Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Kabels uit Ultegra shifters halen zonder te knippen?

ghulst
Forum-lid

Gebruikersavatar ghulst 15 okt 2016 14:39

Ik heb mijn Ghost gekocht met een carbon stuur. Helaas blijkt de vaste stuurpen die deel is van het stuur voor mij te kort te zijn. Ik moet dus naar een ander stuur, om dan met andere stuurpennen te ontdekken wat voor mij goed zit. Nou heb ik het stuurlint van het stuur af, maar de kabels blijken door het carbon stuur getrokken te zijn. Nou ziet het er naar uit dat de tonnetjes wel door die gaatjes passen, maar kan ik die uit de shifter krijgen? De kabels zijn nagenoeg nieuw en ik zou het zonde vinden die af te moeten knippen en 4 nieuwe kabels te moeten zetten...

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 15 okt 2016 14:50

Waarom moeten de kabels uit de shifters?

Op een moment moet je de binnenkabels weer door buitenkabels leiden, dan zul je die tonnetjes er sowieso af moeten halen.

Als ik jou was zou ik het volgende doen.
Huidige stuur losmaken en ander stuur met stuurpen monteren.
Zorg dat je buitenkabel klaar heb liggen door deze een beetje ruim op maat af te knippen.

Dan per shifter de boel overzetten.

Zodra je het tonnetje eraf haalt heb je kans dat de kabel gaat rafelen, hoe langer er geen tonnetje op zit hoe groter de kans dat de kabel gaat rafelen. Dus zorg dat je de buitenkabels klaar hebt liggen als je de shifters overzet.
Binnenkabel meteen in een buitenkabel schuiven geeft je de grootste kans dat je geen nieuwe kabels hoeft te kopen.

Weet je trouwens zeker dat je buitenkabels lang genoeg zijn?

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 15 okt 2016 15:05

Voor 10,- heb je nieuwe kabels, dus zou er ook niet teveel voor tobben.
Less is bore

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 15 okt 2016 15:36

ghulst schreef:Nou ziet het er naar uit dat de tonnetjes wel door die gaatjes passen, maar kan ik die uit de shifter krijgen? De kabels zijn nagenoeg nieuw en ik zou het zonde vinden die af te moeten knippen en 4 nieuwe kabels te moeten zetten...
Je moet je kabels loshalen bij de derailleurs en remmen en de kabels met tonnetjes en al in de shifters laten zitten.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 15 okt 2016 15:41

scepticus schreef:
ghulst schreef:Nou ziet het er naar uit dat de tonnetjes wel door die gaatjes passen, maar kan ik die uit de shifter krijgen? De kabels zijn nagenoeg nieuw en ik zou het zonde vinden die af te moeten knippen en 4 nieuwe kabels te moeten zetten...
Je moet je kabels loshalen bij de derailleurs en remmen en de kabels met tonnetjes en al in de shifters laten zitten.
Ik dacht al dat ik achterlijk (geen commentaar graag :lol: ) was maar idd. En dan trek je de kabels er bij de shifter er toch uit en dus niks aangegoten tonnetjes afknippen.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 15 okt 2016 15:45

Om het stuur te wisselen hoef je de tonnetjes niet eens (helemaal) uit de shifters te trekken.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 15 okt 2016 16:28

Kabel eindjes ( dopjes ) eraf halen, dan de kabel met seconde lijm insmeren ( lijm trekt in de kabel ) - en je hebt geen rafels meer aan je kabels. Zo kan je ze bijna altijd perfect hergebruiken. :like:

Opa's tips deel 1.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

ghulst
Forum-lid

Gebruikersavatar ghulst 15 okt 2016 19:47

scepticus schreef:Je moet je kabels loshalen bij de derailleurs en remmen en de kabels met tonnetjes en al in de shifters laten zitten.
Maar dan heb ik wel een probleem onder het frame. Dat hulsje aan het einde moet er in ieder geval af om die binnenkabel helemaal terug te trekken naar de shifter (door de oogjes onder het frame). Het zal wel zo ver los moeten, omdat binnen en buitenkabel door twee gaten in het stuur naar binnen gaan en bij de stuurpen weer naar buiten komen. Als ik een ander stuur wil zetten, dan moet dat dus in ieder geval los, zodat ik binnen- en buitenkabel uit het stuur kan halen.
rene schreef:Kabel eindjes ( dopjes ) eraf halen, dan de kabel met seconde lijm insmeren ( lijm trekt in de kabel ) - en je hebt geen rafels meer aan je kabels. Zo kan je ze bijna altijd perfect hergebruiken. :like:

Opa's tips deel 1.
Dat is wel een idee inderdaad.

ghulst
Forum-lid

Gebruikersavatar ghulst 18 okt 2016 01:05

HELP!

Ik kom net uit de garage. Het nieuwe stuur zit er op en de oude binnenkabels zijn vervangen door nieuwe. Remmen gaat uitstekend, maar schakelen doet niets. :(

Ik heb kabels gehaald bij de FM hier in de buurt en erbij gezegd dat het voor Shimano Ultegra is. Het lijkt ook op wat er uit kwam. Ik heb videootjes gekeken en goed opgelet. Ik heb netjes het kabeltje uit de shifter gedrukt en daarna de nieuwe kabel weer door hetzelfde gaatje naar boven geduwd.

Maar als ik de shifters beweeg, dan gebeurt er niets. :(

Iemand ideeën/tips?

hendrikjan
Forum-lid

hendrikjan 18 okt 2016 06:04

Zit ie vast? Staat ie op spanning? Zit de kabel er helemaal in?
:winkthumb:

ghulst
Forum-lid

Gebruikersavatar ghulst 18 okt 2016 08:03

Ja, ja, ja, volgens mij. Maar goed, ik heb het dan ook alleen maar van filmpjes. :(

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 18 okt 2016 08:08

Waarschijnlijk heb je de boel op spanning gezet met de shifter op het grootste verzet.

Maak de kabel los, zorg ervoor dat de rechter shifter op het zwaarste verzet staat. Linker shifter op het kleinste blad. Nu kabels opnieuw vastmaken. Eerst zorgen dat alle stelschroeven ingedraaid zijn, zodat je de boel strakker kunt zetten.

Je zult nu hoogstwaarschijnlijk de kabelspanning wel iets moeten verhogen, maar in basis zou de boel ook zonder opspannen wel iets moeten doen.
rene schreef:Kabel eindjes ( dopjes ) eraf halen, dan de kabel met seconde lijm insmeren ( lijm trekt in de kabel ) - en je hebt geen rafels meer aan je kabels. Zo kan je ze bijna altijd perfect hergebruiken. :like:

Opa's tips deel 1.
Doe wel plastic handschoenen aan, want dat spul krijg niet van je klauwen.

Opa's tips deel 2. :lol:

Plaats reactie