Speling Fulcrum Racing Quattro Carbon
Hoeft echt niet voor iedere naaf op maat gemaakt te worden. Voor zover ik weet hadden de oude Racing 7 ook zo'n bus. In het voorwiel van mijn motor ook trouwens. Zie je vaak zo'n bus. Als hij iets te lang is heb je de speling aan de buitenring met de naaf. Daar heb je een vaste passing en merk je het niet. Moet je wel de lagers er in persen met gereedschap dat zowel op de binnen- als de buitenring perst. Ik vermoed dat ze het doen om een wiel 20 gram lichter te maken.
Er hoeft bij industrielagers niks afgesteld te worden, maar de naaf en vrijloop moeten op de as gelokaliseerd worden, meer niet.
Zodra mensen dat snappen hoeven ze geen vragen meer te stellen en gaan ze gewoon fietsen.
Zodra mensen dat snappen hoeven ze geen vragen meer te stellen en gaan ze gewoon fietsen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Inmiddels bij fm geweest met de wielset. Laten afstellen met als resultaat een goed draaiend wiel, zonder speling. Toch draaien de Carbon Quattro's minder mooi rond dat de USB-lagers in de Zero's. Beetje jammer. Maar even zien hoe lang ze mogen blijven.
Het kan ook wel, maar dan draaien ze minder mooi. Gevoelsmatig is het dan te strak afgesteld. Speling, ook radiaal ! , komt binnen 500 km terug als je ze minder strak afstelt. Mijn zonda's draaien 10x mooier. Koop zelf een set kees, dan kun je er beter over oordelen. Theoretisch klopt jouw verhaal, de praktijk is helaas iets anders.Keezx schreef:Het kan dus wel....
Zulke naven hebben ten allen tijde mijn voorkeur boven die van de duurdere Campa/Fulcrum wielen.
Heb hetzelfde probleem met deze wielen. Draaien niet slecht, maar mijn Campa Vento winterwielen draaien stukken mooier. Ik ga van de winter eens proberen om nieuwe lagers erin te zetten van een goede kwaliteit. Misschien wel keramische groefkogellagers. Kijken wat dat doet.
Ik heb zelf een set Miche Primato's die precies zo in elkaar zitten en ook de stelmogelijkheid links.wolly68 schreef:Het kan ook wel, maar dan draaien ze minder mooi. Gevoelsmatig is het dan te strak afgesteld. Speling, ook radiaal ! , komt binnen 500 km terug als je ze minder strak afstelt. Mijn zonda's draaien 10x mooier. Koop zelf een set kees, dan kun je er beter over oordelen. Theoretisch klopt jouw verhaal, de praktijk is helaas iets anders.Keezx schreef:Het kan dus wel....
Zulke naven hebben ten allen tijde mijn voorkeur boven die van de duurdere Campa/Fulcrum wielen.
Zijn 100% probleemloos.
Iets deugt er kennelijk niet aan die Fulcrum naven, maar het concept werkt bij veel andere prima.
@aquabiker: keramische fietslagers=weggegooid geld, het ligt niet aan de lagers maar de constructie.
Nog maar een keer: er zitten geen afstelbare lagers in, de stelring is om alle onderdelen op de as te lokaliseren.
Beetje voelbare speling kan helemaal geen kwaad.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Cup en conus is zeer zeker niet duurzamer, het is traditie.
Het is dat de weinige die het nog maken ook de beste materialen en technieken in de strijd gooien.....(C en S)
Je kan op Alieexpress ook cup & conusnaven kopen voor een habbekrats die het inspaken niet waard zijn.
Allemaal een kwestie van hoeveel moeite doet een fabrikant.
Met een cartridge lager ben je onafhankelijk van de fabrikant.
Het is dat de weinige die het nog maken ook de beste materialen en technieken in de strijd gooien.....(C en S)
Je kan op Alieexpress ook cup & conusnaven kopen voor een habbekrats die het inspaken niet waard zijn.
Allemaal een kwestie van hoeveel moeite doet een fabrikant.
Met een cartridge lager ben je onafhankelijk van de fabrikant.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
- Forum-lid
- Berichten: 1251
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
Cup en Conus systeem kan je dus wel echt afstellen, maar ook hier : als er een oneffenheid in de cup of conus komt te zitten, krijg je de zaak ook weer niet meer soepel draaiend en dan moet je dus weer op zoek naar heel specifieke onderdeeltjes of je kan de hele naaf afschrijven.
Industrielagertjes zijn makkelijk te vinden in vele maten en kwalteiten. Bij veel systeemwielen worden bedroevend slechte lagertjes af fabriek gemonteerd. Vandaar de vele spelingsproblemen op bijna nieuwe wielen.
Dit is allemaal wel op te lossen met een setje lagers van betere kwaliteit (SKF) en het zijn de kosten ook niet. Maar het blijft toch zuur om bij een bijna nieuwe wielset al meteen aan de slag te moeten met een rondje lagers wisselen.
Industrielagertjes zijn makkelijk te vinden in vele maten en kwalteiten. Bij veel systeemwielen worden bedroevend slechte lagertjes af fabriek gemonteerd. Vandaar de vele spelingsproblemen op bijna nieuwe wielen.
Dit is allemaal wel op te lossen met een setje lagers van betere kwaliteit (SKF) en het zijn de kosten ook niet. Maar het blijft toch zuur om bij een bijna nieuwe wielset al meteen aan de slag te moeten met een rondje lagers wisselen.