Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Overschoenen winter

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 09 okt 2016 17:12

havana schreef:Is toch vrij persoonlijk denk ik. Ik rijd al vanaf 12-13 graden met winterschoenen. Ik rijd ermee vanaf begin oktober, soms helemaal eind april. Bijna de helft van het jaar dus....

Ik heb zelf de Northwaves, en die zijn gewoon met drie gaten verkrijgbaar...
Ik zei ook dat er wel SPD-SL winterschoenen te krijgen zijn maar dat het merendeel SPD is. Wel lezen he ;)

Ja, het dragen van echte winterschoenen is erg persoonlijk maar ik trek ze niet aan zolang het warmer is dan 5 graden dus vind ik het de extra investering niet waard en gebruik mijn SPD dan wel op de racer als het echt koud en droog is (indien er sneeuw oid ligt gebruik ik de 29er)
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

arnold
Forum-lid

arnold 09 okt 2016 17:47

ik had al spijt dat ik dinsdagavond mijn winterschoenen niet aan had, kwam thuis met zeer koude voeten. Ik heb het eigenlijk nooit koud muv mijn voeten, die zijn al de bok vanaf 12 graden of lager. Maar winterschoenen zijn natuurlijk ook gewoon een stuk beter bestand tegen regen/water. Heb zelfs met gripgrab waterproof overschoenen drijfnatte voeten gehad na anderhalf uur door de regen te rijden. Komt er aan de onderkant in afdichten met duct tape helpt niets, steenkoude voeten. Was er klaar mee en heb vorig jaar NW extreme winter schoenen (SPD-SL) gekocht. Geen moment spijt van gehad. Die 200-250 euro voor een paar winterschoenen zijn ook de kosten niet

Wat mij betreft zijn overschoenen toch een beetje behelpen

Maar goed dat is zoals al genoemd, heel persoonlijk.
CaadX Ultegra
Super Six Evo Hi Mod Disc Ultegra DI2

BaeyensStefaan
Forum-lid

BaeyensStefaan 10 okt 2016 10:46

Ik rijd met gore bike wear soft shell temp +-5graden en nog een paar winter sokjes van castelli.
Bij lichte regen val of voorspelling rijd ik met bbb aqua, en bij onder 0 en een geplande 6/7uur gebruik ik ze allebei, eerst soft shell en dan aqua er over maar dan wel zomer sokjes, nog kouder dan winter sokken bij. Wat ook help is de gaten (ventilatie) in je schoenen toe plakken, zeker bij regen weer.
Mvg
Baeyens Stefaan

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 10 okt 2016 10:54

arnold schreef: Die 200-250 euro voor een paar winterschoenen zijn ook de kosten niet

Tja, ik trek bij <5 graden m'n simpele overschoenen aan en heb nergens last van.
Paar ouwe schoenen die ruim zijn geworden en wat dikkere sokken erin.
(nooit dikke sokken in krappe schoenen, dat werkt averechts)
Winterschoenen zijn echt niet voort iedereen noodzakelijk, en ik vind 250 € voor een paar schoenen eigenlijk absurd, tenzij je zonder helemaal niet kan rijden.
Laatst gewijzigd door Keezx op 10 okt 2016 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

raven14
Forum-lid

Gebruikersavatar raven14 10 okt 2016 10:56

Ik heb nog geen enkele oplossing gevonden mbt overschoenen die mijn voeten bij vriestemperaturen langer dan 2h warm konden houden. Wat wel werkt voor me, zijn die warmteafgevende pads die je op je sokken kleeft, aan de bovenkant van de voet, in de schoen. Naargelang de temperatuur heb ik dan zelfs geen overschoen meer nodig.
Afbeelding

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 10 okt 2016 10:59

Warmteafgevende pads , hoe moet ik dat zien, ik kan me niet voorstellen hoe dat technisch werkt.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 10 okt 2016 11:04

Het zijn zakjes met korrels erin. Die dingen zitten luchtdicht verpakt, zodra je het cellofaan opent ontstaat een chemische reactie waarbij warmte vrij komt. Ze worden veel gebruikt in bijvoorbeeld skihandschoenen en skischoenen.

https://www.skiwebshop.nl/accessoires/w ... paar-56654

Ik gebruik ze wel eens op tijdens wintersport en op zich werkt het prima. Voor de voeten vind ik het minder omdat ze in de weg zitten on je tenen.

Bij vriestemperaturen doe ik het alsvolgt

- warme broek (dit is heel belangrijk)
- winterschoenen
- wollen sokken
- overschoenen
- alles goed voorverwarmen op de verwarming

Na 2 uur krijg ook ik dan koude voeten, ik stop dan om de 15 minuten even om het bloed weer te laten stromen.

raven14
Forum-lid

Gebruikersavatar raven14 10 okt 2016 11:40

Hier kan je er meer info over vinden: http://www.heatpax.com/heat%20pax%20technology.htm
Je dient ze een tiental minuten voor gebruik uit de verpakking te halen en te laten opwarmen door chemische reactie. Er zit een klevende laag op waarmee je ze dan op je sokken kan kleven (bovenkant voet, voor je tenen). Ze blijven dan netjes op hun plaats in je schoen.
Afbeelding

Jeefp
Forum-lid

Jeefp 10 okt 2016 15:43

Dit kwam ik tegen op een forum ,over koude voeten!
kweet niet of wibra ze nog verkoopt?

Voordeligere warmtepleisters voor je voeten van Wibra!

Nu was ik onlangs bij de Wibra waar ik deze warmtepleisters voor je voeten tegen kwam. Hier ben ik echt onwijs blij mee! Deze kosten 0,69 euro per paar, dat scheelt weer dus!
Gewoon proberen.

wouterkaas
Forum-lid

wouterkaas 17 okt 2016 11:44

Ik heb voor twee tientjes de neopreen overschoenen gekocht van 21virages, het huismerk van Fietskledingvoordeel. Doen hun werk uitstekend, hoewel ze iets sneller slijten.

arnold
Forum-lid

arnold 27 okt 2016 22:13

Keezx schreef:
arnold schreef: Die 200-250 euro voor een paar winterschoenen zijn ook de kosten niet

Tja, ik trek bij <5 graden m'n simpele overschoenen aan en heb nergens last van.
Paar ouwe schoenen die ruim zijn geworden en wat dikkere sokken erin.
(nooit dikke sokken in krappe schoenen, dat werkt averechts)
Winterschoenen zijn echt niet voort iedereen noodzakelijk, en ik vind 250 € voor een paar schoenen eigenlijk absurd, tenzij je zonder helemaal niet kan rijden.
tsja er wordt ook duizenden euro's aan een fiets uitgegeven dus dan valt 250 euro ook wel weer mee. Koude voeten verpest het rijplezier en dus heb ik wel wat geld over voor warme voeten. Goede kleding/schoenen maakt het uitoefenen van een sport toch prettiger
CaadX Ultegra
Super Six Evo Hi Mod Disc Ultegra DI2

runcyclerun
Forum-lid

runcyclerun 28 okt 2016 08:19

Ik heb net Craft Siberian overschoenen besteld. Ik zocht op het forum maar vond er weinig over. Iemand ervaring mee?

Plaats reactie