Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Tubeless

Juppehup
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 13 aug 2014 16:47

Juppehup 24 sep 2016 07:03

Ik heb altijd een beetje terughoudend tegen tubeless aan gekeken. Latex, tobben, etc.
Na her en der heea gelezen te hebben schijnt dat dus wel mee te vallen.
Wat ik nou voor me zelf nog niet helemaal helder heb is wat er nou daadwerkelijk het voordeel van is.
Ga je die 245 gram minder écht zoveel waarderen? Is het de eigenschap van de band die veranderd? Wat is nu hét voordeel van MTB tubeless?
Ik kom op internet heel veel de term stootlek tegen, maar ik neem aan dat dat toch niet het enige is...

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 24 sep 2016 10:05

Grip en rolweerstand.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9218
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 24 sep 2016 10:28

Op de racefiets zie ik het voordeel écht niet. Op de MTB wil ik niet anders. De bandenspanning kan omlaag, want een snakebite is onmogelijk (zelf rij ik regelmatig met 1.8 bar en een kleine 80 kg). De banden rollen veel soepeler over obstakels (met name in de rotsachtige Dolomieten meende ik dat echt te merken), meer grip idd, en tenslotte ben je enigszins beschermd tegen doorprik lekken, omdat de latex het gaatje vult.

Ik had mijn tubeless ready velgen zo tubeless met schwalbe bandjes. Band van binnen vetvrij maken (wasbenzine). Veel zeepsop op de rand van de band doen. Eerst een CO2 patroon gebruiken om de band te "seaten" (bij gebrek aan compressor), dan de CO2 er weer uit (CO2 en latex gaan geloof ik niet goed samen). Vloeistof erin en dan pompen met een gewone hogedruk pomp tot maximale druk (staan op band en velg!). Schudden, tijdje laten liggen (wiel af en toe draaien), en je hebt er geen omkijken meer naar!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Juppehup
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 13 aug 2014 16:47

Juppehup 25 sep 2016 09:03

Grip en rolweerstand zijn dus de keywords waar ik naar op zoek was.
Rijden jullie op de weg ook met die lage drukken?
Stel ik wel vanaf thuis naar de LDD dan moet ik eerst 25km over de weg, dan 25km door het zand en gaan weer 25km naar huis.
Kan me voorstellen dat de banden 50km op 1,8/2,0 bar over het asfalt niet echt waarderen.
Of laat je ze aflopen voor je het bos in gaat?

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9218
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 25 sep 2016 09:29

Meestal ga ik met de auto, aangezien de interessante parkoers te ver weg liggen. Uitzondering is het parkoers in zandvoort, dat is voor mij een km of 12 fietsen, en dat doe ik idd op lage druk (juist op zo'n zandparkoers loont het om de druk laag te hebben). Heb niet het idee dat de banden daar extreem hard van slijten (trouwens, ook bij hogere druk vinden met name de noppen het asfalt minder leuk)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
point7
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 31 mei 2010 16:01

Gebruikersavatar point7 15 okt 2016 18:08

Ik ben laat (sinds 1 jaar) overgeschakeld naar Tubeless en heb veel spijt dat ik dat niet vroeger gedaan heb. Voor mij is het vooral het veilig gevoel tegen lek rijden. Ik ben al dikwijls lek gereden (snoeien van doorns naast het parcours bv.) of wegen met kleine steentjes of steenafval.

Ik zorg ervoor dat er zeker altijd genoeg sealant in de band zit zodat de eventuele kleine gaatjes altijd gedicht kunnen worden.

Ik heb wel altijd een pomp bij maar ik ben gestopt met binnenbanden mee te nemen. De lekjes die ik gehad heb werden gedicht door de sealant. Ik moest soms wel wat bijpompen maar dat is geen probleem.

Plaats reactie