Bmc granfondo GF02 of Specialized Roubaix
Na jaren op een Specialized Secteur gereden te hebben, wil ik nog een extra stapje zetten richting comfort. Ik heb titanium overwogen, maar verwacht dat dit mijn budget teveel zal oprekken. Bovendien hebben enkele fietsenmakers (die zowel titanium als carbon in hun assortiment hebben) aangegeven dat de huidige carbon comfort fietsen met hun comfort features comfortabeler rijden dan een titanium fiets.
De shortlist is inmiddels beperkt tot de BMC GF02 en de Specialized Roubaix. Op de BMC heb ik al een kort demoritje kunnen maken, dat van de Roubaix volgt. Omdat ik ze niet direct na elkaar kan uitproberen en de ritjes kort zijn, vrees ik dat ik hier niet echt een goed oordeel op kan baseren.
Vwb comfort verwacht ik bij het achterstel geen grote verschillen. Mijn vraag richt zich op de volgende 2 aspecten van comfort:
1. Rijhouding, vermoeidheid rug en nek bij lange ritten.
2. Absorbtie trillingen aan de voorkant / stuur.
Vwb 1. De roubaix heeft een balhoofdbuis die ca 3 cm langer is. Ga ik dat verschil bij een overgang van secteur (geometrie gelijk aan de roubaix) heel erg merken of is de GF nog steeds comfortabel qua geometrie? Bij het korte testritje had ik niet het gevoel heel diep te zitten.
Zijn er onder jullie die deze 2 fietsen uitgebreid hebben kunnen vergelijken op bovenstaande 2 punten?
Bvd voor jullie reacties.
De shortlist is inmiddels beperkt tot de BMC GF02 en de Specialized Roubaix. Op de BMC heb ik al een kort demoritje kunnen maken, dat van de Roubaix volgt. Omdat ik ze niet direct na elkaar kan uitproberen en de ritjes kort zijn, vrees ik dat ik hier niet echt een goed oordeel op kan baseren.
Vwb comfort verwacht ik bij het achterstel geen grote verschillen. Mijn vraag richt zich op de volgende 2 aspecten van comfort:
1. Rijhouding, vermoeidheid rug en nek bij lange ritten.
2. Absorbtie trillingen aan de voorkant / stuur.
Vwb 1. De roubaix heeft een balhoofdbuis die ca 3 cm langer is. Ga ik dat verschil bij een overgang van secteur (geometrie gelijk aan de roubaix) heel erg merken of is de GF nog steeds comfortabel qua geometrie? Bij het korte testritje had ik niet het gevoel heel diep te zitten.
Zijn er onder jullie die deze 2 fietsen uitgebreid hebben kunnen vergelijken op bovenstaande 2 punten?
Bvd voor jullie reacties.
Laatst gewijzigd door velomarc op 02 sep 2015 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
De Specialized is comfortabeler dan de BMC kwa geometrie.
En als je goed zat op je secteur....
Maar als je meer comfort wil dan kan je beter met 28mm banden rijden.
Of met 32mm zoals op de Specialized Diverge. (zelfde stack & reach als de secteur)
Niet vergeten dat de Diverge eigenlijk begonnen is als een Secteur met schijfremmen in 2014.
En als je goed zat op je secteur....
Maar als je meer comfort wil dan kan je beter met 28mm banden rijden.
Of met 32mm zoals op de Specialized Diverge. (zelfde stack & reach als de secteur)
Niet vergeten dat de Diverge eigenlijk begonnen is als een Secteur met schijfremmen in 2014.
Sorry voor het oprakelen van een oud topic, maar ik bevind me in exact dezelfde situatie, rijd nu op een secteur en twijfel tussen een BMC GF02 of een (2016? ) Roubaix.
Wat is het voor de topicstarter geworden en waarom ?
Bedankt alvast voor de reactie.
Wat is het voor de topicstarter geworden en waarom ?
Bedankt alvast voor de reactie.
Specialized Tarmac SL6 Disc
Nou TS velomarc is al bijna een jaar niet meer ingelogd geweest dus ik denk niet dat hij je nog zal antwoorden:
Contact velomarc
Geregistreerd:
29 jul 2009 09:54
Laatst bezocht:
13 okt 2015 17:38
Contact velomarc
Geregistreerd:
29 jul 2009 09:54
Laatst bezocht:
13 okt 2015 17:38
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
we houden zo wel netjes de info gebundeld
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16475
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
De GF heeft bij gelijke stack een langere reach dan de Roubaix.
Moet je voor jezelf even uitmaken wat hij zelf wil.
Ik heb een Roubaix en een alu Diverge in dezelfde maat.
De Roubaix rijdt voor mij merkelijk beter maar zit hetzelfde, hij kost wel 5x meer dan de Diverge.
Moet je voor jezelf even uitmaken wat hij zelf wil.
Ik heb een Roubaix en een alu Diverge in dezelfde maat.
De Roubaix rijdt voor mij merkelijk beter maar zit hetzelfde, hij kost wel 5x meer dan de Diverge.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40099
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Hij schrijft ook 2016
Denk (??) dat bij de 2017 headshock versie er ook wat cm's bij komen vanwege de vering? (Blijft een idioot idee imho).
Denk (??) dat bij de 2017 headshock versie er ook wat cm's bij komen vanwege de vering? (Blijft een idioot idee imho).
Less is bore
-
- Forum-lid
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 24 nov 2013 20:23
Ben ook in het bezit van de BMC granfondo GF02.
Voorheen in bezit van een Wilier Granturismo.
Als je van comfort houdt is De BMC een regelrechte aanrader.Een genot om op te fietsen
Voorheen in bezit van een Wilier Granturismo.
Als je van comfort houdt is De BMC een regelrechte aanrader.Een genot om op te fietsen
Daar zijn we weer na ruim een jaar . Af en toe lees ik hier nog wel wat, maar blijkbaar niet automatisch ingelogd. Veel wezen fietsen....
Maar goed, ik zal een update geven nav mijn vragen in de openingspost.
Na ook met de Roubaix met schijfremmen te hebben gereden, een zeer comfortabele fiets, het idee gekregen dat disc remmen ook wel eens een optie zou kunnen worden voor mij (o.a. de verkrampte vingers in de Pyreneen nog in mijn geheugen gegrift staan).
Ik kreeg bij 2 verschillende specialized dealers (die beiden goed aangeschreven staan) verschillende adviezen tav maatvoering voor een roubaix: maat 56 / 58 (mijn lengte is ca 1,85m). Mijn secteur was 58 en ik heb jaren het gevoel gehad te ver naar voren te moeten reiken, dus wederom een 58 zou wel gepaard gaan met een vrij korte stuurpen.
Vanwege de verschillende maatadviezen uiteindelijk besloten om eerst een bikefit te doen. Hieruit kwam naar voren dat de Trek Domane het dichtst bij mijn ideale geometrie in de buurt kwam. Dit vanwege de korte reach van de Trek in combinatie met hoge stack.
Vrij snel hierop liep ik met een beetje toeval aan tegen een mooie aanbieding van een BMC granfondo GF01 105 Disc. Deze dealer had ook een Trek Domane disc staan, dus ik kon mooi beide fietsen testen.
Conclusie na een dagje BMC en Trek was dat het beide zeer comfortabele fietsen zijn. De Trek zat net iets hoger, De BMC had een iets sportiever en direkter karakter. Aangezien de GF01 modeljaar 2015 betrof, werd deze met een aantrekkelijke korting aangeboden, onder de prijs van de Trek. Een vergelijkbare Roubaix met disc was nog weer enkele honderden euro's duurder. Bovendien had de roubaix een reach die langer was dan die van de BMC.
Qua uiterlijk en uitstraling stond voor mij de BMC (ver) bovenaan. Vanwege het modeljaar 2015 ook nog eens de goedkoopste. Met een kleine kunstgreep - een stuurpen die iets omhoog loopt - werd de stack ook gelijk aan de Trek / Roubaix.
Toen werd de keuze voor mij erg gemakkelijk en inmiddels rijd ik al weer bijna een jaar met veel plezier op de Granfondo. Op vakantie in de bergen zijn de schijfremmen een genot. Oneffenheden worden goed verwerkt en het rijden over slecht wegdek gaat heel "smooth". Kortom, hier schrijft een uitermate tevreden rijder.
Ik zal eens kijken of ik binnenkort een fotootje weet te plaatsen.
O ja, het is een maat 56 geworden....
Maar goed, ik zal een update geven nav mijn vragen in de openingspost.
Na ook met de Roubaix met schijfremmen te hebben gereden, een zeer comfortabele fiets, het idee gekregen dat disc remmen ook wel eens een optie zou kunnen worden voor mij (o.a. de verkrampte vingers in de Pyreneen nog in mijn geheugen gegrift staan).
Ik kreeg bij 2 verschillende specialized dealers (die beiden goed aangeschreven staan) verschillende adviezen tav maatvoering voor een roubaix: maat 56 / 58 (mijn lengte is ca 1,85m). Mijn secteur was 58 en ik heb jaren het gevoel gehad te ver naar voren te moeten reiken, dus wederom een 58 zou wel gepaard gaan met een vrij korte stuurpen.
Vanwege de verschillende maatadviezen uiteindelijk besloten om eerst een bikefit te doen. Hieruit kwam naar voren dat de Trek Domane het dichtst bij mijn ideale geometrie in de buurt kwam. Dit vanwege de korte reach van de Trek in combinatie met hoge stack.
Vrij snel hierop liep ik met een beetje toeval aan tegen een mooie aanbieding van een BMC granfondo GF01 105 Disc. Deze dealer had ook een Trek Domane disc staan, dus ik kon mooi beide fietsen testen.
Conclusie na een dagje BMC en Trek was dat het beide zeer comfortabele fietsen zijn. De Trek zat net iets hoger, De BMC had een iets sportiever en direkter karakter. Aangezien de GF01 modeljaar 2015 betrof, werd deze met een aantrekkelijke korting aangeboden, onder de prijs van de Trek. Een vergelijkbare Roubaix met disc was nog weer enkele honderden euro's duurder. Bovendien had de roubaix een reach die langer was dan die van de BMC.
Qua uiterlijk en uitstraling stond voor mij de BMC (ver) bovenaan. Vanwege het modeljaar 2015 ook nog eens de goedkoopste. Met een kleine kunstgreep - een stuurpen die iets omhoog loopt - werd de stack ook gelijk aan de Trek / Roubaix.
Toen werd de keuze voor mij erg gemakkelijk en inmiddels rijd ik al weer bijna een jaar met veel plezier op de Granfondo. Op vakantie in de bergen zijn de schijfremmen een genot. Oneffenheden worden goed verwerkt en het rijden over slecht wegdek gaat heel "smooth". Kortom, hier schrijft een uitermate tevreden rijder.
Ik zal eens kijken of ik binnenkort een fotootje weet te plaatsen.
O ja, het is een maat 56 geworden....
Dank voor alle reacties en info mannen. Zeker de tip mbt de stuurden op de BMC en hoe zich dat dan verhoud tot de andere fietsen zal ik zeker onthouden. Puur op uiterlijk staat de BMC bij mij wel bovenaan, maar wil toch goed vergelijken. De Domane had ik ook gezien, maar die wil ik graag ook in het echt zien om te bepalen wat je nu van zo'n iso decoupler ziet.
Morgen ga ik dan ook naar de Bikemotion om de boel live te kunnen zien en een shortlist te kunnen maken... Ik zie wel dat de Roubaix 2016 steeds schaarser wordt maar wil me daar niet door laten haasten. ...
Daarna proefritten zien te maken. Als er iets te melden is laat ik het weten.
Overigens zit in met mijn 1.87 ook op een 58cm Secteur, ervaar het niet als sterk naar voren reiken. Maar dit is mijn eerste racefiets dus ik heb niet zoveel vergelijkingsmateriaal ....
Dank allen
Morgen ga ik dan ook naar de Bikemotion om de boel live te kunnen zien en een shortlist te kunnen maken... Ik zie wel dat de Roubaix 2016 steeds schaarser wordt maar wil me daar niet door laten haasten. ...
Daarna proefritten zien te maken. Als er iets te melden is laat ik het weten.
Overigens zit in met mijn 1.87 ook op een 58cm Secteur, ervaar het niet als sterk naar voren reiken. Maar dit is mijn eerste racefiets dus ik heb niet zoveel vergelijkingsmateriaal ....
Dank allen
Specialized Tarmac SL6 Disc