Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Carbon zadelpen - vraag

oro10
Forum-lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 03 nov 2011 14:59

oro10 20 okt 2016 09:43

Beste Forumleden,

Graag wil ik jullie via deze weg het volgende even navragen.

Ik heb in mijn racefiets (carbon Ridley Helium) een carbon zadelpen zitten (3T stealth). Bij het schoonmaken van mijn racefiets afgelopen weekend, waarbij ik ook de zadelpen eruit heb gehaald om deze te voorzien van een nieuw laagje montagepasta, viel mij op dat er een "afdruk" van de zadelpen klem te zien is op de zadelpen.

De zadelpen is rondom lichtjes dunner en je kunt duidelijk zien dat waar de opening van het frame zit, er een opstekend randje op de zadelpen zit. Ook de plaats waar normaal de zadelpen stopper zit, bevat een afdruk.Het ziet er uit alsof het heel lichtjes is ingedrukt op de plek waar de klemmen zitten.

Beide klemmen heb ik aangedraaid met een momentsleutel op het aangegeven moment (zadelpenklem 4 NM, stopper op 2 NM).

Herkent iemand met een carbon zadelpen dit ook?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 20 okt 2016 10:32

Het "aangegeven" moment is niet dat wat persee moet , maar een maximum om schade te voorkomen..
Verder is er geen rekening gehouden met de pen zelf (zijn niet allemaal even dik of hetzelfde materiaal) en of de gebruiker misschien vet op het boutje heeft gesmeerd , dat kan zomaar 50% meer boutspanning betekenen.
Wat is een zadelpen stopper?
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1247
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 20 okt 2016 10:53

Ik had hetzelfde en heb om die reden besloten de zadelpen te vervangen. Vond het te rsikant bij de grote klappen die mijn zadelpen soms moet opvangen...
Courir c'est mourir un peu

Plaats reactie