Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

revisie oude mountainbike, de moeite waard?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7941
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 11 sep 2016 19:16

Ja goed inlezen en dan weet je tenminste derailleur op een normale manier te schrijven. Leuk is het echt niet.
Trouwens, waarom moet die body eraf?

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 11 sep 2016 23:37

l.hoornweg schreef:wat betreft die 10mm binnenzeskant dat dacht ik ook eerst omdat ik dat in een yt filmpje zag, maar later zag ik een filmpje van een amerikaan die een stuk gereedschap had gemaakt van een dopsleutel, die had hij zodanig bewerkt dat er 2 punten uitstaken, 2 punten die exact in matching inhammen overeenkomen in de body. vandaar dat ik begon over een speciaal gereedschap.
Ah, ja. Dat is als je de vrijloop uit de body wilt halen. Niet doen, tenzij je daar bijzondere redenen voor hebt. Tegenwoordig is dat volgens Shimano niet meer "mogelijk", en het gereedschap dat ervoor nodig is, is dan ook niet meer leverbaar.

Gewoon body eraf schroeven met 10mm zeskant, afdichting eruit, en doorspoelen tot alle troep eruit is. Dan smeren met lichte olie. Wordt-ie weer mooi stil van, zoals het hoort. ;)
Vorsprung durch Pedantik

l.hoornweg
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 aug 2016 21:52

l.hoornweg 12 sep 2016 09:05

klimmer schreef:Ja goed inlezen en dan weet je tenminste derailleur op een normale manier te schrijven. Leuk is het echt niet.
Trouwens, waarom moet die body eraf?
De body is kapot, hij "slaat niet meer aan". Al ben ik van mening dat de manier van schijven en de correctheid hier van weinig te maken heeft met de kennis van het (de-)monteren hier van.

alien schreef:
l.hoornweg schreef:wat betreft die 10mm binnenzeskant dat dacht ik ook eerst omdat ik dat in een yt filmpje zag, maar later zag ik een filmpje van een amerikaan die een stuk gereedschap had gemaakt van een dopsleutel, die had hij zodanig bewerkt dat er 2 punten uitstaken, 2 punten die exact in matching inhammen overeenkomen in de body. vandaar dat ik begon over een speciaal gereedschap.
Ah, ja. Dat is als je de vrijloop uit de body wilt halen. Niet doen, tenzij je daar bijzondere redenen voor hebt. Tegenwoordig is dat volgens Shimano niet meer "mogelijk", en het gereedschap dat ervoor nodig is, is dan ook niet meer leverbaar.

Gewoon body eraf schroeven met 10mm zeskant, afdichting eruit, en doorspoelen tot alle troep eruit is. Dan smeren met lichte olie. Wordt-ie weer mooi stil van, zoals het hoort. ;)
Dat wist ik niet, ik dacht dat er 2 verschillende soorten body waren met ieder z'n eigen manier van demonteren.dan wordt het zaterdag eerst de body verwijderen daarna de derailleur voor en achter verwijderen.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 12 sep 2016 11:58

klimmer schreef:Ja goed inlezen en dan weet je tenminste derailleur op een normale manier te schrijven. Leuk is het echt niet.
Trouwens, waarom moet die body eraf?
+1. Ik wil je best helpen en informatie geven, maar het helpt om tot de kern te komen als je je goed spelt en correct schrijft. Anders leidt het teveel af en ga ik door naar het volgende topic.

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 12 sep 2016 19:48

l.hoornweg schreef:Dat wist ik niet, ik dacht dat er 2 verschillende soorten body waren met ieder z'n eigen manier van demonteren.dan wordt het zaterdag eerst de body verwijderen daarna de derailleur voor en achter verwijderen.
Er zijn ontzaglijk veel soorten body's, maar de meeste gaan gewoon met een 10mm binnenzeskant los. Behalve de hele oude, die worden door de as en de lagers op hun plek gehouden. En sommige die met een andere maat (12mm(?)) losgaan. En moderne fratsen in systeemeisen en met steekassen en meer van die ongein.

Maar daar heb jij allemaal geen last van. 10mm inbouw erin, als-ie aangrijpt: bingo. Niet terugschrikken; die krengen kunnen rotsvast zitten. Dan in een plastic bakje met deksel stoppen met wat blanke lampolie, schudden, beetje laten intrekken, nogeens schudden. Zul je zien dat er een hoop prut uitkomt. Mee doorgaan tot-ie mooi schoon is. Dan dunne (ketting)olie erin laten lopen. Beetje draaien, zodat het lekker naar binnenloopt.

Kijk maar eens verder bij de filmpjes van die knakker waar je dat zelfgemaakte tooltje had gevonden, die heeft ook wel een filmpje waarin-ie een body schoonmaakt en smeert.
Vorsprung durch Pedantik

l.hoornweg
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 aug 2016 21:52

l.hoornweg 13 sep 2016 10:32

alien schreef:
l.hoornweg schreef:Dat wist ik niet, ik dacht dat er 2 verschillende soorten body waren met ieder z'n eigen manier van demonteren.dan wordt het zaterdag eerst de body verwijderen daarna de derailleur voor en achter verwijderen.
Er zijn ontzaglijk veel soorten body's, maar de meeste gaan gewoon met een 10mm binnenzeskant los. Behalve de hele oude, die worden door de as en de lagers op hun plek gehouden. En sommige die met een andere maat (12mm(?)) losgaan. En moderne fratsen in systeemeisen en met steekassen en meer van die ongein.

Maar daar heb jij allemaal geen last van. 10mm inbouw erin, als-ie aangrijpt: bingo. Niet terugschrikken; die krengen kunnen rotsvast zitten. Dan in een plastic bakje met deksel stoppen met wat blanke lampolie, schudden, beetje laten intrekken, nogeens schudden. Zul je zien dat er een hoop prut uitkomt. Mee doorgaan tot-ie mooi schoon is. Dan dunne (ketting)olie erin laten lopen. Beetje draaien, zodat het lekker naar binnenloopt.

Kijk maar eens verder bij de filmpjes van die knakker waar je dat zelfgemaakte tooltje had gevonden, die heeft ook wel een filmpje waarin-ie een body schoonmaakt en smeert.
Dank voor de tip, ik heb net even snel gekeken en inderdaad, hij heeft een filmpje waarin hij zo'n ding demonteert en weer monteert. als ik het dus goed begrijp gaat een body niet zo snel defect maar raakt deze eerder verstop door vuil.

Ik vraag me wel af of het de moeite waard is om lagers, lagervet en dergelijken aan te schaffen als zo'n body voor 3 tientjes te koop is.

buddo
Forum-lid
Berichten: 1977
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 22 sep 2016 13:24

Voor je gaat investeren zou ik eerst even kijken
- wat je met de fiets wil gaan doen
- hoe goed/slecht alles functioneert als het goed is schoongemaakt en opnieuw gesmeerd

Als je echt wil gaan mountainbiken (bijvoorbeeld de vaste MTB parcours in NL of toertochten) en je hebt een budget van 300 euro, dan zou ik eerder een andere/goede tweedehands fiets kopen. De Gazelle Torrente die jij hebt is geen echte mountainbike maar een cross hybride. Naast een andere geometrie heeft deze ook een heel eenvoudige voorvork (en is de fiets enorm zwaar).

Mocht het zo zijn dat alles nog redelijk functioneert na schoonmaken/smeren etc dan kun je er op door gaan. Maar echt investeren zou ik niet doen. Je kunt op marktplaats al goede 26-ers kopen voor minder dan 300 euro waar je meer plezier van gaat hebben dan deze. Althans... dit alles natuurlijk naar mijn mening ;)

Quarantanove
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 26 jan 2015 19:14

Quarantanove 22 sep 2016 19:53

buddo schreef:
Als je echt wil gaan mountainbiken (bijvoorbeeld de vaste MTB parcours in NL of toertochten) en je hebt een budget van 300 euro, dan zou ik eerder een andere/goede tweedehands fiets kopen. De Gazelle Torrente die jij hebt is geen echte mountainbike maar een cross hybride. Naast een andere geometrie heeft deze ook een heel eenvoudige voorvork (en is de fiets enorm zwaar).
Misschien even een zijsprongetje maar als je in NL de MTB routes en toertochten wil doen dan is een echte mountainbike absoluut geen noodzaak. Ik vind dat een crosshybride of cylcorosser daartoe beter geschikt is in ons land.

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 23 sep 2016 09:43

Dat hangt er vanaf waar je woont. De routes van Hellendoorn en Lemeleberg zijn wel leuker op de mtb.
Maak joe woar

Plaats reactie