afbrekende derailleurpad Zannata Z46
Een paar weken geleden heb ik voor mijn zoon een tweedehands Zannata Z46 cyclocrossfiets gekocht. Afgemonteerd met Shimano 10 speed 6700 Ultegra, 34/44 Miche crankstel en 12/28 cassette, achterderailleur korte kooi. Hij heeft nu 4 keer met de fiets gereden en iedere keer breekt of verbuigt de derailleurpad. Met als gevolg dat de derailleur in het achterwiel slaat. (al 2 derailleurs kapot, 2 getordeerde kettingen en 2 der. wieltjes afgebroken)
De derailleur was goed afgesteld. De pad breekt af als hij op het binnenblad op de lichtste of een na lichtst versnelling zittend een steile helling wil oprijden (zonder te schakelen). iedere keer na het afbreken heb ik wat vernieuwd (derailleur, ketting, cassette, voorbladen) maar niets helpt. Ik vind wel dat de 2 achterpatten behoorlijk naar binnen staan bij dit frame. Zou het frame krom kunnen zijn? Weet iemand wat de oorzaak zou kunnen zijn?
De derailleur was goed afgesteld. De pad breekt af als hij op het binnenblad op de lichtste of een na lichtst versnelling zittend een steile helling wil oprijden (zonder te schakelen). iedere keer na het afbreken heb ik wat vernieuwd (derailleur, ketting, cassette, voorbladen) maar niets helpt. Ik vind wel dat de 2 achterpatten behoorlijk naar binnen staan bij dit frame. Zou het frame krom kunnen zijn? Weet iemand wat de oorzaak zou kunnen zijn?
Als je 100% zeker weet dat de derailleur niet aan de spaken kon raken dan kan het in mijn ogen alleen maar chainsuck geweest zijn.
Als de derailleur in de spaken slaat heb je trouwens meestal ook redelijk wat schade aan een aantal spaken.
Maar dat het ook op het 2de kleinste verzet gebeurt doet vermoeden dat de ketting op het kleine kettingblad blijft hangen en zo alles naar voren en kapot trekt.
Echter zie ik in je post dat je ook de voorbladen hebt vervangen. Dan wordt het mysterieus...
Als de derailleur in de spaken slaat heb je trouwens meestal ook redelijk wat schade aan een aantal spaken.
Maar dat het ook op het 2de kleinste verzet gebeurt doet vermoeden dat de ketting op het kleine kettingblad blijft hangen en zo alles naar voren en kapot trekt.
Echter zie ik in je post dat je ook de voorbladen hebt vervangen. Dan wordt het mysterieus...
Naar voren kan geen kwaad, alles moet naar binnen om schade aan richten.
Ik zou derailleur en frame eens kritisch gaan bekijken in de workstand.
Geen ketting erop en derailleur met de hand naar binnen proberen te drukken.
Lukt dat, kijk waar de beweging plaatsvindt.
Ik zou derailleur en frame eens kritisch gaan bekijken in de workstand.
Geen ketting erop en derailleur met de hand naar binnen proberen te drukken.
Lukt dat, kijk waar de beweging plaatsvindt.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
dacht eerst zelf ook dat het chainsuck was, daarom bladen vernieuwd. helaas geen resultaat. Zou ik misschien een derailleur met langere kooi proberen voor een verzen van 34/44 voor en 12/28 achter? Ik zie ook het volgende: als ik de snelspanner dicht doe beweegt de derailleuroad best veel naar binnen.
Dat duidt erop dat de pat niet goed in het langsvlak van het frame staat.
Kan je het beste van achteren bekijken, met een liniaal tegen de pat en kijken of tie vetrtikaal dan wel horizontaal afwijkt.
Kan je het beste van achteren bekijken, met een liniaal tegen de pat en kijken of tie vetrtikaal dan wel horizontaal afwijkt.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Nee hoor, te ver naar voren en je trekt de derailleur of pat kapot. Hangt een beetje af van je kettinglengte en sterkte van pat etc.Keezx schreef:Naar voren kan geen kwaad, alles moet naar binnen om schade aan richten.
Ik neem aan dat 2505 de pat telkens heeft gericht?
Is de wielnaaf wel even breed als het frame?
Was de voorderailleur verdraaid of krom na de patbreuk?
Elke keer een nieuwe pad erop. De achtervork richten kan niet met een carbon frame neem ik aan? Wel is de naaf iets smaller dan de achtervork van het frame. Dat scheelt 2/3 millimeter. Maar het wiel bleef wel recht staan. Zou dat de oorzaak kunnen zijn? Afgelopen zondag heeft mijn zoon met een ander wiel gereden (een 32 spaaks wiel met lage tube velg) en nu bleef de boel wel heel. Voordien reed hij met een 50 mm carbon tube velg met een heel lage spaakspanning (20 spaken) Zou het kunnen dat het wiel zo slap is dat het op de lichtste versnelling bij veel krachtontwikkeling in de achterderailleur wordt getrokken?
- oldandslow
- Forum-lid
- Berichten: 657
- Lid geworden op: 29 apr 2007 19:11
Als je minder spaken hebt moet de spaakspanning toch hoger zijn? Of bedoel je dat het wiel zo slap is dat het zodanig flext dat de derailleur de spaken raakt? Dat lijkt me niet erg prettig rijden...
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works
Je zou haast in die richting gaan denken.....2505 schreef:Afgelopen zondag heeft mijn zoon met een ander wiel gereden (een 32 spaaks wiel met lage tube velg) en nu bleef de boel wel heel. Voordien reed hij met een 50 mm carbon tube velg met een heel lage spaakspanning (20 spaken) Zou het kunnen dat het wiel zo slap is dat het op de lichtste versnelling bij veel krachtontwikkeling in de achterderailleur wordt getrokken?
Laatst gewijzigd door Keezx op 11 okt 2016 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig