Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Trainings wielset

BaeyensStefaan
Forum-lid

BaeyensStefaan 10 okt 2016 09:50

Beste,
Ik ben op zoek naar het "ideaal" training setje.
Momenteel rijd ik met Fulcrum Quattro LG wielen, echter op een 10000km reede 3 lagers vast, een spaakbreuk breuk en heb ik er een beetje mijn goesting van.
Ik onderhoud mijn materiaal toch wel redelijk fanatiek, tot bandjes borstelen toe.
Ik heb al wat gelezen hier op het forum omtrent handgespaakte ryde sprint dt240,dit was een setje in lijn gedachten. Tevens heb ik Fast forward f2a al wat bekeken en edco optima roushes.
Graag jullie mening of ervaring, of misschien een beter voorstel?
Zoek een set die me niet maandelijks enkele uren onderhoud bezorgd en me "zonder brokken" de voorjaars klassiekers laat afwerken.

Mvg
Baeyens Stefaan

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 10 okt 2016 09:52

We hebben wel wat meer info nodig.

1. Hoe zwaar ben je
2. Wat voor soort ritten rijd je, hoeveel km / terreintype / etc.
3. Hoe vaak rijd je door slecht weer?
4. Wat is je budget?
5. Heb je nog andere wielsets, zo ja, welke?
6. Kun/wil je zelf het onderhoud doen of besteed je dit uit?
7. Hoe belangrijk is het gewicht?

BaeyensStefaan
Forum-lid

BaeyensStefaan 10 okt 2016 10:32

Hartelijk dank voor de tips,
Ik zelf weeg 63 kilo en fiets 6 dagen op 7.
2 herstel trainingen, 2 kracht trainingen, 1 duurtraining en een variatie training.
Wat maandelijks een +-1500km inhoud.
Herstel en kracht training zijn op goede wegen, een duurtraining van +-7uur gaat uiteraard over wegen waar je soms liever niet rijd. Toch zou ik graag dit seizoen de rvv en de super klassieker afhaspelen, zonder geen brokken te rijden natuurlijk.
Regen onderweg ergert me zeker niet, uiteraard bij regen val vertrekken ik niet, dan verslijt ik de rollen wel met een oude versleten wielset.
Mijn budget is toch niet meer dan 500 afhankelijk van wat je krijgt natuurlijk voor die prijs.
Ik bezit 1 set wielen en dat zijn die Fulcrum wielen, deze zou ik dan wel gebruiken voor de rollen als ik nieuwe heb.
Na de winter zal ik wel nog een set hoge carbon wielen aanschaffen voor de mooie zomer dagen en enkele koersjes die ik afwerk.
Onderhoud doe ik zelf wel, dit doe ik tevens nu ook.
En graag toch geen zwaar wiel, ook al dan niet de ervaring van anderen. Is een 1300gr ryde wiel even sterk dan een f2a 1500gr enz...

Mvg
Baeyens Stefaan

gene
Forum-lid

gene 10 okt 2016 12:26

Je zoekt een "trainings wielset", dan ga je toch niet op zoek naar een wielset van 1300 gr.
Set van 1500 gr is al behoorlijk licht.
Ik zou uitkijken naar een 17 C velg bv nieuwe Zonda wielen of een goede wielbouwer opzoeken en set zelf samenstellen.

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 10 okt 2016 13:25

Ik zie het nut van lichte wielen in Nederland ook niet (in een criterium misschien nog wel). Ook al ben je geen zwaargewicht, voor training maakt het weinig uit of je wielen 1300 of 1900 gram wegen. Met het oog op duurzaamheid zou ik voor het laatste gaan. Niet is vervelender dan tijdens een training een spaak te breken of dat je trainingswielen niet beschikbaar zijn omdat ze regelmatig gericht moeten worden of onderhoud nodig hebben.

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 10 okt 2016 16:30

Hope naven pacenti velgen en laten spaken door Eleven wheelworks.
Hij heeft zelf spaken en vraagt niet de hoofdprijs.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 10 okt 2016 16:46

Handgespaakt betekent dat je keuzes moet maken op het gebied van velgen, nippels, spaken en naven.

Qua velgen zou mijn voorkeur uitgaan naar iets wat niet te zwaar is, breed (min. 17C). Pacenti is een goede keuze, maar die zijn best prijzig. Bijvoorbeeld KinLin, Ryde en H+, en DT Swiss hebben ook zulke velgen voor een stuk minder.

Qua spaken zou ik gaan voor 20/24. Misschien een beetje een overkill voor jouw gewicht, maar gezien het gebruik is een beetje reserve geen slecht idee. Bovendien zijn er in genoeg naven die daarvoor geschikt zijn.

Dan het type spaken. Rationeel schiet je niks op met een aero spaak. Het ziet er cool uit maar lichter is het niet. Aan jou de keuze of dit de moeite waard vindt. Reken op een forse meerprijs.

Bij naven moet je bedenken hoe belangrijk je een merknaam vindt. Qua prijs/kwaliteit/gewichtsratio kan er niks op tegen een naaf uit Azië. De lagers zijn niet je-van-het, maar het zijn standaardmaten dus eenvoudig te vervangen door iets beters. Wil je toch een merknaam zou ik kijken naar een alleskunner, zoals Hope, Acros of DT Swiss.

Nippels zou ik altijd voor messing gaan, ook gezien het feit dat het wielen voor dagelijks gebruik zijn.

BaeyensStefaan
Forum-lid

BaeyensStefaan 10 okt 2016 17:37

Hey mensen, alvast bedankt voor de tips.
Inderdaad kijk ik voor een lichter wiel omdat het lichter is. Dan ben ik toch niet echt iets met een setje ryde sprint... De wielen die ik voor ogen had waren zeer laag 22mm (vind ik persoonlijk fantastisch uitzien). Ik zal nog een beetje rondzoeken...
Ik rij shimano en campa wielen vind ik dan ook weer niet kunnen. Er zijn genoeg merken zeker.

bkrmn
Forum-lid

Gebruikersavatar bkrmn 10 okt 2016 17:59

De Fulcrum Racing 3 wellicht het overwegen waard? ... Campa Zonda tegenhanger met een ander type lager dan je LG set. Daarnaast zijn ze behoorlijk licht, nieuw te koop voor €389,- (Mantel), dus nog wat pegels over voor bijv. een set bandjes + cassette :-)

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 10 okt 2016 18:59

BaeyensStefaan schreef:Hey mensen, alvast bedankt voor de tips.
Inderdaad kijk ik voor een lichter wiel omdat het lichter is..
:winkthumb:
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

BaeyensStefaan
Forum-lid

BaeyensStefaan 10 okt 2016 21:28

Heb een beetje van Fulcrum mijn goesting...

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 10 okt 2016 21:30

Ik zou voor een trainingswiel nimmer Fulcrum kiezen, maar als het jouw goesting is, er is niet veel op tegen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie