Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Beginnen met fietsen - welke accessoires?

Rootland
Forum-lid

Rootland 22 okt 2016 21:06

Hoi allen,

Ik heb wat rondgezocht op het forum maar ik kon geen overzichtelijke post vinden, mocht ik het mishebben, verwijs me gerust door!

Binnenkort ga ik mijn eerste racefiets kopen maar dat is uiteraard maar 1 van de dingen die ik nodig heb om te beginnen. Kijkende naar wat er allemaal beschikbaar is word ik een beetje overweldigd, zeker omdat alles wat ik uitgeef aan accessoires ik niet aan de fiets kan uitgeven. Vandaar de vraag, wat is echt nodig en wat is meer 'leuk om te hebben' en kan ik gaandeweg wel aanschaffen. Aangezien de 'mindere maanden' eraan komen zal ik ook een Tacx aanschaffen om binnen wat te fietsen.

Vooralsnog ben ik van plan 2-3x per week een tochtje (30-50km) te maken, geen wedstrijden te rijden en ook niet bij een 'fietsgroepje' o.i.d. te gaan.

In elk geval nodig:
- Pedalen
- Fietscomputer
- ...
- ...
- ...

JM_H
Forum-lid

Gebruikersavatar JM_H 22 okt 2016 21:12

Kleding
Schoenen
Helm
Fietspomp
Binnenbanden
Smeermiddel ketting
Afbeelding

Daniel1989
Forum-lid

Daniel1989 22 okt 2016 21:27

Een tacx zou ik niet meteen kopen.

Je kunt beter inversteren in winterkleding. En dan een uurtje buiten gaan fietsen.

Koop bijv. Een sportfull norain kleding set. En een paar overschoenen. Muts voor onder je helm en paar handschoenen

Twee lampjes en hup de fiets op buiten spelen.

Marxten
Forum-lid

Marxten 22 okt 2016 23:27

Een goede winterbroek kan je ook in de herfst en lente gebruiken, een tacx is gewoon niet zo leuk als buiten fietsen. Die broek gebruik je (zeker in het begin) waarschijnlijk veel vaker.

Bredalp
Forum-lid

Bredalp 22 okt 2016 23:51

Ben een jaar bezig, met fietsen en aankopen doen. In deze volgorde +-

- helm
- lange broek met zeem
- windjack
- thermoshirt
- bidonhouder en bidon
- cateye computertje
- herfstshirt
- winterhandschoenen
- helm muts
- multitool
- binnenbandjes, 2 bandenlichters
- minipompje
- mini lampje achter en voor
- pedaaltjes
- schoenen
- korte broek met zeem
- zomershirts
- zweet gaas hemd
- zomerhandschoenen
- winterjack perfetto, zojuist besteld...

Klopt zo een beetje wel. Heb nog wat spul voor onderweg geprobeerd, repen en poeder ed. Er komt echt veel bij nog, aan de ene kant viel me dat een beetje tegen. Aan de andere kant is het ook wel leuk om vanuit niks je collectie uit te bouwen.

Ik wil nog een bril, misschien een buff en van de zomer zal ik vast nog wat shirts halen. Misschien leuk eens te kijken of ik me hier aan kan houden haha.

Veel succes en plezier!

bandana
Forum-lid

bandana 23 okt 2016 11:33

...en een fietsbel...!!! ;)

Benergy
Forum-lid

Benergy 23 okt 2016 17:28

ik mis in de toch mooie lijst van bredalp nog een zadeltasje om de binnenband, multitool etc. ook tijdens t fietsen mee te kunnen nemen.
Anders wordt je fietsshirt wel erg vol :-)

Rootland
Forum-lid

Rootland 23 okt 2016 22:11

Bedankt voor alle reacties!

vermeulen
Forum-lid

vermeulen 24 okt 2016 10:10

Een tacx is een verschrikking, het is saai, en door het gebrek aan rijwind ben je heel snel te warm. Dit kun je misschien oplossen door een hele dure hometrainer te kopen (1000+ euro) die minder herrie maken en een spel-elementje toevoegen. Maar voor dat geld kun je (zeker als beginner) beter winterkleding kopen.
Ik zou wel eens een onderzoekje willen zien met welk percentage tacx trainers na een jaar nog gebruikt wordt.

Anyways, bidonhouders (2x) één bidon kun je, zeker in de winter, gebruiken om reservebandjes ed. in te proppen.
Overigens heel belangrijk om mee te hebben, een fietspomp, bandenlichters en nieuwe binnenbanden. Zorg ook dat je voor vertrek weet hoe je een band moet vervangen en je pompje moet gebruiken.

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 24 okt 2016 10:37

Een Tacx is leuk voor de mensen die al helemaal verknocht zijn aan fietsen. Is meer een hulpmiddel om je conditie op peil te houden en het gevoel te behouden.

Sieper
Forum-lid

Gebruikersavatar Sieper 24 okt 2016 10:45

mijn tacx staat in de doos in de schuur (en komt daar ook niet meer uit denk ik). Verschrikkelijk. Keek wel 3/4 keer per minuut op de klok om te zien of ik alweer 10 minuten verder was. Wellicht met zo'n virtual reality system erbij maar ik vrees dat dat het ook niet is.
Afbeelding

bollen
Forum-lid

bollen 24 okt 2016 11:30

Zorg dat je zelfvoorzienend kunt rijden en begin km's te maken.

Het uitbreiden van je kennis en materiaal is, zoals in elke hobby, een doorlopend proces. Dit is mijns inziens ook de kern m.b.t. "de fun-factor".

Goede kleding is essentieel, net zoals je veiligheid. Dat kost een paar pieken, het zij zo.
Reservemateriaal is het tweede wat je te alle tijden bij dient te hebben, zeker als je in je eentje eropuit gaat.

De rest, met alle respect, is bijzaak. Navigatie is leuk, maar drie keer rechts is ook links. Zorg dat je met de basis begint.

Veel plezier.

Plaats reactie