Hallo ,
Ik vroeg me af hoe het met de ervaringen is met lek rijden met de pro one van schwalbe.
Zelf rij ik sinds April met deze banden op mijn klimwielen en je raad het al , best vaak lek. Niet eens van die grote gaatjes hoor (max 1mm) maar de band zakt toch af naar 3 a 4 bar voordat de latex hem dicht. Als je de band weer op druk brengt ( 6 bar) poeft ie de lucht er weer uit tot de 3 a 4 bar.
Heb het probleem voorgelegd bij Schwalbe zelf en , dat moet gezegd, kreeg superservice in de vorm van een nieuwe band.
Ook die nieuwe band is ondertussen lek. 1500 km ongeveer en hetzelfde euvel.
Na technisch onderzoek zegt Schwalbe dat de gaatjes toch echt inkepeingen zijn die te groot zijn om te dichten.
Moet eerlijk zeggen dat bij al mijn andere banden die ik gereden heb deze gaatjes niet voor een lekke band zorgde. Steentje eruit wippen en door.
Ga er nu maar een biba in doen wat dit is geen rijden zo. Daar komt bij dat mijn fiets iedere keer onder de zooi zit.
Heb op advies van Schwalbe zelf Docblue gebruikt. Daarvoor Joenoflats. Maar bij beidden hetzelfde resultaat. Boven een bepaalde druk , zeg 4 bar, spuit de latex eruit en daarna is het okee , maar dat is mij toch te zacht.
Nogmaals , ik ben zeer te spreken over de service van Schwalbe alleen niet over heel die tubeless hype. Of heb ik domme pech? Hoor het graag van jullie
tubeless en lekrijden
Ten eerste: Inderdaad door de jaren heen niets dan goeie ervaringen met de service van Schwalbe in Hoofddorp. Verder: inmiddels een aantal Pro One bandjes versleten en relatief weinig pech gehad. 1x na 1000 km al rare kale slijtplekken aan de zijkant van het loopvlak maar dat bandje werd onder garantie vervangen. Een band om het voorwiel gaat wel veeeeeeel langer mee dan de achterband, huidige voorband ziet er na 6000 km nog prima uit, bij het achterwiel is na 3000 km het beste er wel vanaf, de voorganger Pro ging duidelijk langer mee maar is ook 70 gram zwaarder. Bij een gaatje dat blijkbaar voor de latex net iets te groot was heb ik al wel eens een plakkertje aan de binnenkant van de band geplakt. Ik gebruikte eerst Stan's NoTubes melk/latex maar nu One Shot van Tune, dat droogt niet zo snel op. Stan's heeft inmiddels wel een Race Sealant, speciaal voor straatbanden die vergeleken met MTB immers met hogere druk worden gereden. Ik begrijp dat er iets grotere kristallen inzitten die niet zo snel door een klein gaatje geperst worden, hetgeen jouw probleem zou oplossen. Als de fles One Shot op is, ga ik die Race Sealant proberen. Wat ik wel echt een nadeel vind van de Pro One: als je toch een keer onderweg lek rijdt en een binnenbandje steekt, is het bijna onmogelijk om met een patroon of een handpompje zoveel druk te genereren dat de hiel van de band goed in de velg plopt. Met als gevolg een irritante hoogteslag, moet je toch op zoek naar een fietsenmaker voor een standpomp of compressor.
- Wiliertoerist
- Forum-lid
- Berichten: 2049
- Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20
Niet gestopt met tubeless, wel met de Pro One.edwin01 schreef:Mijn ervaringen zijn exact hetzelfde.... Ik ben gestopt met tubeless en weer terug bij de binnenband.
Ik rij sinds een paar weken met de Hutchinson Fusion 5 Tubeless Performance. Die kunnen ook lek, maar lijken qua gewicht en dikte meer op de good old Schwalbe One Tubeless.
De Pro One is imo te dun en niet geschikt voor wielertoeristen. Meer iets voor de wedstrijd tijdrijders en tri-atleten.
Lees ook het tubeless topic eens.
Okee,
thanx voor de reacties. Dan zal het er voor mij wel op neer komen dat ik weer met biba ga rijden. Die is in 5 min ook vervangen . Mss ga ik die race sealant proberen. Zwaardere tubeless bandjes ben je gelijk 1 van de voordelen kwijt. Nl. gewicht. Niet dat dat voor ons heel veel uitmaakt , maar met klimmen geeft het mij iig een psychologisch voordeel. Nogmaals thanx en persoonlijk denk ik dat ik mss moet wachten op een Conti tubeless
thanx voor de reacties. Dan zal het er voor mij wel op neer komen dat ik weer met biba ga rijden. Die is in 5 min ook vervangen . Mss ga ik die race sealant proberen. Zwaardere tubeless bandjes ben je gelijk 1 van de voordelen kwijt. Nl. gewicht. Niet dat dat voor ons heel veel uitmaakt , maar met klimmen geeft het mij iig een psychologisch voordeel. Nogmaals thanx en persoonlijk denk ik dat ik mss moet wachten op een Conti tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13759
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ga dan gewoon met een pro one tubeless starten zonder vloeistof en zonder biba, bij de eerste keer lek monteer je een binnenband. Dan rijd je dus met vordeel zolang je niet lek rijd.
Met de gewone one tubeless heb ik nog nooit lekgereden en die heb ik aardig gemarteld. Ik weet niet hoe dat met de pro one is, maar gezien het veel lagere gewicht, vraag ik me af waar er zo ontzettend veel bespaard is zonder concessie (volgens schwalbe). Hoe kan je 25% gewicht besparen om een gelijke band?
Laat michelin met tubeless komen een van de weinige waar ik vertrouwen in heb. Conti ben ik ook geen fan van, die maken ook nog wel eens fouten.
Met de gewone one tubeless heb ik nog nooit lekgereden en die heb ik aardig gemarteld. Ik weet niet hoe dat met de pro one is, maar gezien het veel lagere gewicht, vraag ik me af waar er zo ontzettend veel bespaard is zonder concessie (volgens schwalbe). Hoe kan je 25% gewicht besparen om een gelijke band?
Laat michelin met tubeless komen een van de weinige waar ik vertrouwen in heb. Conti ben ik ook geen fan van, die maken ook nog wel eens fouten.
Lees ook het tubeless topic eens.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless