Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.
-
mtb-trek
- Forum-lid
mtb-trek
01 aug 2016 09:17
Zorro schreef:@mtb-trek
En wat was uiteindelijk het verdict van je FM nadat toch wel moest blijken dat die ketting en cassette echt niet aan vervanging toe waren?
Ik heb dit thuis zelf even nagemeten met een geleende slijtageindicator. Zodoende de FM zelf er niet op aan kunnen spreken. Anders had hij wel wat uit te leggen.
Ik houd het er maar op dat hij niet zijn meest oplettende dag had. Iets wat bij hen normaal gesproken geen enkel probleem is.
Overigens de ketting gisteren ontdaan van het nodige 'zwart' en vuil zoals mij werd gesommeerd door forum-lid
Je raadt het al, de slijtage is exact hetzelfde als voor de poetsbeurt
Cube Agree GTC SL - 2014
Canyon Grand Canyon AL SLX 8.0 - 2018
-
Joppietersen
- Forum-lid
Joppietersen
28 sep 2016 21:25
Vandaag maar eens nieuwe cassette en ketting gemonteerd en uitgerekend hoeveel km ik ermee gedaan heb en het viel me niet tegen...:
Ultegra (6600)10 speed (12-25) cassette
3* Ultegra ketting : wordt na ong 750km roulerend vervangen door de volgende etc
Totaal aantal km 11.034
Halverwege dit jaar met het meten met de kettingmeter viel ie er op z'n meest versleten stand er bij alle 3 de kettingen helemaal in, ik heb toen de minst slechte eruit gehaald om die dit seizoen op te rijden maar nu begon de zak ook erg slecht te schakelen dus alles vervangen, wederom met 3 Ultegra kettingen op naar de volgende 11.000
Het gaat niet om de grootte van je tandwielen,
het gaat erom wat je er mee doet......
-
joostfiets
- Forum-lid
joostfiets
27 okt 2016 22:24
KMC kettingen rijden geweldig, maar altijd rond 2.000 uitgerekt:(
-
Keezx
- Forum-lid HC
Keezx
27 okt 2016 23:25
Kettingen rekken niet uit.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
plantagenet
- Forum-lid
plantagenet
27 okt 2016 23:48
Keezx schreef:Kettingen rekken niet uit.
Worden langer....da's wat bedoeld wordt. Weet jij ook wel Keezx
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
-
runcyclerun
- Forum-lid
runcyclerun
28 okt 2016 09:32
Ik lees en kijk.... en lees nog eens. Zijn jullie kettingen echt allemaal mooi zilverkleurig? Mijne nog wel redelijk van de ene fiets maar de andere is toch echt wel wat zwarter -) Als ik meer olie gebruik, wordt ie ook zwarter (ook al veeg ik het 'teveel' er netjes af). Hoe doen jullie dan dan?
Halen jullie nooit een schakeltje eruit als de ketting is uitger...... eh langer is geworden -)
-
plantagenet
- Forum-lid
plantagenet
28 okt 2016 11:14
runcyclerun schreef:Halen jullie nooit een schakeltje eruit als de ketting is uitger...... eh langer is geworden -)
Nee, dat nooit. Als de ketting versleten is en dus langer geworden is, dan heeft een schakel er tussenuit halen geen nut. Je blijft dan fietsen met een versleten ketting die niet goed meer valt over de tandjes van je kettingbladen. De kracht van je ketting op de tandjes is dan niet meer goed verdeeld. En daardoor slijten je kettingbladen (tandjes) dus weer sneller.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
-
runcyclerun
- Forum-lid
runcyclerun
28 okt 2016 11:29
@ plantagenet: dat is waar, had ik niet eens zo bekeken eigenlijk
-
nijkie
- Forum-lid HC
nijkie
28 okt 2016 11:44
runcyclerun schreef:Ik lees en kijk.... en lees nog eens. Zijn jullie kettingen echt allemaal mooi zilverkleurig? Mijne nog wel redelijk van de ene fiets maar de andere is toch echt wel wat zwarter -) Als ik meer olie gebruik, wordt ie ook zwarter (ook al veeg ik het 'teveel' er netjes af). Hoe doen jullie dan dan?
Halen jullie nooit een schakeltje eruit als de ketting is uitger...... eh langer is geworden -)
Lampenolie in een kettingreiniger en draaien maar.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
-
runcyclerun
- Forum-lid
runcyclerun
28 okt 2016 11:53
nijkie schreef:runcyclerun schreef:Ik lees en kijk.... en lees nog eens. Zijn jullie kettingen echt allemaal mooi zilverkleurig? Mijne nog wel redelijk van de ene fiets maar de andere is toch echt wel wat zwarter -) Als ik meer olie gebruik, wordt ie ook zwarter (ook al veeg ik het 'teveel' er netjes af). Hoe doen jullie dan dan?
Lampenolie in een kettingreiniger en draaien maar.
Oh hahaha ja ik maak wel netjes schoon hoor maar eh niet na elke rit
*kijkt nog eens kritisch en is tevreden over hoe het eruit ziet*
-
Keezx
- Forum-lid HC
Keezx
28 okt 2016 12:09
Ik wil eigenlijk niet weer een "Can of Worms" openen, maar wat er op de buitenplaatjes zit is irrelevant voor het functioneren van een ketting.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
monsieurpinot
- Forum-lid HC
monsieurpinot
28 okt 2016 12:39
mackersv2.0 schreef:Mannen toch
Joost lijkt alleen uit op het scoren van extra posts, hij zal straks wel wat te koop hebben.
Heeft gisteren al meerdere oude topics opgegraven met tamelijk nietszeggende posts.
haha, Zorro heeft 'm gisteren al voldoende afgeschrikt volgens mij