Hallo allemaal,
Toen ik vandaag van huis wegfietste merkte ik dat mijn wielrenfiets (Cube Peloton 2015, afgemonteerd met Shimano 105 groep) bij iedere omwenteling een irritant tikkend (/krakend) geluid maakte. Dit had ik eerder nog nooit gehoord, ook op het eind van mijn laatste rit niet. Het geluid hield de hele rit (zo'n 125 km) aan en werd niet echt meer of minder.
Tijdens de rit heb ik maar wat geexperimenteerd om erachter te komen wanneer de fiets nou wel en niet tikt. Zie hieronder:
• Fiets tikt bij iedere omwenteling ongeveer 3 keer (lijkt op een vast 'ritme')
• Fiets tikt niet als pedalen stil worden gehouden
• Fiets tikt niet als ik op de pedalen ga staan (dus als de druk van het zadel af gaat)
• Fiets tikt niet of minder als ik het stuur als het ware omhoog trek
• Als je naast je fiets staat en de trappers ronddraait is er ook geen tik
• Als je trapt door je benen naar boven te halen/trekken ipv naar beneden te duwen dan hoor je de tik ook minder of niet
• Tik is er ook als ik achteruit trap
• Lastig om te bepalen waar het geluid vandaan komt, maar lijkt ergens mid-onder in de fiets te zijn
• Het lijkt niet aan de ketting oid te liggen, die is laatst nog gesmeerd, klinkt soepel en lijkt ook nergens tegenaan te lopen
Heeft iemand enig idee wat de tik / het krakende geluid zou kunnen veroorzaken en wat ik daar aan zou kunnen doen?
Alvast bedankt voor de hulp!
Groetjes,
Arjan
Tikkend geluid
-
- Forum-lid
Spelling in je balhoofd misschien.
Hartstikke bedankt allen! Ik heb niet heel veel verstand van 'het uit elkaar halen van de fiets' maar zal eens kijken hoe ver ik kom bij de door jullie aangedragen mogelijke oplossingen! Hopelijk verhelpt één van deze acties de tik. Ik hou jullie op de hoogte!
Groetjes,
Arjan
Groetjes,
Arjan