Speling Fulcrum Racing Quattro Carbon
Inmiddels drie weken in het bezit van een set Fulcrum Racing Quattro Carbons. Mooie wielen, al is dat uiteraard persoonlijk. Voorwiel draait als een malle. Achterwiel is een verhaal apart. Na twee ritten speling op de naaf. Dus opnieuw afgesteld met de stelbout. Gevolg: wiel loopt niet meer mooi rond. Dus losser gezet: weer speling. Een compromis lijkt niet mogelijk. Wie is er bekend met dit euvel? Las in een topic van 2013 dat de alu Racing Quattro (zelfde naaf?) dit ook hebben. Mag aannemen dat Fulcrum dit drie jaar later toch heeft opgelost? Hiervoor Racing 3 en Zero gereden. Nooit problemen. Iemand tips?
Helaas de waarheid. fulcrum 1, zero en 3 hebben een goed systeem met cup conus. dit systeem is uiterst lastig af te stellen en speling komt vaak terug. het systeem is niet veranderd, ik dus geen reden waarom het nu beter zou zijn. afstelbare industrielagers zijn niet een heel erg goed idee.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1251
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
Na 3 weken ? Dat is toch gewoon een garantiegevalletje
Uiteraard ga ik met de wielen terug. In de Racing Quattro Carbon zitten instelbare industrielagers. Je kunt dus zelf de mate van speling bepalen. Dat kan bij de Zero's ook, maar dan veel preciezer. Bij de Quattro's is het of: te vast of te los en speling. Volgens de FM, die ik per mail heb benaderd, is het een kwestie van goed afstellen. Ga er morgen even langs. Desalniettemin had ik meer vertrouwen in de hubs van de Zero's. Kwalitatief net wat beter.
Zoals ik hier al eerder heb vastgesteld , is het afstelsysteem IMO niet bedoeld om lagerspeling af te stellen, want deze standaardlagers vertonen geen speling (tenzij versleten), maar om alle onderdelen lateraal op de as te fixeren zonder speling.
Gewoon in de gaten houden en als er iets speling is , weghalen met de afstelring.
Vooral niet krampachtig aandraaien en spanning op de lagers gaan zetten, iets speling kan helemaal geen kwaad bij deze naven.
(let wel, ik heb het niet over F R 3, 1 en zero, dat zijn andere lagers die WEL zoveel mogelijk spelingvrij moeten zijn.)
Gewoon in de gaten houden en als er iets speling is , weghalen met de afstelring.
Vooral niet krampachtig aandraaien en spanning op de lagers gaan zetten, iets speling kan helemaal geen kwaad bij deze naven.
(let wel, ik heb het niet over F R 3, 1 en zero, dat zijn andere lagers die WEL zoveel mogelijk spelingvrij moeten zijn.)
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
- robbebopper
- Forum-lid HC
- Berichten: 5713
- Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32
Nou Timo, dat is vervelend. Hopelijk kan Hopmans iets voor je betekenen.
Ik ben inmiddels al weer drie weken een tevreden gebruiker van een tweedehands setje Fulcrum racing Zero.
Ik ben inmiddels al weer drie weken een tevreden gebruiker van een tweedehands setje Fulcrum racing Zero.
Dit is precies de rede waarom ik nu op shimano's WH-RS-C35 wielen rijdt ....... (in het verelden ook die quatro's gehad)
Lid blazersgilde
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X
Mijn Racing 5 en Racing Quattro alu hebben beide hetzelfde probleem. Je moet ze redelijk vast draaien om ze spelingsvrij te houden, maar dan loopt het niet erg soepel. Het zijn inderdaad geen lagers die gemaakt zijn om af te stellen. Volgens mij moet er gewoon een afstandsbus met exact de juiste lengte tussen beide lagers. Dan kun je alles goed vastdraaien zonder de lagers zijdelings op spanning te zetten. Ga dat volgend jaar denk ik een keer proberen.
Dat kan jij doen omdat jouw tijd niks kost.
Voor een fabrikant is het te duur om een degelijke bus pas te maken op iedere naaf die de band verlaat.
Is de bus 0,02 mm te kort zet je alsnog spanning op de lagers en is tie 0,02 mm te lang heb je lateraal alsnog kans op speling.
Met 1 stelringetje of een geklemd busje (zoals op vele naven) laat je het aan de gebruiker.
Daar is echt wel over nagedacht....
Voor een fabrikant is het te duur om een degelijke bus pas te maken op iedere naaf die de band verlaat.
Is de bus 0,02 mm te kort zet je alsnog spanning op de lagers en is tie 0,02 mm te lang heb je lateraal alsnog kans op speling.
Met 1 stelringetje of een geklemd busje (zoals op vele naven) laat je het aan de gebruiker.
Daar is echt wel over nagedacht....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig