Ja goed inlezen en dan weet je tenminste derailleur op een normale manier te schrijven. Leuk is het echt niet.
Trouwens, waarom moet die body eraf?
revisie oude mountainbike, de moeite waard?
Ah, ja. Dat is als je de vrijloop uit de body wilt halen. Niet doen, tenzij je daar bijzondere redenen voor hebt. Tegenwoordig is dat volgens Shimano niet meer "mogelijk", en het gereedschap dat ervoor nodig is, is dan ook niet meer leverbaar.l.hoornweg schreef:wat betreft die 10mm binnenzeskant dat dacht ik ook eerst omdat ik dat in een yt filmpje zag, maar later zag ik een filmpje van een amerikaan die een stuk gereedschap had gemaakt van een dopsleutel, die had hij zodanig bewerkt dat er 2 punten uitstaken, 2 punten die exact in matching inhammen overeenkomen in de body. vandaar dat ik begon over een speciaal gereedschap.
Gewoon body eraf schroeven met 10mm zeskant, afdichting eruit, en doorspoelen tot alle troep eruit is. Dan smeren met lichte olie. Wordt-ie weer mooi stil van, zoals het hoort.
Vorsprung durch Pedantik
-
- Forum-lid
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 07 aug 2016 21:52
De body is kapot, hij "slaat niet meer aan". Al ben ik van mening dat de manier van schijven en de correctheid hier van weinig te maken heeft met de kennis van het (de-)monteren hier van.klimmer schreef:Ja goed inlezen en dan weet je tenminste derailleur op een normale manier te schrijven. Leuk is het echt niet.
Trouwens, waarom moet die body eraf?
Dat wist ik niet, ik dacht dat er 2 verschillende soorten body waren met ieder z'n eigen manier van demonteren.dan wordt het zaterdag eerst de body verwijderen daarna de derailleur voor en achter verwijderen.alien schreef:Ah, ja. Dat is als je de vrijloop uit de body wilt halen. Niet doen, tenzij je daar bijzondere redenen voor hebt. Tegenwoordig is dat volgens Shimano niet meer "mogelijk", en het gereedschap dat ervoor nodig is, is dan ook niet meer leverbaar.l.hoornweg schreef:wat betreft die 10mm binnenzeskant dat dacht ik ook eerst omdat ik dat in een yt filmpje zag, maar later zag ik een filmpje van een amerikaan die een stuk gereedschap had gemaakt van een dopsleutel, die had hij zodanig bewerkt dat er 2 punten uitstaken, 2 punten die exact in matching inhammen overeenkomen in de body. vandaar dat ik begon over een speciaal gereedschap.
Gewoon body eraf schroeven met 10mm zeskant, afdichting eruit, en doorspoelen tot alle troep eruit is. Dan smeren met lichte olie. Wordt-ie weer mooi stil van, zoals het hoort.
+1. Ik wil je best helpen en informatie geven, maar het helpt om tot de kern te komen als je je goed spelt en correct schrijft. Anders leidt het teveel af en ga ik door naar het volgende topic.klimmer schreef:Ja goed inlezen en dan weet je tenminste derailleur op een normale manier te schrijven. Leuk is het echt niet.
Trouwens, waarom moet die body eraf?
Er zijn ontzaglijk veel soorten body's, maar de meeste gaan gewoon met een 10mm binnenzeskant los. Behalve de hele oude, die worden door de as en de lagers op hun plek gehouden. En sommige die met een andere maat (12mm(?)) losgaan. En moderne fratsen in systeemeisen en met steekassen en meer van die ongein.l.hoornweg schreef:Dat wist ik niet, ik dacht dat er 2 verschillende soorten body waren met ieder z'n eigen manier van demonteren.dan wordt het zaterdag eerst de body verwijderen daarna de derailleur voor en achter verwijderen.
Maar daar heb jij allemaal geen last van. 10mm inbouw erin, als-ie aangrijpt: bingo. Niet terugschrikken; die krengen kunnen rotsvast zitten. Dan in een plastic bakje met deksel stoppen met wat blanke lampolie, schudden, beetje laten intrekken, nogeens schudden. Zul je zien dat er een hoop prut uitkomt. Mee doorgaan tot-ie mooi schoon is. Dan dunne (ketting)olie erin laten lopen. Beetje draaien, zodat het lekker naar binnenloopt.
Kijk maar eens verder bij de filmpjes van die knakker waar je dat zelfgemaakte tooltje had gevonden, die heeft ook wel een filmpje waarin-ie een body schoonmaakt en smeert.
Vorsprung durch Pedantik
-
- Forum-lid
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 07 aug 2016 21:52
Dank voor de tip, ik heb net even snel gekeken en inderdaad, hij heeft een filmpje waarin hij zo'n ding demonteert en weer monteert. als ik het dus goed begrijp gaat een body niet zo snel defect maar raakt deze eerder verstop door vuil.alien schreef:Er zijn ontzaglijk veel soorten body's, maar de meeste gaan gewoon met een 10mm binnenzeskant los. Behalve de hele oude, die worden door de as en de lagers op hun plek gehouden. En sommige die met een andere maat (12mm(?)) losgaan. En moderne fratsen in systeemeisen en met steekassen en meer van die ongein.l.hoornweg schreef:Dat wist ik niet, ik dacht dat er 2 verschillende soorten body waren met ieder z'n eigen manier van demonteren.dan wordt het zaterdag eerst de body verwijderen daarna de derailleur voor en achter verwijderen.
Maar daar heb jij allemaal geen last van. 10mm inbouw erin, als-ie aangrijpt: bingo. Niet terugschrikken; die krengen kunnen rotsvast zitten. Dan in een plastic bakje met deksel stoppen met wat blanke lampolie, schudden, beetje laten intrekken, nogeens schudden. Zul je zien dat er een hoop prut uitkomt. Mee doorgaan tot-ie mooi schoon is. Dan dunne (ketting)olie erin laten lopen. Beetje draaien, zodat het lekker naar binnenloopt.
Kijk maar eens verder bij de filmpjes van die knakker waar je dat zelfgemaakte tooltje had gevonden, die heeft ook wel een filmpje waarin-ie een body schoonmaakt en smeert.
Ik vraag me wel af of het de moeite waard is om lagers, lagervet en dergelijken aan te schaffen als zo'n body voor 3 tientjes te koop is.
Voor je gaat investeren zou ik eerst even kijken
- wat je met de fiets wil gaan doen
- hoe goed/slecht alles functioneert als het goed is schoongemaakt en opnieuw gesmeerd
Als je echt wil gaan mountainbiken (bijvoorbeeld de vaste MTB parcours in NL of toertochten) en je hebt een budget van 300 euro, dan zou ik eerder een andere/goede tweedehands fiets kopen. De Gazelle Torrente die jij hebt is geen echte mountainbike maar een cross hybride. Naast een andere geometrie heeft deze ook een heel eenvoudige voorvork (en is de fiets enorm zwaar).
Mocht het zo zijn dat alles nog redelijk functioneert na schoonmaken/smeren etc dan kun je er op door gaan. Maar echt investeren zou ik niet doen. Je kunt op marktplaats al goede 26-ers kopen voor minder dan 300 euro waar je meer plezier van gaat hebben dan deze. Althans... dit alles natuurlijk naar mijn mening
- wat je met de fiets wil gaan doen
- hoe goed/slecht alles functioneert als het goed is schoongemaakt en opnieuw gesmeerd
Als je echt wil gaan mountainbiken (bijvoorbeeld de vaste MTB parcours in NL of toertochten) en je hebt een budget van 300 euro, dan zou ik eerder een andere/goede tweedehands fiets kopen. De Gazelle Torrente die jij hebt is geen echte mountainbike maar een cross hybride. Naast een andere geometrie heeft deze ook een heel eenvoudige voorvork (en is de fiets enorm zwaar).
Mocht het zo zijn dat alles nog redelijk functioneert na schoonmaken/smeren etc dan kun je er op door gaan. Maar echt investeren zou ik niet doen. Je kunt op marktplaats al goede 26-ers kopen voor minder dan 300 euro waar je meer plezier van gaat hebben dan deze. Althans... dit alles natuurlijk naar mijn mening
-
- Forum-lid
- Berichten: 1437
- Lid geworden op: 26 jan 2015 19:14
Misschien even een zijsprongetje maar als je in NL de MTB routes en toertochten wil doen dan is een echte mountainbike absoluut geen noodzaak. Ik vind dat een crosshybride of cylcorosser daartoe beter geschikt is in ons land.buddo schreef:
Als je echt wil gaan mountainbiken (bijvoorbeeld de vaste MTB parcours in NL of toertochten) en je hebt een budget van 300 euro, dan zou ik eerder een andere/goede tweedehands fiets kopen. De Gazelle Torrente die jij hebt is geen echte mountainbike maar een cross hybride. Naast een andere geometrie heeft deze ook een heel eenvoudige voorvork (en is de fiets enorm zwaar).
-
- Forum-lid
- Berichten: 2744
- Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21
Dat hangt er vanaf waar je woont. De routes van Hellendoorn en Lemeleberg zijn wel leuker op de mtb.
Maak joe woar