Goeiedag allemaal, ik ben nieuw hier (en met de wielersport in het algemeen). Nu had ik een tijdje geleden een wrak van een fiets gekregen van een kennis en aangezien ik twee rechterhanden heb, heb ik deze helemaal opnieuw opgebouwd (leuk en lonend werk natuurlijk ).
Ik heb het geheel redelijk budget opgebouwd omdat ik eens wilde kijken of ik het wat vond en ik moet zeggen dat ik het erg leuk vind. Nu was de fiets voorzien van Cantilever remmen maar die waren in slechte staat en ik kon er niet zo snel blokken voor vinden, een grote fietsenspecialist om de hoek had me verteld dat die niet te krijgen waren maar heb achteraf begrepen dat die winkel niet zo betrouwbaar is.
Maargoed, mijn oplossing voor het probleem was een set V-brake klauwen (Dia Compe) die ik van een mountainbike had gestript. Ik moet zeggen het remt niet eens onaardig maar aan de voorkant zit het niet optimaal omdat de bevestigingspunten daar dichter bij elkaar staan dan achter.
Het liefst zou ik er gewone klauwen op zetten. Voor kan dat wel maar achter zit er geen gaatje in het dwarspijpje tussen de twee achterframe helften. Ik zou dat er best in kunnen boren maar ik twijfel of dat handig is, bovendien moet ik dan eigenlijk die andere punten eraf slijpen waardoor ik weer aan me frame moet gaan spuiten.
Wat kan ik nu het beste doen? Ik vind zo'n cantilever systeem als wat er op zat eigenlijk niet om aan te zien.
[img=http://img15.imageshack.us/img15/8751/p3103091633.jpg]
Oude canti's
[img=http://img88.imageshack.us/img88/1299/p290410003701.jpg]
[img=http://img193.imageshack.us/img193/7261 ... 003702.jpg]
[img=http://img697.imageshack.us/img697/8400/p2904100038.jpg]
ohja setup:
Silstar voor crankset
America pion achter 6 spd
Achter derailleur Shimano Deore LX
Voorderailleur Suntour
Campagnolo Record naven, Chrome Berg-Union spaken, Mavic GP 4 tubular velgen
Waarschijnlijk een Union frame (zeker weten doe ik het niet, als ik de luchs vergelijk zou het union zijn)
Bontrager R2 zadel
Remmen vraagje
Het remsysteem met twee onafhankelijke draaipunten, zoals jij hebt, is altijd steviger en beter dan een racerem met één ophangpunt.
Bovendien gaan die nokken in de weg zitten.
De remblokjes zijn bij de betere fietsenwinkel (Rose, Goossens) gewoon te koop.
Je kunt niet straffeloos canti's vervangen door V-brakes.
Je remhandels hebben namelijk een ander aangrijppunt en daardoor heb je niet genoeg kabelinvoer voor de V-brake.
Overigens wel een geinig oud crossframpje. Vraag me af wat het originele merk is, aan de lugs van de achtervork zou ik denken dat het een oude Gazelle is.
Bovendien gaan die nokken in de weg zitten.
De remblokjes zijn bij de betere fietsenwinkel (Rose, Goossens) gewoon te koop.
Je kunt niet straffeloos canti's vervangen door V-brakes.
Je remhandels hebben namelijk een ander aangrijppunt en daardoor heb je niet genoeg kabelinvoer voor de V-brake.
Overigens wel een geinig oud crossframpje. Vraag me af wat het originele merk is, aan de lugs van de achtervork zou ik denken dat het een oude Gazelle is.
@ lior63, ik denk dat de nokken te laag zitten om in de weg te zitten bij het monteren van 'normale' remmen, ik wil opzich wel een gaatje boren in het spijltje achter maar ik weet niet of dat zomaar kan en of het ophang punt voor de remmen dan wel sterk genoeg is wanneer ik eens een noodstop moet maken en niet dat mijn frame dan ineens in delen voorbij komt
Dat die remslag idd eigenlijk te klein is voor V-brakes weet ik, maar na een hoop afstellen moet ik zeggen dat het best fijn remt (maar dat is misschien mijn onervarenheid dat ik het prettig vind om met weinig kracht hard te kunnen remmen)
@ opafiets, je bedoelt die ringen die in elkaar passen toch? ja die heb ik al allemaal aan de andere kant van de V-brakes geplaatst, opzich aan de achterkant zit het gewoon prima alleen aan de voorkant slijten de blokken wat schuin af
Overigens was ik het frame ook bijna kwijt geweest, toen het zaakje uit elkaar lag had ik twee koeriers over de vloer die op fixxies rijden en die waren lyrisch van het frame en wilden het kopen, achteraf gelukkig niet gedaan want zo heb ik er zelf plezier van
Dat die remslag idd eigenlijk te klein is voor V-brakes weet ik, maar na een hoop afstellen moet ik zeggen dat het best fijn remt (maar dat is misschien mijn onervarenheid dat ik het prettig vind om met weinig kracht hard te kunnen remmen)
@ opafiets, je bedoelt die ringen die in elkaar passen toch? ja die heb ik al allemaal aan de andere kant van de V-brakes geplaatst, opzich aan de achterkant zit het gewoon prima alleen aan de voorkant slijten de blokken wat schuin af
Overigens was ik het frame ook bijna kwijt geweest, toen het zaakje uit elkaar lag had ik twee koeriers over de vloer die op fixxies rijden en die waren lyrisch van het frame en wilden het kopen, achteraf gelukkig niet gedaan want zo heb ik er zelf plezier van
classic!
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
heb eindelijk een setje Canti's gehaald via Ebay (shimano Deore DX), 12 euro dus ik kon me er geen buil aan vallen, na 2 uur vloeken en rommelen werkt het nu aardig, het zit in ieder geval beter dan de V-brakes en zijn ook beter te doseren. Zal er vanavond even een fototje van maken
classic!
-
- Forum-lid
- Berichten: 373
- Lid geworden op: 24 apr 2006 18:35
- Locatie: Wilnis
Waarom heb je de oude originele canti remmen niet opgeknapt en die er weer op gezet. Staat vele malen beter dan de deore canti remmen. Je kunt als remblokken de crosstop van BBB nemen die hebben een goed remvermogen.
"Keihard door de bochten, aan snelheid gewend"
omdat de canti's aan de voorkant kapot waren, gebroken veertjes en een was te krom om nog recht te krijgen, ik moet alleen nog even andere dwarskabeltjes maken want die er nu bij zitten zijn eigenlijk te kort waardoor het punt waar ze samen komen niet gecentreerd is waardoor de kabel niet soepel terug gaat. nouja morgen maar even langs de fietsenboer
classic!