Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vraag over lagers achterwiel (Cole naaf)

Polleke_1974
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 08 jun 2014 18:58

Polleke_1974 06 nov 2016 22:04

Ik heb een fiets voor een prikkie gekocht en wil deze zelf gaan opknappen.

1 van de dingen die moet geburen is het vervangen van de lagers van het achterwiel.
Ik had hierover al een en ander gelezen en ben aan de slag gegaan, maar liep al snel vast.

Het gaat hier overigens over een 4za wiel met een cole naaf met afgedichte lagers (sealed cartridge bearings)

Zoals in meerdere beschrijvingen en video's werd verteld, heb ik als eerste de 'lock nut' aan de cassette kant verwijderd.

Aan de andere kant van het wiel zit een afdichtingskap die met een dunne steeksleutel moet worden losgedraaid. Hier begint het probleem: deze zit muurvast.
Nu dacht ik dat het niet per se nodig was om dit kapje te verwijderen, omdat je de as langs de cassette kant uit de naaf kunt slaan met een rubber hamer, of gewone hamer met een doek op de as ter bescherming.

Ik heb dat gebprobeerd maar ook daarin kwam geen enkel beweging.

Voordat ik nu verder ga met de kans de boel te vernielen wilde ik weten of ik nog iets vergeten ben in dit proces.
Moet de body ook nog verwijderd worden eerst ? Ik dacht eigenlijk van niet, want die zit niet op de as bevestigd. Of zie ik dit fout ?

Als ik alles goed gedaan heb, is er dan een manier om de boel los te krijgen ? Ik denk dat een en ander flink vast gekoekt zit. Ik heb al wel met wd40 en kruipolie een poging gedaan, maar krijg geen enkel beweging in het kapje wat op de as zit aan de non-drive side en ook niet in de as ten opzichte van de naaf.

Alvast bedankt

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 06 nov 2016 22:20

Google geeft zo goed als niks over Cole...
Ik zou eens beginnen met de body eraf te trekken als dat gaat. Misschien zie je dan of de as doorlopend 1 diameter is zodat ie er in principe naar links uit kan.
Verder is misschien mogelijk om de as links vast te houden met een waterpomptang en een stukje leder en dan het kapje er alsnog af te draaien (misschien linkse draad...)
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Polleke_1974
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 08 jun 2014 18:58

Polleke_1974 06 nov 2016 22:44

Keezx schreef:Google geeft zo goed als niks over Cole...
Ik zou eens beginnen met de body eraf te trekken als dat gaat. Misschien zie je dan of de as doorlopend 1 diameter is zodat ie er in principe naar links uit kan.
Verder is misschien mogelijk om de as links vast te houden met een waterpomptang en een stukje leder en dan het kapje er alsnog af te draaien (misschien linkse draad...)

Bedankt voor het meedenken.
Dat met die waterpomptang kan ik eens proberen.
Ik moet eerst ook nog een betere cone sleutel aanschaffen met een langere greep, zodat ik meer kracht kan zetten.

Hoe ik de body eraf moet trekken weet ik niet.
Kun je me dat uitleggen ?
Als ik er gewoon aan trek komt hij er niet af, maar ik neem aan dat ik nog ergens iets los moet maken ?

En inderdaad: helaas is over cole zeer weinig te vinden op google, daarom hoop ik via deze weg wat wijzer te worden :-)

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 06 nov 2016 23:33

Bij degelijke naven is vaak de body simpelweg op de as geschoven en wordt ie alleen vastgehouden door het eindstuk of -kapje.
De website heeft een Manual, maar dat geeft weinig meer over de naaf:
http://www.cole-products.com/services/downloads
Vond nog dit plaatje, ziet ernaar uit dat die as er zo uit kan:
Afbeelding
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Polleke_1974
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 08 jun 2014 18:58

Polleke_1974 07 nov 2016 11:23

Ik heb enkele foto's gemaakt ter verduidelijking omdat de naaf van mijn wiel er wat anders uitziet dan het exemplaar op jouw foto:

Foto 1 toont het afdekkapje wat muurvast zit.
Foto 2 toont de andere kant van de naaf met de sluitring
Foto 3 toont de sluitring voor een gedeelte losgedraaid (om aan te tonen dat die wel los kan en het kapje aan de andere kant niet)

Enige wat me niet duidelijk is, is of de as eruit kan zonder de body los te maken. ik denk zelf van wel. Ik denk dat de body vastzit aan de naaf.

1: https://afbeelding.im/YV1cfwxr
2: https://afbeelding.im/ktesB4mN
3: https://afbeelding.im/fVmMzbYM

lawnmower
Forum-lid
Berichten: 619
Lid geworden op: 19 mar 2012 22:13
Locatie: Apeldoorn

lawnmower 07 nov 2016 13:37

Waarschijnlijk moet je body eraf om da as eruit te halen. Die endcap nds zou er toch echt gewoon af moeten kunnen. Kun je een inbus in die as steken? Of bestaat die endcap uit 2 delen die contra gedraaid zijn?

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk

Polleke_1974
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 08 jun 2014 18:58

Polleke_1974 07 nov 2016 16:18

lawnmower schreef:Waarschijnlijk moet je body eraf om da as eruit te halen. Die endcap nds zou er toch echt gewoon af moeten kunnen. Kun je een inbus in die as steken? Of bestaat die endcap uit 2 delen die contra gedraaid zijn?

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk

Ik kan inderdaad een inbus in de as steken en heb dit al geprobeerd met alle kracht, maar tevergeefs. Helaas is inmiddels de endcap ook een beetje beschadigd door alle pogingen.
Ik laat die er dan maar liever opzitten.

De body moet er dus volgens jou wel af, alvorens de as eruit te kunnen halen ?
Heb je enig idee hoe ik die body los kan krijgen ? Moet ik ergens tussen met een klein schroevendraaiertje om enkele palletjes in te drukken misschien ?

Ik dacht zelf eigenlijk dat die body op de naaf zat bevestigd en niet op de as en dat de as er eerst uit moet voordat je de body eraf kunt halen. Maar misschien heb ik het mis

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 07 nov 2016 16:35

Body vast op de naaf ken ik alleen van Shimano (holle 10 of 12 mm inbusbout) en verder nergens van.
As moet er gewoon uit kunnen naar links of rechts.

Edit: kennelijk zijn er geschroefde Cole body's :
Afbeelding
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Polleke_1974
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 08 jun 2014 18:58

Polleke_1974 09 nov 2016 11:46

Bedankt voor dit plaatje.
Dit lijkt inderdaad op de body die op mijn achterwiel zit.

Ik had intussen ook even overlegd met de fietsenmaker en die zei me dat ik de as er gewoon uit kon slaan. Zo gezegd zo gedaan en inderdaad na enige ferme klappen lag hij eruit.

Probleem is nog wel dat het eindkapje nog steeds muurvast zit op de as. Maar ik merkte dat de lagers aan die kant nog wel goed zijn, dus ik laat dat maar zo.

Ik vervang dus alleen de lagers aan de kant van de body.
Nu nog een manier vinden om de body eraf te draaien. Zo te zien is hier een zeer grote inbus sleutel voor nodig.

Wordt vervolgd....

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 09 nov 2016 11:56

Lagers zitten toch in de naafhuls, wat heeft die as daarmee te maken..., wat zie je aan de linkerkant van de naaf?.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Polleke_1974
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 08 jun 2014 18:58

Polleke_1974 09 nov 2016 12:25

De lagers zitten om de as (zie foto: https://afbeelding.im/fPNltOtV ) , met daar het kapje tegen gedraaid (wat dus muurvast zit) Zonder dit kapje los te kunnen draaien, kun je het lager ook niet vervangen
Ik heb die lagers even gecheckt en die draaien gelukkig nog mooi soepel zonder gekraak.

Aan de andere kant van het wiel zitten ook lagers. Deze zitten in de body en die body moet er dus eerst af om die lagers te kunnen vervangen (foto:
https://afbeelding.im/vOKaE1dw )
Op de foto zie je aan de binnenkant van de body, vooraan een metalen ring. Dat is de voorkant van het lager waar ik de as uit geslagen heb.
Volgens mij zitten er ook nog lagers in de body zelf, tegen de naaf aan ? Maar dat weet ik niet zeker en kan ik zo niet zien.

Had jij je het anders voorgesteld ?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 09 nov 2016 12:37

Ik denk zelf dat het linker lager is meegekomen met de as , gebruikelijk is dat de as eruit gaat en het lager blijft zitten omdat het klemoppervlak van de naaf veel groter is.
Anyway , dat lager kan je w.s. met een mes er wel af drukken als je het wil vervangen,
Verder zal je voor de lagers rechts toch de body eraf moeten halen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie