Reparatie/Herstel fietspaden
Het lijkt tegenwoordig een trend om fietspaden/secundaire wegen die een opknapbeurt nodig hebben, zo goedkoop mogelijk te doen.
Laag teer erover en dan een fikse lading grind eroverheen.....en klaar. Liefst zoveel grind dat er in de bochten een paar cm ligt waar niet doorheen te fietsen is
Pas na een flinke tijd (maanden) wordt zo'n pad een beetje berijdbaar.
Ik kwam er van de week achter dat ze op mijn vaste route woon-werk weer een paar honderd meter zo hadden aangepakt. Blij dat ik het op de terugweg had en niet heen in het donker.
Meer mensen met deze ervaring?
Laag teer erover en dan een fikse lading grind eroverheen.....en klaar. Liefst zoveel grind dat er in de bochten een paar cm ligt waar niet doorheen te fietsen is
Pas na een flinke tijd (maanden) wordt zo'n pad een beetje berijdbaar.
Ik kwam er van de week achter dat ze op mijn vaste route woon-werk weer een paar honderd meter zo hadden aangepakt. Blij dat ik het op de terugweg had en niet heen in het donker.
Meer mensen met deze ervaring?
Pijn is fijn, toch?
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731
-
- Forum-lid
- Berichten: 590
- Lid geworden op: 29 apr 2007 00:27
Ja, 2 weken geleden hetzelfde rond Westmaas, daar ging ik bijna onderuit in de bocht omdat het ook nog eens volstrekt onvoldoende duidelijk stond aangegeven dat er centimeters dik split was gestrooid. Er wordt inderdaad te weinig rekening mee gehouden dat fietsers onvoldoende in staat zijn om het grind in te rijden.
Verder worden allerlei 'goedkope' methodes gebruikt om maar niet opnieuw te hoeven asfalteren, van het wegfrezen van opkomende boomwortels (waardoor binnen de kortste keren scheuren en gaten ontstaan en de opdruk meestal binnen 1/2 jaar terugkomt) tot het 'lijmen' van scheuren en gaten waardoor het fietspad verandert in een wasbord.
Meld dergelijke problemen a.u.b., bij voorkeur bij het meldpunt van de Fietsersbond. Waarom daar? Omdat de afhandeling transparant wordt gemaakt (i.t.t. bijvoorbeeld BuitenBeter). De tijdsduur tussen melden en afhandelen wordt bijgehouden, en je kunt een kwaliteitsoordeel geven.
Verder worden allerlei 'goedkope' methodes gebruikt om maar niet opnieuw te hoeven asfalteren, van het wegfrezen van opkomende boomwortels (waardoor binnen de kortste keren scheuren en gaten ontstaan en de opdruk meestal binnen 1/2 jaar terugkomt) tot het 'lijmen' van scheuren en gaten waardoor het fietspad verandert in een wasbord.
Meld dergelijke problemen a.u.b., bij voorkeur bij het meldpunt van de Fietsersbond. Waarom daar? Omdat de afhandeling transparant wordt gemaakt (i.t.t. bijvoorbeeld BuitenBeter). De tijdsduur tussen melden en afhandelen wordt bijgehouden, en je kunt een kwaliteitsoordeel geven.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Niet alleen fietspaden, ook de 60-wegen buiten de bebouwde kom waar ik veelal rijdt. Ik ben al een paar keer voor de verrassing komen staan als je aankomt en er zonder waarschuwing -als een soort landmijn- ineens overal grind ligt. Het is gelukkig nog altijd goed gegaan (niet remmen!!!).
Je kunt hier in de omgeving wel merken dat er weer wat meer geld in omloop is. Deze zomer hebben ze een serieuze inhaalslag gemaakt met het opknappen van vele wegen en fietspaden.
Overigens zakt het grind toch altijd wel iets sneller dan verwacht. De eerste 2/3 weken moet je je snelheid aanpassen, daarna kun je er wel weer vol gas door heen. Echt klagen wil ik dus niet, maar ik ben het wel met je eens dat het een budget oplossing is (inclusief het besparen op de nodige waarschuwing/afzetting). Verder gok ik dat het seizoensgebonden is en kunnen we er eerst weer een jaar tegenaan.
Je kunt hier in de omgeving wel merken dat er weer wat meer geld in omloop is. Deze zomer hebben ze een serieuze inhaalslag gemaakt met het opknappen van vele wegen en fietspaden.
Overigens zakt het grind toch altijd wel iets sneller dan verwacht. De eerste 2/3 weken moet je je snelheid aanpassen, daarna kun je er wel weer vol gas door heen. Echt klagen wil ik dus niet, maar ik ben het wel met je eens dat het een budget oplossing is (inclusief het besparen op de nodige waarschuwing/afzetting). Verder gok ik dat het seizoensgebonden is en kunnen we er eerst weer een jaar tegenaan.
-
- Forum-lid
- Berichten: 330
- Lid geworden op: 28 nov 2011 14:48
Ik herken dit ook wel, maar ook weer niet. Mijn woon-werk route is daar het beste voorbeeld van. Er is de afgelopen maanden aan twee delen gewerkt. Het éne stuk is inderdaad overladen met split. In één bocht blijft het maar liggen, ik moet er iedere dag stapvoets doorheen. Een ander deel daarentegen heeft een upgrade gekregen van slecht asfalt naar mooi, dik, rood fietspad asfalt. Het kan dus verkeren.
- Infinito GB
- Forum-lid
- Berichten: 1436
- Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
- Locatie: Schagen
Ik herken dit ook. Vorige week al rond alkmaardermeer. Daar waren ze met vloeibare bitumen en gravel wat scheuren aan het repareren.
Van de week in de duinen rond Den Helder gemerkt dat ze het gloednieuwe asfalt dat er lag ineens bestrooid hadden met een vreemd soort grof gravel/grind. Geen idee waarom, maar ik laat die hoek voortaan links liggen. De kans op ellende wordt me daar te groot.
Van de week in de duinen rond Den Helder gemerkt dat ze het gloednieuwe asfalt dat er lag ineens bestrooid hadden met een vreemd soort grof gravel/grind. Geen idee waarom, maar ik laat die hoek voortaan links liggen. De kans op ellende wordt me daar te groot.
Ik dacht dat het aan mij lag. In mijn regio (west brabant) idem dito. Geen glad asfalt meer maar asfalt en dan een lading grof gravel. Heb al meerdere keren geblokkeerd gestaan omdat er kiezels tussen mijn rem/velg kwamen te zitten. Even in rijden met een wals was te veel moeite. En ook het overtollige grind bleef lekker liggen.
En ook bij fietspaden wordt dezelfde methodiek gehanteerd. Erg gevaarlijk.
En ook bij fietspaden wordt dezelfde methodiek gehanteerd. Erg gevaarlijk.
o'7o
Laatst tussen Den Bosch en Nijmegen gefietst. Bij Heesch duik je ineens het donker in en ligt het asfalt er toch wel erg slecht bij, en later op de N324 richting Grave lag het fiestpad lager dan weg, zonder enige straatverlichting. Elke keer als er een auto langskomt wordt je verblindt en werpen ze een extra schaduw op het fietspad. Dan mag je hopen dat er niks ligt, want anders val je daar zo overheen.
Nou moet ik toegeven dat ik ook iets later onderweg was dan waar ik op was voorbereid, en mijn verlichting ook alleen was om gezien te worden en niet bepaald om te zien.
Nou moet ik toegeven dat ik ook iets later onderweg was dan waar ik op was voorbereid, en mijn verlichting ook alleen was om gezien te worden en niet bepaald om te zien.
Het grind is ervoor om het asfalt te beschermen en stroefheid te geven.
Maar ze schieten inderdaad wel door met de hoeveelheid, vroeger zag je nog wel eens een veegwagen. Dat laten ze nu over aan de fietsers en auto,s
Maar ze schieten inderdaad wel door met de hoeveelheid, vroeger zag je nog wel eens een veegwagen. Dat laten ze nu over aan de fietsers en auto,s
Ook halverwege de berg kun je mooi uitzicht hebben
-
- Forum-lid
- Berichten: 1437
- Lid geworden op: 26 jan 2015 19:14
Schrale troost is dat wij fietsers er in ieder geval minder last van hebben dan de skeeleraars.
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
ik heb het idee dat het toch ook verschilt per regio. Volgens mij kwam dit onderwerp pas ook een keer langs waar ik meldde dat de Nieuwloosdrechtse Dijk voor fietsers echt een blamage is, maar een stukje verder dezelfde doorlopende weg er prima bij ligt.
Ik heb een paar jaar gelden ook wel eens een melding via de fietsersbond gedaan, dat werd toen wel goed opgepakt en ik werd zefls door een ambtenaar gemaild. Oplossing was echter ook maar weer tijdelijk (slechte plekken werden even snel behandeld).
ik had soms het idee dat we niet zo moeten zeuren: wij willen met 30+ over gladde wegen zoeven. Maar ik realiseer me dat ook brommers van deze weg gebruik moeten maken, en dat gaten en kuilen voor elk vervoermiddel gevaren opleveren.
Ik heb een paar jaar gelden ook wel eens een melding via de fietsersbond gedaan, dat werd toen wel goed opgepakt en ik werd zefls door een ambtenaar gemaild. Oplossing was echter ook maar weer tijdelijk (slechte plekken werden even snel behandeld).
ik had soms het idee dat we niet zo moeten zeuren: wij willen met 30+ over gladde wegen zoeven. Maar ik realiseer me dat ook brommers van deze weg gebruik moeten maken, en dat gaten en kuilen voor elk vervoermiddel gevaren opleveren.