Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Het E-Bike topic

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5879
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 30 sep 2016 11:59

RVV schreef:Het herfst seizoen is gelukkig weer aangebroken. Gisterenavond 52 km terug fietsen naar huis, stromende regen en windkracht 5... geen e Bike of speed pedelec meer te bekennen.. die softies zitten gelukkig allemaal weer in de auto. Lekker rustig op de fietspaden.
Dat is mij ook al een aantal keren opgevallen. :winkthumb:
Moet wel zeggen dat ik weleens gedacht heb aan een e-bike toe ik met 39x25 tegen de wind in reed en nog bijna niet vooruit kwam. :mrgreen:

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2378
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 30 sep 2016 12:08

Theo V schreef:[...] Moet wel zeggen dat ik weleens gedacht heb aan een e-bike toen ik met 39x25 tegen de wind in reed en nog bijna niet vooruit kwam. :mrgreen:
Stilletjes eraan denken is toegestaan. ;)

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 30 sep 2016 13:29

Ik doe wel eens boodschappen op de ouwe Spartamet van mijn vrouw.
Fouter kan het niet, maar o zo lekker bij tegenwind....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

brokenbattery
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 okt 2016 12:14

brokenbattery 22 okt 2016 12:28

Ik heb een specialized turbo S waarvan ik nu reeds meer dan 4! maanden aan het wachten ben op een nieuwe batterij en nog steeds niks.
Kleine waarschuwing voor evt. enhousiastelingen dus.

brekson
Forum-lid
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 mei 2008 15:55
Locatie: Grensstreek

brekson 22 okt 2016 13:55

Oh shit. Garantie dispuut, of gewoon ni te krijgen?
Sworks Venge

Martijn2107
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 mar 2015 19:10
Locatie: Bunschoten

Martijn2107 02 nov 2016 21:06

Als ik zo de reacties lees is het toch wel wat negatief tegenover ebikes, ik was dat zelf ook tot een paar weken geleden.
Ik zit als tourfietser (race) ongeveer 3000km per jaar op de fiets, meestal plezier ritjes en in het seizoen woon-werk 40km enkele rit. 4 dagen per week vindt ik dit te ver aangezien ik ook nog moet werken tussendoor. dus zit ik ook veel in de auto zeker in deze tijd.
Via via kon ik 1 week een stromer lenen, hiermee is 40km enkele reis goed te doen en bijna net zo snel als met de auto voor mij, ik ben toch actief bezig en lekker buiten. Dus de knoop was snel doorgehakt, en ik heb hem gekocht. Sindsdien bijna dagelijks gefietst 40 heen en 40 weer terug in ongeveer 1:10, veel sneller dan met de race en gezond.
Kortom in mijn ogen is een snelle ebike dus een goed alternatief en veel beter dan de auto. Wel oppassen idd op de fietspaden met snelheidsverschil maar ik vindt het een fijn alternatief.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 02 nov 2016 21:42

Volgens mij heeft niemand zich negatief uitgelaten tegenover Ebikes voor woon-werk verkeer.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

brekson
Forum-lid
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 mei 2008 15:55
Locatie: Grensstreek

brekson 03 nov 2016 09:12

Martijn2107 schreef:. Dus de knoop was snel doorgehakt, en ik heb hem gekocht. .
Welke stromer heb je precies gekocht ? Type ? Prijs ?
Haalt ie echt 150km zonder op te laden ?
Sworks Venge

Gebruikersavatar
apt80
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 18 nov 2013 11:03
Locatie: Holten

Gebruikersavatar apt80 07 nov 2016 17:19

Keezx schreef:Volgens mij heeft niemand zich negatief uitgelaten tegenover Ebikes voor woon-werk verkeer.
Nou, de tendens is er hier wel eens. Voorbeeldje van de voorpagina van een paar dagen terug
Je bent lekker aan het fietsen met een gangetje van 30 km/uur, als er plots een man (met flinke buik) van rond de 60/65 jaar je passeert. Zijn mijn banden lek? Heb ik een inzinking? Heb ik wel goed genoeg gegeten en gedronken? Nee, dat is het probleem niet. De man rijdt op een e-bike. België gaat er iets aan doen en zorgt er met een speciale regel voor dat e-bikes die een snelheid van 45 km/uur kunnen halen niet meer welkom zijn op de fietspaden.
Alsof alleen dikke oude mannen een e-bike rijden.

Blijkbaar is het dus een probleem wanneer iemand op een e-bike rijdt en moet er iets aan gedaan worden. Op zijn minst een tendentieus stuk tekst en fiets onwaardig.

Maar goed, in deze thread denk veel mensen een stuk genuanceerder.
Fly Merlin

Gebruikersavatar
apt80
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 18 nov 2013 11:03
Locatie: Holten

Gebruikersavatar apt80 07 nov 2016 17:29

brekson schreef:
Martijn2107 schreef:. Dus de knoop was snel doorgehakt, en ik heb hem gekocht. .
Welke stromer heb je precies gekocht ? Type ? Prijs ?
Haalt ie echt 150km zonder op te laden ?
Ik rij een ST2 met 800Wh batterij en kan uit ervaring melden dat 150 km alleen haalbaar zou zijn als je heel zuinig zou fietsen. Ik haal ongeveer 60 km op een lading, met grotendeels volle ondersteuning. Met de grotere batterij is dat iets meer dan 70 km. Als je 30 km/u gaat fietsen ipv 45 wordt je bereik veel groter en is het wellicht haalbaar.

Ik gebruik hem echter voor woonwerk verkeer en dan is 150 km sowieso te ver fietsen. En recreatief neem ik de Merlin. Ik denk dat ik makkelijker 150 km op de Merlin zou fietsen dan op de Stromer.
Fly Merlin

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27897
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 07 nov 2016 17:31

Ik heb 10x liever een e-bike dan een blauw of een geel plaatje... Vooral de blauwe plaatjes zijn de échte fietspadterroristen. Hoog tijd dat de overheid die krengen afschaft (laat ze lekker een e-bike kopen als per se geen helm willen dragen). Wil je hard, koop een geel plaatje en ga lekker op de weg rijden OPGERUIMD STAAT NETJES. 8-) 8-) :lol: :lol:

hayes

hayes 07 nov 2016 18:28

Martijn2107 schreef:Als ik zo de reacties lees is het toch wel wat negatief tegenover ebikes, ik was dat zelf ook tot een paar weken geleden.
Ik zit als tourfietser (race) ongeveer 3000km per jaar op de fiets, meestal plezier ritjes en in het seizoen woon-werk 40km enkele rit. 4 dagen per week vindt ik dit te ver aangezien ik ook nog moet werken tussendoor. dus zit ik ook veel in de auto zeker in deze tijd.
Via via kon ik 1 week een stromer lenen, hiermee is 40km enkele reis goed te doen en bijna net zo snel als met de auto voor mij, ik ben toch actief bezig en lekker buiten. Dus de knoop was snel doorgehakt, en ik heb hem gekocht. Sindsdien bijna dagelijks gefietst 40 heen en 40 weer terug in ongeveer 1:10, veel sneller dan met de race en gezond.
Kortom in mijn ogen is een snelle ebike dus een goed alternatief en veel beter dan de auto. Wel oppassen idd op de fietspaden met snelheidsverschil maar ik vindt het een fijn alternatief.
Goed verwoord. Ik vind een Stromer (en consoorten) niet echt een vervanging voor een andere fiets, maar veeleer voor een auto. En dat is toch alleen maar toe te juichen.

Ergens zit er een dubbel gevoel bij velen (ik ook hoor). Hoe meer fietsers er komen, hoe drukker en hoe meer je je moet aanpassen. En tussen die hele horde fietsers, zitten er altijd onbeschofte, onvoorzichtige of gewoonweg niet-capabele exemplaren. Ik knal ook liefst m'n hele woon-werk aan 32 gemiddeld maar dat lukt nooit, omwille van andere fietsers en auto's.

Plaats reactie