Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

revisie oude mountainbike, de moeite waard?

l.hoornweg
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 aug 2016 21:52

l.hoornweg 11 sep 2016 10:15

Mijn 13 jaar oude mountainbike is nodig aan onderhoud toe.
Hij heeft een jaar ongeveer stil gestaan en noodgedwongen naar een paar maanden van buiten. de ketting, casette en voortandwielen lijken in nog aardig goede staat, ik hoop dan ook deze niet direct te hoeven vervangen wat de overweging ten goede komt.

hier een paar foto's van de fiets, hopelijk kunnen jullie me helpen:

https://remote.sufficit.nl/photo/share/ ... 532e6a7067

https://remote.sufficit.nl/photo/share/ ... 532e6a7067

https://remote.sufficit.nl/photo/share/ ... 532e6a7067

https://remote.sufficit.nl/photo/share/ ... 532e6a7067

https://remote.sufficit.nl/photo/share/ ... 532e6a7067

https://remote.sufficit.nl/photo/share/ ... 532e6a7067

Op de foto's is te zien dat de mountainbike momenteel met schijfremmen zou zijn voorzien, dit is niet het geval, na enkele jaren na aanschaf zijn deze vervangen voor V-brakes, de remblokken van de schijfremmen moesten ongeveer elke maand worden vervangen omdat deze niet goed werken. ik verwacht dat dit kwam door slecht onderhoud en afstelling, maar daar wist ik toen nog niets van. ook de V-brakes zijn van Shimano Deore.

Voor nu staan sowiezo de kabels, remmen, spaken, binnenbanden, buitenbanden en de casettebody op de lijst ter vervanging.

Ik hoop onder de €300 te kunnen blijven.

Mijn excuses voor het niet opzetten van directe afbeeldingen, ik heb van alles geprobeerd...

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 11 sep 2016 10:44

l.hoornweg schreef:Mijn excuses voor het niet opzetten van directe afbeeldingen, ik heb van alles geprobeerd...
Het laden van de afbeeldingen duurt zo lang dat ik zelfs een time out krijg.

Probeer Dropbox of Box eens een keer.
Vanuit een map op je eigen pc kun je afbeeldingen delen op fora.

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 11 sep 2016 10:51

Maak de boel eerst maar eens goed schoon, dan is het allemaal wat beter te beoordelen.
Vorsprung durch Pedantik

l.hoornweg
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 aug 2016 21:52

l.hoornweg 11 sep 2016 11:29

alien schreef:Maak de boel eerst maar eens goed schoon, dan is het allemaal wat beter te beoordelen.
Ik zal vanmiddag is kijken wat ik kan doen, het enige wat ik niet heb is een kettingpons, is er een alternatieve manier om een ketting te onderbreken zonder de schakels te beschadigen?

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2374
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 11 sep 2016 11:42

Ja, probeer deze eerst eens, met een heet sopje.
Afbeelding
Park Tool, 2 tientjes bij de Duitse adressen.

l.hoornweg
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 aug 2016 21:52

l.hoornweg 11 sep 2016 12:04

Woefdram schreef:Ja, probeer deze eerst eens, met een heet sopje.
Afbeelding
Park Tool, 2 tientjes bij de Duitse adressen.
dat is een ketting reiniger toch? schoonmaken wou ik met een kwast en dasty ontvetter proberen. het probleem is meer dat de derieur de ketting insluit, beide kanten van de tandwielen zijn "verbonden" met staal. of ik moet de derieur demonteren of ik moet de ketting demonteren. ik prefereer naar de ketting omdat deze een stuk goedkoper is als die die verpest.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2374
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 11 sep 2016 12:26

Ik ben niet (meer) zo van de ontvetter op de ketting, ik zet die wasstraat erop met een heet sopje, naspoelen, drogen, nieuwe olie, zonnnetje, je hoeft de ketting niet te demonteren. De achterderailleur schroef ik daarna uit elkaar aan de fiets, dan valt de ketting er vanzelf tussenuit en kun je overal bij. De cassette demonteer ik wel, evenals de voorbladen voor grondige reiniging (met ontvetter, dat dan weer wel) maar ook daar hoeft de ketting er niet voor af. Kortom, bij mij gaat de ketting alleen doormidden als er een nieuwe op komt.

Dat is hoe ik het doe, er zijn er vast velen die wel beginnen met het verwijderen van de ketting. Gebruik dan bij re-montage een KMC Missing Link oid zodat je vanaf dan eenvoudig de ketting open kunt maken zonder kettingpons. NB check even of er niet al een missink link in je ketting zit.

PS ik kan de foto's niet openen dus ik heb niet gezien hoe het eruit ziet.

l.hoornweg
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 aug 2016 21:52

l.hoornweg 11 sep 2016 12:40

hier heb ik een ondedrive link gemaakt, mogelijk kunnen jullie deze wel openen:
https://1drv.ms/f/s!AvWhnC-8uvl8qQy0pOrbOSKYwcNT

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2374
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 11 sep 2016 12:46

Ik denk dat ik de missing link onderaan foto3 zie zitten.

l.hoornweg
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 aug 2016 21:52

l.hoornweg 11 sep 2016 16:53

Woefdram schreef:Ik denk dat ik de missing link onderaan foto3 zie zitten.
thnks, goed om te weten dat die er in zit, nu nog een manier vinden om die los te krijgen.

kheb direct nog een paar foto's gemaat van de casette, kheb um even goed schoongemaakt met ontvetter en wd40, wat mij opviel is dat de 2 kleinste wielen er met de hand af te pakken zijn, terwijl de anderen samen één geheel zijn. is dit normaal?

https://1drv.ms/f/s!AvWhnC-8uvl8qRGMlQdOwQ-IUaeU

de body moet ik nog los zien te krijgen, daarvoor is blijkbaar nog een speciaal stuk gereedschap nodig.

De buis die door de naaf gaat zowel voor als achter blijken krom te zijn, tevens heb ik die van de achternaaf geruïneerd door de schroefdraad te beschadigen met een tang...

planning is om volgende week de tandwielen voor los te halen en te inspecteren en de derieuren te verwijderen.

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 11 sep 2016 17:47

l.hoornweg schreef:[…] wat mij opviel is dat de 2 kleinste wielen er met de hand af te pakken zijn, terwijl de anderen samen één geheel zijn. is dit normaal?
Ja.
de body moet ik nog los zien te krijgen, daarvoor is blijkbaar nog een speciaal stuk gereedschap nodig.
10mm binnenzeskant. Die zit in de meeste imbussetjes gewoon, hoor.
De buis die door de naaf gaat zowel voor als achter blijken krom te zijn, tevens heb ik die van de achternaaf geruïneerd door de schroefdraad te beschadigen met een tang...
Dat heet een as. En zo begint het wel nodeloos duur te worden, natuurlijk. Ik raad je aan je eerst eens flink in te lezen in de fietstechniek. Er is ontzaglijk veel te vinden op internet, dan bespaar je jezelf een hoop ellende door door onwetendheid onnodig dingen te slopen.
Vorsprung durch Pedantik

l.hoornweg
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 aug 2016 21:52

l.hoornweg 11 sep 2016 19:09

dat het een as is begrijp ik, dat was ook mijn verwachting, maar het feit dat deze niet rond draait maakte mij twijfelen.
wat bedoel je met nodeloos duur worden? zijn deze onderdelen zodanig duur dat een nieuwe fiets goedkoper zou zijn?

wat betreft die 10mm binnenzeskant dat dacht ik ook eerst omdat ik dat in een yt filmpje zag, maar later zag ik een filmpje van een amerikaan die een stuk gereedschap had gemaakt van een dopsleutel, die had hij zodanig bewerkt dat er 2 punten uitstaken, 2 punten die exact in matching inhammen overeenkomen in de body. vandaar dat ik begon over een speciaal gereedschap.

Plaats reactie