Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

fietsen naar het werk

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7941
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 31 aug 2016 15:31

Een zadel is zeer persoonlijk.
Dat Brooks een kwaliteit zadel is, bestrijd ik niet. Voor jou werkt, voor anderen niet.

gene
Forum-lid
Berichten: 2011
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 31 aug 2016 16:47

Fietszadel is idd heel persoonlijk. Dames hebben meestal een breder zadel nodig
TS is jong en sportief, om dagelijks 50 km (op goede verharde wegen neem ik aan) te doen zou ik haar zeker geen zware trekkingfiets aanraden.
@bikerke: je vermeldt dat je vroeger je woon-werk met een trekkingfiets deed. Ik neem aan dat je nu een lichtere fiets daarvoor gebruikt.

bikerke
Forum-lid
Berichten: 646
Lid geworden op: 02 okt 2004 18:11

bikerke 31 aug 2016 17:21

Ik heb mijn woon/werk km's met de volgende fietsen gedaan:
Eerst op een mtb die ik staan had, daarna (allemaal nieuw gekocht) koersfiets, dan weer een mtb, (2 dehandse ) ligfiets, nieuwe ligfiets, trekkingfiets, titanium randoneur, koersfiets, andere koersfiets.
Maar om te beginnen woon/werkfietsen raad ik een trekkingfiets (of randoneur , maar deze zijn duur) aan. De investering is kleiner dan bij een koerfiets en indien het tegenvalt dan heb je een goede fiets die je kan gebruiken als "gewone" fiets.
Wil je je fiets dagelijks gebruiken, dan heb je een degelijke fiets nodig met spatborden, en de helft van het jaar met goede verlichting.
Een trekkigfiets heeft ook het voordeel dat je kan fietsen in gewone sportieve kleren.
En met enkel nog te investeren in een goretex jas en fietszakken en je bent vertrokken.
En dagelijks 50km woon/werk fietsen mag je zeker niet onderschatten.
En de meeste fietsen zijn er ook niet voor geschikt om dit comfortabel te doen.
Zeker racefietsen niet, of je moet echt weten wat je koopt en deze aanpassen.
Spatborden, verlichting, bagagedrager, en de houding niet te vergeten.
En je zit ook nog eens met een budget van 900€.
Dit is niet weinig, maar een racer die geschikt is om probleemloos dagelijks te gebruiken, dat zal moeilijker zijn.
Ik zou zeggen, koop eerst een goede trekkingfiets, en koop volgend jaar een racer voor met de mooie dagen.

schieper
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 20 jul 2016 09:38

schieper 01 sep 2016 12:31

Qua verlichting weet ik niet hoe het in Belgie zit maar in NLD zijn de wegen over het algemeen goed verlicht. een goede LED lamp om gezien te worden is voor mij voldoende. ik fiets 2-3 keer per week ca. 2*25 km eerst met een fitnes bike en nu met een fiets uit de "gravel race" categorie en dat bevalt prima. Ik moet er wel bij vermelden dat bij ons op kantoor gedouched worden kan. Dat vind ik toch belangrijk.

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 01 sep 2016 12:47

Ik zou voor een type gravelracer gaan.

Verschil met een racer is de langere wielbasis, mogelijkheid tot monteren van bredere banden met spatboarden en een hoger balhoofd. Iets minder vlot dan een racer maar veel meer comfort.

Bijvoorbeeld een Kona Rove AL voor dik 788 euro adviesprijs.
https://www.cyclestore.co.nl/kona_rove_ ... Atpj8P8HAQ
Al zie je bij deze link al dat je voor 78 euro accessoires er kan bij krijgen.
Met bv een Topeak MTK drager en bijbehorende tas er bij hoef je geen rugzak op je rug. IMHO veel lekkerder fietsen.

Als je veel over slechte wegen gaat en de brede banden niet voldoende comfort leveren kan je een verende zadelpen monteren. Sommige zadelpennen hebben minimale vering maar genoeg om de hele week lekker te kunnen fietsen.

De hele week met een racer 2x 24 km, waarvan 2x 17 km over een brakke parallelweg, en dan gaat de lol langzaam weg. Sinds een gravelracer met verende zadelpen rij ik er lachend langs :-)

Andere banden (25mm slicks) monteren en je hebt helemaal geen racer nodig! Tenminste, als je een wielertoerist bent.

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 09 sep 2016 09:39

Ik ga even inpikken op dit topic omdat ik met gelijkaardige ideeën zit. Eisen die ik stel aan mijn fiets zijn:
- kunnen monteren van 28 mm bandjes
- mogelijkheid tot monteren van spatbordjes (oogjes zijn een plus maar niet noodzakelijk)
- niet te duur, genre tiagra. Materiaal dat goed werkt maar vuil mag en zal worden
- hij moet vooruit gaan. Vlak parcours dus gewicht speelt geen rol, maar wel genre racefiets.

Ik ben dus aan het denken aan ofwel een crosser waarop ik 28mm bandjes monteer, ofwel type gravelracer, ofwel 2e hands een racefiets die ik wat kan ombouwen naar een commuter. Ik heb net een nieuwe carbon racer gekocht, ik wil deze sparen en dus niet gaan inzetten voor winterachtige pendelritten. Daardoor hou ik budget ook wel graag onder de 900-1000eu, anders mis ik het opzet van mijn nieuwe dure fiets te sparen. Ideaal zou een oudere racefiets zijn maar deze zijn meestal niet voorzien op bredere bandjes.. Schijfremmen spreken me wel aan maar voordeel van velgremmen is dat de wielen dan compatibel zijn met de volbloed racer.

schieper
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 20 jul 2016 09:38

schieper 12 sep 2016 08:29

Je kunt ook een fitnesbike overwegen. Voor 900-1000 kun je bijvoorbeeld bij cube al een aardige vinden. Ook canyon heeft een "cyclocross" bike die denk ik voor dat budget al te hebben is. Wat ik hier geleerd heb is dat je overal wel een spatbord op kunt monteren. Voor woon/werk heb je wel groote spatborden nodig. Tenslotte vind ik de geometrie van mijn "gravelracer" frame anders waardoor de fiets prettiger rijd in stadsverkeer met bochten en stoplichten als een racer.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Plaats reactie