Cassettes, kettingen, kettingbladen, derailleurwieltjes, … allemaal gewoon nieuw te krijgen, hoor.Ernie C. schreef:[…] 7 kransjes achter […] zijn dan weer geen moderne onderdelen voor te krijgen.
Retro / oudere fietsen
Maar geen shifters. En als die wel hebt gevonden (oude RSX of Sora) moet je voor de derailleurs al op zoek naar spul van de vorige generaties. Alleen Claris kun je dan nog wat mee van de huidige series.
Met een setje buiscommandeurs of bar end shifters die je op frictie kunt instellen kan je uiteraard wel alles schakelen maar dan geef je relatief veel geld uit voor weinig verbetering.
Met een setje buiscommandeurs of bar end shifters die je op frictie kunt instellen kan je uiteraard wel alles schakelen maar dan geef je relatief veel geld uit voor weinig verbetering.
Campagnolo Ultra Dork
Oh, op die fiets…
Nee, modern spul ga je niet makkelijk op zo'n oud frame schroeven (alhoewel uitzetten van de achtervork ook geen onoverkomelijk project is, hoor).
Maar moet je dat willen, bij zo'n klassieker? Naar mijn mening niet.
Nee, modern spul ga je niet makkelijk op zo'n oud frame schroeven (alhoewel uitzetten van de achtervork ook geen onoverkomelijk project is, hoor).
Maar moet je dat willen, bij zo'n klassieker? Naar mijn mening niet.
Vorsprung durch Pedantik
Opnieuw spuiten geeft het wel een nieuwe "look" maar voor mij hoeft hij er echt niet nieuw uit te zien. Bovendien, als een vakman roestplekjes gaat bijwerken, maakt een paar plekken meer toch niet zoveel uit? Het gaat erom dat het professioneel gebeurt. Maar die vakman probeer ik nog steeds te vindenErnie C. schreef:Je kunt hem ook in dezelfde kleur met exact dezelfde decals laten spuiten. Dan behoud het toch het originele karakter. Bij een paar kleine plekjes roest zou ik dat niet zo snel doen maar hier moet toch wel heel veel bijgewerkt worden.
Moderne wielen passen niet in dit frame trouwens. Daarvoor moet het frame worden uitgebogen naar 130mm inbouwbreedte. Nu zal dat 120 of 125mm zijn. Buig je het frame niet uit dan kun je maximaal tot 7 kransjes achter gaan. Daar zijn dan weer geen moderne onderdelen voor te krijgen. Je zult dan toch op zoek moeten naar retro onderdelen in goede staat.
Ik heb me er nog niet in verdiept wat hier in Nederland te krijgen is, maar een Canadese kennis zegt dat hij alles nieuw kan leveren, inlusief wielen. Maar ja, Canada ligt niet echt om de hoek.
Als ik al eenzelfde complete "nieuwe" derailleur kan vinden, dan ben ik al blij.alien schreef:Oh, op die fiets…
Nee, modern spul ga je niet makkelijk op zo'n oud frame schroeven (alhoewel uitzetten van de achtervork ook geen onoverkomelijk project is, hoor).
Maar moet je dat willen, bij zo'n klassieker? Naar mijn mening niet.
Verder ben ik het roerend met je eens, modern spul alleen als het kan.
Klassieker klinkt heel sympathiek, dank je wel.
Voor mij is het een oude maar fijne fiets. Mijn eerste zelf gekochte fiets die 35 jaar zonder mankeren dienst heeft gedaan. Ik moet bekennen dat ik er daardoor toch wel aan gehecht ben en vind het echt zonde dat ie al 8 jaar staat te verpieteren. Het is me daarom echt wel wat waard om hem een tweede leven te geven en over te kunnen dragen aan mijn dochter.
Ik kan op de foto's niet makkelijk zien wat er nu op zit, maar het zal waarschijnlijk niet meevallen precies díe onderdelen in nieuwstaat op de kop te tikken. Vraag me ook af of dat wel nodig is: tenzij het allemaal reddeloos versleten is, kan dat oude spul met wat poetsen en smeren nog prima functioneren, hoor.ezRider schreef:Als ik al eenzelfde complete "nieuwe" derailleur kan vinden, dan ben ik al blij.
Remblokken, kabels, ketting en tandwielen zijn vrijwel zeker aan vervanging toe, maar de rest zal na een poetsbeurt al een stuk bruikbaarder zijn dan het nu lijkt.
Er kan héél veel, en dat is allemaal niet eens erg moeilijk. Maar naar mijn bescheiden mening staan moderne spullen op zo'n oud frame als een vlag op een modderschuit (wat de vlag is, en wat de modderschuit, mag iedereen voor zichzelf bepalen).Verder ben ik het roerend met je eens, modern spul alleen als het kan.
Moderne spullen zijn qua styling afgestemd op moderne, wulps gevormde frames. Dat vloekt vreselijk met de strakke, slanke belijning van zo'n stalen ros.
Dat is mooi, maar je zult toch moeten bedenken wat je ermee gaat doen. Helemaal moderniseren met courante onderdelen? De originele onderdelen restaureren en 'm zoveel mogelijk origineel houden? Ergens er tussenin gaan zitten, bijvoorbeeld met een 6/7v SIS groep?mij is het een oude maar fijne fiets. Mijn eerste zelf gekochte fiets die 35 jaar zonder mankeren dienst heeft gedaan. Ik moet bekennen dat ik er daardoor toch wel aan gehecht ben en vind het echt zonde dat ie al 8 jaar staat te verpieteren. Het is me daarom echt wel wat waard om hem een tweede leven te geven en over te kunnen dragen aan mijn dochter.
Daar hangt ook mee samen hoe je dochter erop wil rijden. Als je er een moderne STI groep opzet, zal dat heel anders aanvoelen dan wanneer je de originele onderdelen behoudt en met frictie moet schakelen. Zoals gezegd zit de derde optie er een beetje tussenin, schakelen met buiscommandeurs, maar wel geïndexeerd.
Vorsprung durch Pedantik
Hallo een ieder,
Inmiddels een tweede project klaar. Een oude Raleigh in ere hersteld.
Na lang buffelen nu showroom waardig.
Vraag aan ieder die er verstand van heeft : welke model is dit? Ik kom er niet uit.
Ik vermoed de Grand prix maar dat is een wilde gok.
http://nl.tinypic.com/r/2mjl9e/9[url][/url]
http://nl.tinypic.com/r/ndk9qd/9[url][/url]
Inmiddels een tweede project klaar. Een oude Raleigh in ere hersteld.
Na lang buffelen nu showroom waardig.
Vraag aan ieder die er verstand van heeft : welke model is dit? Ik kom er niet uit.
Ik vermoed de Grand prix maar dat is een wilde gok.
http://nl.tinypic.com/r/2mjl9e/9[url][/url]
http://nl.tinypic.com/r/ndk9qd/9[url][/url]
je hebt iig een appel in je broekzak
mooi fietsie
mooi fietsie
Dit prject is klaar. Een zwaar verweerde Champion uit 1974 in ere hersteld.
Volgend prject is een gehavende Miyata uit 1978.
Zie foto
Ik houd julie op de hoogte.
Plan: strippen, versnellingen eraf, zelf spuiten, opbouwen als single speed.
Ik zal regelmatig fotos posten.
Jullie tips?
Inmiddels frame behandeld met afbijt.
Begonnen met schuurmachine met 80 schuurpapier.
Deze Miyata krijgt een 2e leven.
Ik heb een racefiets Look met de originele Campagnolo super record voorzien van bladgoud. Dit is een jubileum uitvoering waar er niet zoveel van zijn gemaakt. Er is ook niet veel op gefietst, ongeveer 100km. Omdat ik bij diverse racefiets winkels ben geweest is mij gezegd dat deze fiets heel veel waarde heeft. Nu is mijn vraag, wat zou deze dan waard zijn. Hebben jullie een idee.