Rose (voorheen Red Bull)
Heb je al een bestaande fiets waar je goed op zit? Dan kun je daar kijken naar de lengte van de bovenbuis en balhoofdbuis (de belangrijkste maten).
Bij de Rose die je linkt is de bovenbuis 54 bij maat 55, en 53 bij maat 53. Het scheelt dus niet zo heel veel.
Bij de Rose die je linkt is de bovenbuis 54 bij maat 55, en 53 bij maat 53. Het scheelt dus niet zo heel veel.
De bovenbuis bij maat 55 meet 54 cm maar de zithoek is 74,5 graden wat de lengte van de bovenbuis 1 cm verkort vergeleken bij fietsen met een meer standaard zithoek van 73,5. De hogere reach compenseer ik dan met een stuurpen van 9cm.
Niet mijn eigen fiets maar een trek domane maat 54 paste me goed.
De maat van mijn eigen fiets voldoet helaas niet als maatstaf want ik zit er niet lekker op. Deze is te groot met maat 56 op een cannondale caad 8: bovenbuis 56, zitbuis 57, balhoofdbuis 17, stack 57 (reach 38,5?). De fiets daarvoor meette iets beter met bovenbuis van 55, stack van 54,5, balhoofd 15 en een reach van 39 cm.
Niet mijn eigen fiets maar een trek domane maat 54 paste me goed.
De maat van mijn eigen fiets voldoet helaas niet als maatstaf want ik zit er niet lekker op. Deze is te groot met maat 56 op een cannondale caad 8: bovenbuis 56, zitbuis 57, balhoofdbuis 17, stack 57 (reach 38,5?). De fiets daarvoor meette iets beter met bovenbuis van 55, stack van 54,5, balhoofd 15 en een reach van 39 cm.
En hij is binnen. Een ritje mee gemaakt. Rolt erg lekker en gaat duidelijk stuk harder dan mijn vorige fiets. Moet nog wel het een ander tweaken en accessoires zoals bidonhouders, tellertje zijn onderweg.
Excuus, maar Ik heb even geen beter plaatje.
Proficiat met je keuzefiets...vergeet vooral niet te genieten tijdens het fietsen...!!Ideefixer schreef:
En hij is binnen. Een ritje mee gemaakt. Rolt erg lekker en gaat duidelijk stuk harder dan mijn vorige fiets. Moet nog wel het een ander tweaken en accessoires zoals bidonhouders, tellertje zijn onderweg.
Excuus, maar Ik heb even geen beter plaatje.
Sinds een maand heb ik een Rose Xeon CGF 3000. De afgelopen 6 jaar heb ik op een Trek 2.1 uit 2010 gereden (aluminium). Toen ik naar een nieuwe fiets ging kijken, was mijn oog eerst op Canyon gevallen. Echter, wilde ik graag de nodige aanpassingen voor wat betreft lengte van de stuurpen, zadel, cranklengte en keuze voor compact. Bij Canyon gaat dit niet lukken. Bij Rose wel, doordat je met de configurator de fiets volledig op jouw wensen kan samenstellen.
De geometrie van de Xeon CGF 3000 komt dicht in de buurt van mijn Trek 2.1. Ik heb een spacer van 1 cm minder nodig, omdat de stack 7mm hoger is. Ik heb gekozen voor een vrij korte stuurpen van 9 cm.
Belangrijke aanpassing is ook het stuur. In plaats van 44 cm gekozen voor 42 cm en dit bevalt heel erg goed. Conclusie is dat ik 6 jaar met een te breed stuur heb gereden. Door de juiste stuurbreedte kan ik veel gemakkelijker lange tijd op de remgrepen rijden. Ook de vorm van het stuur (Evo-curve) is prettig voor een ontspannen houding op de fiets. Het comfort wordt tevens vergroot door de carbon zadelpen, maar ook door de 25 mm banden.
Zadel is van Selle Italia SLS Flow. Ik reed al met Turbomatic flow, maar de SLS is vlakker, hetgeen mij beter bevalt.
De stijfheid van het frame is naar mijn mening uitstekend, maar dit komt ook doordat ik het met een minder stijf aluminium frame vergelijk. De stijfheid merk ik vooral bij staand op de trappers klimmen (Limburg) en bij een versnelling van 30 naar 40 km/h.
De fiets is volledig afgemonteerd met Ultegra (mechanisch). Schakelen verloopt vlot en als je bekend bent met Shimano onderdelen is afstellen van derailleurs vrij eenvoudig. Nadeel vind ik dat de achterrem onder het frame is geplaatst. Dit zorgt er voor dat je vooral onderweg minder gemakkelijk de rem even snel kan finetunen. Thuis op de standaard lukt het verder goed.
Ik heb gekozen voor een upgrade van de wielen: DT Swiss - RC 46 SPLINE H (HYBRID). Voorheen reed ik op Zonda's die zeker niet verkeerd zijn, maar deze wielen rijden vooral bij hogere snelheden bijzonder fijn. De wielen zijn niet overdreven licht, maar rollen goed door.
De fiets werd goed afgesteld geleverd en was netjes verpakt in een stevige doos. Het is in principe wielen plaatsen, stuur rechtzetten en balhoofd afstellen, trappers en zadel monteren en dan fietsen.
Na het rijden van de eerste 350 km op zowel vlakke wegen als de klimmetjes van Limburg, ben ik zeer tevreden over de Rose. Ik kan iedereen die op zoek is naar een comfort racer / Gran fondo racefiets deze van harte aanbevelen.
De geometrie van de Xeon CGF 3000 komt dicht in de buurt van mijn Trek 2.1. Ik heb een spacer van 1 cm minder nodig, omdat de stack 7mm hoger is. Ik heb gekozen voor een vrij korte stuurpen van 9 cm.
Belangrijke aanpassing is ook het stuur. In plaats van 44 cm gekozen voor 42 cm en dit bevalt heel erg goed. Conclusie is dat ik 6 jaar met een te breed stuur heb gereden. Door de juiste stuurbreedte kan ik veel gemakkelijker lange tijd op de remgrepen rijden. Ook de vorm van het stuur (Evo-curve) is prettig voor een ontspannen houding op de fiets. Het comfort wordt tevens vergroot door de carbon zadelpen, maar ook door de 25 mm banden.
Zadel is van Selle Italia SLS Flow. Ik reed al met Turbomatic flow, maar de SLS is vlakker, hetgeen mij beter bevalt.
De stijfheid van het frame is naar mijn mening uitstekend, maar dit komt ook doordat ik het met een minder stijf aluminium frame vergelijk. De stijfheid merk ik vooral bij staand op de trappers klimmen (Limburg) en bij een versnelling van 30 naar 40 km/h.
De fiets is volledig afgemonteerd met Ultegra (mechanisch). Schakelen verloopt vlot en als je bekend bent met Shimano onderdelen is afstellen van derailleurs vrij eenvoudig. Nadeel vind ik dat de achterrem onder het frame is geplaatst. Dit zorgt er voor dat je vooral onderweg minder gemakkelijk de rem even snel kan finetunen. Thuis op de standaard lukt het verder goed.
Ik heb gekozen voor een upgrade van de wielen: DT Swiss - RC 46 SPLINE H (HYBRID). Voorheen reed ik op Zonda's die zeker niet verkeerd zijn, maar deze wielen rijden vooral bij hogere snelheden bijzonder fijn. De wielen zijn niet overdreven licht, maar rollen goed door.
De fiets werd goed afgesteld geleverd en was netjes verpakt in een stevige doos. Het is in principe wielen plaatsen, stuur rechtzetten en balhoofd afstellen, trappers en zadel monteren en dan fietsen.
Na het rijden van de eerste 350 km op zowel vlakke wegen als de klimmetjes van Limburg, ben ik zeer tevreden over de Rose. Ik kan iedereen die op zoek is naar een comfort racer / Gran fondo racefiets deze van harte aanbevelen.
Laatst gewijzigd door trek2.1 op 12 nov 2016 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.