Het E-Bike topic
- IkBenSpecialized
- Forum-lid
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 09 sep 2013 20:55
Heb ik ook al een keer meegemaakt.... gaat idd helemaal nergens over. Ga dan lekker met je motortje in de wind rijden!
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40088
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Accu sparen noem je dat
Less is bore
Hahah dat heb ik nog nooit meegemaakt. Ik zou idd ook stomverbaasd zijn. Haha. Ongelooflijk. Triestrobbiey schreef:Overtreffende trap mbt 'liever lui dan moe' heb ik vanochtend ondervonden.
Een e-bike die uit de wind bij mij achter in het wiel kruipt...
dus en een motortje EN uit de wind fietsen... ik ben tot op dit moment nog steeds stomverbaasd
is het fietsen aan het her-ontdekken
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Wat was zijn bijnaam ook maar weer.rob74 schreef:hmm,...... ene Joop Z maakt reclamre voor e-bikes
De eeuwige ... ?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Hahaha, hij is zeker bang voor een hoge electriciteitsrekening.robbiey schreef:Overtreffende trap mbt 'liever lui dan moe' heb ik vanochtend ondervonden.
Een e-bike die uit de wind bij mij achter in het wiel kruipt...
dus en een motortje EN uit de wind fietsen... ik ben tot op dit moment nog steeds stomverbaasd
Veni. Vidi. Fietsie.
Natuurlijk is het kort door de bocht maar zit wel een flinke kern van waarheid in.MarkVeenstra schreef:Dit is ook wel weer een korte bocht.Ernie C. schreef:
Zonder luie mensen was de fiets niet eens uitgevonden. Als er niemand te lam was om te lopen of paardenstront op te ruimen bestond onze hobby niet eens.
Fiets ipv lopen is niet (alleen) luiheid, maar ook je bereik vergroten.
Dit geldt niet tov een paard, maar een fiets is wel wat voordeliger in onderhoud dan een paard
Later kwam een auto, niet (alleen) omdat mensen te lui waren om te fietsen. Ook om grotere afstanden in dezelfde tijd af te kunnen leggen.
Goed, dit als argument dat de fiets in zichzelf niet uit luiheid is geboren. Van fiets naar electische fiets, geldt natuurlijk in zeker mate hetzelfde. Voor een bepaalde groep althans. Daarvoor vergroot het bereik van waar ze kunnen komen. Overigens deel ik de mening dat voor het merendeel het wel de luiheid is die de keuze voor electrische fiets voedt.
Met de eerste (loop)fietsen werden niet veel langere afstanden afgelegd dan te voet en de eerste auto's gingen nauwelijks sneller dan lopend of paard en wagen. Het was er in beide gevallen toch echt om te doen om zoveel mogelijk op je luie reet te zitten en de patser uit hangen met je dure speeltje.
De eerste e-bikes waren vanwege de beperkte actieradius ook niet erg geschikt voor langere afstanden.
Je hebt dus een groep luie early adopters nodig wil je zo'n uitvinding op de markt kunnen brengen. Het afleggen van langere afstanden kwam iedere keer pas later.
Campagnolo Ultra Dork
Ah leuk, en e-bike bashing draadje
Ik verbaas me er ook meer en meer over hoeveel van die dingen je ziet. Afgelopen vakantie met de kids een rondje fietsvakantie door Drenthe gedaan en dan zie je meer e-bikes dan gewone fietsen Daarbij valt me op dat de grijze golf dan regelmatig qua snelheid boven haar macht rijdt en men pardoes de bocht uitvliegt als er iets onverwacht als een fietskar ook door de bocht gaat....... Een hele generatie die misschien amper gefietst heeft gaat nu op de fiets de fietspaden onveilig maken!!!
Maar toch, wij hebben sinds kort ook zo'n ding in de garage staan. Mijn vrouw werkt 22 km van huis, met het racefietsje goed te doen, maar dan moet er omgekleed worden en hoelaat moet je weggaan als er wind tegen is, dunne bandjes en vochtige weg en blaadjes zijn niet fijn en één en ander kost meer tijd dan gewenst en de praktijk is dat er met hoogzomer een paar keer de racefiets gepakt wordt maar voor de rest werd forenzen met de auto.
Nu niet meer, wind of geen wind ze doet er 55 minuten over. En ja, ze zit lekker rechtop. "Kan ik lekker rondkijken" En de inspanning wordt geregeld met de ondersteuning knop. Ze heeft natuurlijk niet de inspanning die ze op de racefiets zou leveren, maar wel meer dan in de autostoel. Ontegenzeggelijk een gezondheidswinst om nog maar te zwijgen over milieu- en financiële winst.
En bij de aankoop heb ik wel even zo'n snelsluiting voor de zadelpen bedongen Als ik 's avonds voor een vergadering even naar Groningen moet (ca. 15 km) pak ik de e-bike. Frisse neus, geen parkeergedoe en toch wat beweging. Hetzelfde geldt volgens mij ook voor de middelbare scholieren die in buitengebieden wonen en 20 km+ moeten fietsen voor hun school.
Per saldo denk ik dat e-bikes veel winst creëren (is een kennis van mij met een fietsenzaak trouwens ook erg met mij eens). En tja, die grijze golf* die de afgelopen 40 jaar amper gefietst heeft die moet gewoon wat les krijgen....
* Mijn moeder van 68 heeft een e-bike met een accu in de kettingkast, goed voor het zwaartepunt wist ze mij te vertellen. Vervolgens gaan alle boodschappen in de grote mand ah stuur
Ik verbaas me er ook meer en meer over hoeveel van die dingen je ziet. Afgelopen vakantie met de kids een rondje fietsvakantie door Drenthe gedaan en dan zie je meer e-bikes dan gewone fietsen Daarbij valt me op dat de grijze golf dan regelmatig qua snelheid boven haar macht rijdt en men pardoes de bocht uitvliegt als er iets onverwacht als een fietskar ook door de bocht gaat....... Een hele generatie die misschien amper gefietst heeft gaat nu op de fiets de fietspaden onveilig maken!!!
Maar toch, wij hebben sinds kort ook zo'n ding in de garage staan. Mijn vrouw werkt 22 km van huis, met het racefietsje goed te doen, maar dan moet er omgekleed worden en hoelaat moet je weggaan als er wind tegen is, dunne bandjes en vochtige weg en blaadjes zijn niet fijn en één en ander kost meer tijd dan gewenst en de praktijk is dat er met hoogzomer een paar keer de racefiets gepakt wordt maar voor de rest werd forenzen met de auto.
Nu niet meer, wind of geen wind ze doet er 55 minuten over. En ja, ze zit lekker rechtop. "Kan ik lekker rondkijken" En de inspanning wordt geregeld met de ondersteuning knop. Ze heeft natuurlijk niet de inspanning die ze op de racefiets zou leveren, maar wel meer dan in de autostoel. Ontegenzeggelijk een gezondheidswinst om nog maar te zwijgen over milieu- en financiële winst.
En bij de aankoop heb ik wel even zo'n snelsluiting voor de zadelpen bedongen Als ik 's avonds voor een vergadering even naar Groningen moet (ca. 15 km) pak ik de e-bike. Frisse neus, geen parkeergedoe en toch wat beweging. Hetzelfde geldt volgens mij ook voor de middelbare scholieren die in buitengebieden wonen en 20 km+ moeten fietsen voor hun school.
Per saldo denk ik dat e-bikes veel winst creëren (is een kennis van mij met een fietsenzaak trouwens ook erg met mij eens). En tja, die grijze golf* die de afgelopen 40 jaar amper gefietst heeft die moet gewoon wat les krijgen....
* Mijn moeder van 68 heeft een e-bike met een accu in de kettingkast, goed voor het zwaartepunt wist ze mij te vertellen. Vervolgens gaan alle boodschappen in de grote mand ah stuur
Groet,
Eric
-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-
Eric
-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Die gezondheidswinst geloof ik niet zo. Die scholieren fietste vroeger op een gewone fiets naar school, het is niet zo dat die anders met de auto gingen. Zelfde geldt voor 't doen van bijvoorbeeld boodschappen, zonder e-bike verricht je enige inspanning met een e-bike hoef je enkel je benen te laten vallen.
Natuurlijk zijn er genoeg voorbeelden waar het wel gezondheidswinst oplevert, maar dat is niet de grootste groep.
Natuurlijk zijn er genoeg voorbeelden waar het wel gezondheidswinst oplevert, maar dat is niet de grootste groep.
Precies. Ik kan me zelfs voorstellen dat het voor de volksgezondheid per saldo verlies oplevert. Wat me dan weer terugbrengt bij mijn punt dat hier geld verdiend wordt ten koste van de gemeenschap. Daar is naar mijn mening véél te weinig aandacht voor.
Vorsprung durch Pedantik
Niet met de auto, wel met de bus...amclassic-fan schreef:Die gezondheidswinst geloof ik niet zo. Die scholieren fietste vroeger op een gewone fiets naar school, het is niet zo dat die anders met de auto gingen.
Voor boodschappen geldt wel dat veel senioren nu de e-bike pakken terwijl ze anders de auto hadden gepakt.amclassic-fan schreef:Zelfde geldt voor 't doen van bijvoorbeeld boodschappen, zonder e-bike verricht je enige inspanning met een e-bike hoef je enkel je benen te laten vallen.
Wat betreft het 'enkel je benen te laten vallen', dat is niet het geval, je moet wel degelijk een inspanning leveren om volledige ondersteuning te krijgen. Aan de trapas zit een soort vermogensmeter die jou koppel vertaalt naar een mate van ondersteuning..
Zou een leuke onderzoeksvraag zijn... Maar als ik in mijn omgeving kijk, ik woon in het buitengebied, dan zie ik meer voordelen dan nadelen. In een stad zou dat anders kunnen zijn.amclassic-fan schreef:Natuurlijk zijn er genoeg voorbeelden waar het wel gezondheidswinst oplevert, maar dat is niet de grootste groep.
Groet,
Eric
-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-
Eric
-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-