Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Speling Fulcrum Racing Quattro Carbon

Timo84
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:25

Timo84 13 okt 2016 12:35

Afbeelding

Inmiddels drie weken in het bezit van een set Fulcrum Racing Quattro Carbons. Mooie wielen, al is dat uiteraard persoonlijk. Voorwiel draait als een malle. Achterwiel is een verhaal apart. Na twee ritten speling op de naaf. Dus opnieuw afgesteld met de stelbout. Gevolg: wiel loopt niet meer mooi rond. Dus losser gezet: weer speling. Een compromis lijkt niet mogelijk. Wie is er bekend met dit euvel? Las in een topic van 2013 dat de alu Racing Quattro (zelfde naaf?) dit ook hebben. Mag aannemen dat Fulcrum dit drie jaar later toch heeft opgelost? Hiervoor Racing 3 en Zero gereden. Nooit problemen. Iemand tips?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 13 okt 2016 13:57

Nieuwegeit.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

dream
Forum-lid
Berichten: 281
Lid geworden op: 25 jan 2005 15:16

dream 13 okt 2016 14:33

Helaas de waarheid. fulcrum 1, zero en 3 hebben een goed systeem met cup conus. dit systeem is uiterst lastig af te stellen en speling komt vaak terug. het systeem is niet veranderd, ik dus geen reden waarom het nu beter zou zijn. afstelbare industrielagers zijn niet een heel erg goed idee.

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1251
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 13 okt 2016 15:41

Na 3 weken ? Dat is toch gewoon een garantiegevalletje

Timo84
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:25

Timo84 13 okt 2016 16:17

Uiteraard ga ik met de wielen terug. In de Racing Quattro Carbon zitten instelbare industrielagers. Je kunt dus zelf de mate van speling bepalen. Dat kan bij de Zero's ook, maar dan veel preciezer. Bij de Quattro's is het of: te vast of te los en speling. Volgens de FM, die ik per mail heb benaderd, is het een kwestie van goed afstellen. Ga er morgen even langs. Desalniettemin had ik meer vertrouwen in de hubs van de Zero's. Kwalitatief net wat beter.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 13 okt 2016 17:30

Zoals ik hier al eerder heb vastgesteld , is het afstelsysteem IMO niet bedoeld om lagerspeling af te stellen, want deze standaardlagers vertonen geen speling (tenzij versleten), maar om alle onderdelen lateraal op de as te fixeren zonder speling.
Gewoon in de gaten houden en als er iets speling is , weghalen met de afstelring.
Vooral niet krampachtig aandraaien en spanning op de lagers gaan zetten, iets speling kan helemaal geen kwaad bij deze naven.
(let wel, ik heb het niet over F R 3, 1 en zero, dat zijn andere lagers die WEL zoveel mogelijk spelingvrij moeten zijn.)
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
paul1
Forum-lid
Berichten: 515
Lid geworden op: 30 mei 2010 20:50

Gebruikersavatar paul1 13 okt 2016 21:09

Helemaal mee eens,Keezx. Heb zowel Quattro Carbon als Zero.
Beiden ander lagersysteem. Afstelling is idd ander principe

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 13 okt 2016 21:26

Nou Timo, dat is vervelend. Hopelijk kan Hopmans iets voor je betekenen.

Ik ben inmiddels al weer drie weken een tevreden gebruiker van een tweedehands setje Fulcrum racing Zero. ;)

Gebruikersavatar
beezer
Forum-lid
Berichten: 980
Lid geworden op: 15 jan 2008 20:04
Locatie: Assen

Gebruikersavatar beezer 13 okt 2016 21:54

Dit is precies de rede waarom ik nu op shimano's WH-RS-C35 wielen rijdt ....... (in het verelden ook die quatro's gehad)
Lid blazersgilde
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 13 okt 2016 22:15

Slechte reden, er is niks mis met het quattro systeem.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

wolly68
Forum-lid
Berichten: 201
Lid geworden op: 20 jan 2011 22:53

wolly68 13 okt 2016 23:26

Mijn Racing 5 en Racing Quattro alu hebben beide hetzelfde probleem. Je moet ze redelijk vast draaien om ze spelingsvrij te houden, maar dan loopt het niet erg soepel. Het zijn inderdaad geen lagers die gemaakt zijn om af te stellen. Volgens mij moet er gewoon een afstandsbus met exact de juiste lengte tussen beide lagers. Dan kun je alles goed vastdraaien zonder de lagers zijdelings op spanning te zetten. Ga dat volgend jaar denk ik een keer proberen.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 13 okt 2016 23:33

Dat kan jij doen omdat jouw tijd niks kost.
Voor een fabrikant is het te duur om een degelijke bus pas te maken op iedere naaf die de band verlaat.
Is de bus 0,02 mm te kort zet je alsnog spanning op de lagers en is tie 0,02 mm te lang heb je lateraal alsnog kans op speling.
Met 1 stelringetje of een geklemd busje (zoals op vele naven) laat je het aan de gebruiker.
Daar is echt wel over nagedacht....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie