Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Specialized Allez E5 Sport/Elite 2017

Mango87
Forum-lid

Mango87 14 nov 2016 15:56

Hoi iedereen,

Ik ben er biiijjjjna uit, alleen in de afmontage moet ik nog een keuze maken.
Het gaat om de Specialized Allez E5, en dan Sport(Sora) of Elite(Tiagra), modellen 2017. Ik zou graag van jullie willen weten of de verschillen hieronder echt te merken zijn voor een recreatieve mooiweersfietser.

Optie 1 (850 euro):
Voorvork: FACT Carbon, alloy crown/steerer
Shifters: Sora STI (de nieuwerwetse, ik begrijp dat dit vroeger echt anders werkte)
Voorderailleur: Sora
Achterderailleur: Sora
Cassette: Sunrace, 9, 11-31t
Crankset; Sora, 50-34t

Optie 2 (1000 euro)
Voorvork: FACT Carbon Fiber
Shifters: Tiagra STI, 10
Voorderailleur: Tiagra clamp-on
Achterderailleur: Tiagra 4700, 10
Cassette: Tiagra, 10, 12-28T
Crankset: Praxis Alba

Het leest alsof de voorvork bij 1 niet 100% carbon is(?), wat wel n beetje minpunt is. Aan de andere kant vind ik 'clamp-on' wel wat vaag klinken bij de derailleur van optie 2, & vind ik het bij beide eigenlijk licht irritant dat er ofwel een afwijkende cassette ofwel een afwijkende crankset op zit.

Overigens: ik heb nu een Gazelle Vuelta, en die schakelt 3x k*t, dus mijn uitgangspunt is dat ik sowieso nog nooit fatsoenlijk heb kunnen schakelen.

Superbedankt!!!

DyDaJo
Forum-lid

DyDaJo 14 nov 2016 17:00

Volgens de site van Specialized zit in beide fietsen dezelfde voorvork.
https://www.specialized.com/us/en/men/b ... ort/115476
Overigens zijn de remmen bij beide gelijk, maar niet van shimano.

De vraag is dan of je met 9 of 10 versnellingen wilt rijden.

Succes met je keuze

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 14 nov 2016 17:14

Ik zou optie 2 kiezen en wel hierom:
10 Speed (ik rij zelf 9 , maar bij een nieuwe fiets zou ik toch 10 kiezen)
12-28 cassette geeft 3 nuttige kransjes meer dan 11-32 , overigens zijn Sunrace cassettes prima.
De Praxis crankset ziet er aanzienlijk beter uit (maar is een kwestie van smaak)

Clamp on is met klemband, net zoals hoogstwaarschijnlijk optie 1 want hetzelfde frame. Niks vaags aan en zeker geen nadeel, biedt meer vrijheid bij kettingbladen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 14 nov 2016 17:20

Ze zijn inderdaad bijna hetzelfde en er zit geen 150 euro verschil tussen een Sora en Tiagra groep. Kun je leven met Sora is dat de beste keus. Helaas is er nog niet veel ervaring met de duurzaamheid van die nieuwste Sora groep dus daar zul je geen echt advies over kunnen krijgen. Tiagra 4700 is in ieder geval prima.

Bij de Sora zul je nog wel een andere cassette willen hebben voor op het vlakke. 9 speed compact met 11-31 is inderdaad niet bepaald prettig. Die 11-31 bewaar je dan voor als je een keer de bergen ingaat.

Maar waarom perse Specialized? voor dit geld is beter te krijgen.
Campagnolo Ultra Dork

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 14 nov 2016 17:30

*Warning, volledig off-topic*

Er zijn inderdaad meer value for money merken. Zeker net onder deze sweetspot prijs (de prijsklasse €1,000,- tot €1,500,-) krijg je veel 'bang-for-your-buck' en Specialized staat niet bekend om hun prijs/kwaliteit verhouding.

Ook is de Allez volgens mij een vrij agressief frame. D.w.z. lange bovenbuis, laag balhoofd, loeistijf. Deze 'race' houding is minder geschikt voor tochten van 100km of langer en past sommige mensen (zoals mij) helemaal niet.

Een race of relaxed/endurance model heeft overigens niets te maken met leeftijd en/of snelheid, maar gewoon met hoe jou ouders je ter wereld gebracht hebben. Het is vaak wel zo dat een flexibel race lichaam prima past op een endurance fiets, maar een lichaam met lange benen en korte armpjes minder vaak past op een puur raceframe.

Voor €1,000 wil ik zelf toch wel minimaal 11s 105 en een paar Conti GP4KS2 banden en of wat betere velgen ofzo. Kijk bijvoorbeeld eens naar de Sensa Romagna (overjarig nieuw al voor zo'n €750,- te koop).

*/warning*

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 14 nov 2016 17:39

Ik heb zelf helemaal niks met welk merk dan ook, maar ALS iemand Specialized wil; moet ie dat vooral doen.
Bovenbuizen zijn aan de lange kant, inderdaad iets om in de gaten te houden.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Mango87
Forum-lid

Mango87 14 nov 2016 21:55

Thanks DyDaJo, ik had dat vanmiddag dan verkeerd gevonden ergens
Thanks keezx

& thanks ook ErnieC en ypuh, --- maar dat ik voor dat budget beter kan krijgen... dat valt hier in de buurt vooralsnog dus nogal tegen.

Het is zeker niet zo dat ik per se een Specialized wil. Omdat het mijn eerste nieuwe fiets is & ik ook proefritjes en volledige afstelling wil wil ik hem wel per se in de winkel halen en niet online bestellen.

Bij mij 'om de hoek' zit een Trek-dealer, maar daar begon 't bij 1250 & dan had ik in combi met een orgastisch frame een Tiagra afmontage - vond ik niet in verhouding (bovendien hoef ik geen orgastisch frame).
Stukje verder heb ik wel lekker gefietst op een Stevens Aspin, maar die was gewoon te spuuglelijk & eigenlijk boven budget.
Van Specialized Allez heb ik alleen maar positieve (internationale) reviews gezien. Ik had niet verwacht te lezen dat Specialized -vrij vertaald- maar meh is in deze prijsklasse.
(anderzijds schaam ik me licht voor mijn merkgevoeligheid; ik wil eigenlijk geen Cube of Stevens, puur om wat ik fietsers om me heen daarover hoor vinden).

Vandaag ook een Bullz Vulture 3 geprobeerd, fietste goed maar ik heb de verkoper geloofd toen die zei dat dit niet een comfortabele zit is qua demping. Nu begin ik toch weer te twijfelen, hahaha;
https://www.belgafietsen.nl/bulls-vultu ... zwart.html
(op een andere website staat 'carbon/aluminium voorvork' ipv 'carbon,' ter verwarring)

Vandaar dat ik hierop uit kwam en dacht dit moet 'm dan maar worden. Dat je voor 1000 euro een semi-comfi frame kunt scoren met Shimano 105 of meer - ik heb dat weleens gehoord maar in de praktijk heb ik nog niets gezien van 105 wat niet op zijn allerminst op de 1150 zit.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 14 nov 2016 22:18

Bij Belga staat Bulls Harrier met 105 voor 1000 euro, voor iets meer heb je een Scott en met Tiagra ook een Scott of een Cube voor de prijs van een Specialized met Sora.

Maar uiteindelijk zijn die paar 100 euro bijzaak als je zo'n fiets er niet uit vind zien. Zo'n Allez is zeker met Sagan WC motiefje ook best te pruimen hoor:
Afbeelding
Campagnolo Ultra Dork

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 14 nov 2016 22:25

De Allez is gewoon een mooie fiets die ik zelf ook wel zou kopen. 2 dingen houden me tegen, je krijgt een groep 1 of 2 klasses minder dan bij de concurrent (zelfs geen 11s Tiagra) en het frame past niet bij mij (lange poten, niet erg flexibel).

De eerste kun je vrij simpel oplossen door €200 extra te lappen voor 105 en daar heb je 5 jaar plezier van. De tweede (geo) maakt het lastiger en vervolgens kom je erachter dan andere merken wel 105 bieden binnen budget én een passend frame bieden.

Eens, het oog wil ook wat. Maar er zijn genoeg passende frames die ook mooi zijn.

RonP
Forum-lid

RonP 14 nov 2016 22:40

Vind je image totaal niet interessant dan moet je lekker een Bulls of Sensa kopen, vind je het wel belangrijk dan is Specalized één van de merken waar je op uit komt.
Ik rijd liever op een Specialized met Tiagra dan op een Bulls met 105.
Rij zelf op een Venge en aangezien ik deze niet in de winter wil gebruiken heb ik er recent een nieuwe Allez Sport bij gekocht.
Fiets is niks mis mee, rijdt gewoon lekker. ( natuurlijk anders dan de Venge )
Koop je een Allez met Sora dan rij je lekker de winter door en dan kun je altijd nog een 105 groep achteraf monteren. ( de 150,- euro die je uitspaart met het kiezen van de Sport kun je al apart leggen om later een 105 groep te kopen )

Vergelijk het maar met een auto, voor 30K Euro kun je een nieuwe BMW ( Specialized ) 1 serie instapmodel kopen, maar ook een Skoda ( Bulls ) Octavia in de meest luxe uitvoering, die veel groter is en een zwaardere motor heeft. Ik weet wel wat ik kies, maar natuurlijk is dat persoonlijk.

Frame moet vanzelfsprekend wel bij je passen.

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 14 nov 2016 22:49

Advies van iemand die een BMW 1-serie als boodschappenwagentje gebruikt :D (no offense).

Of de winterfiets Sora of Tiagra heeft boeit me ook niet zoveel. Nogmaals zou ik wel graag voor 11s kiezen i.v.m. toekomstige uitwisselbaarheid van wielsets. Mocht je over een jaar of 5 een nieuwe posh bike kopen en de Allez als winterbike gebruiken, is het wel zo fijn dat je alle half opgereden rommel daar op kwijt kunt (kettingen, cassettes etc).

9s Sora is voor mij echt een no-go. 10s Tiagra oke, maar het prijsverschil met 11s 105 is dan nog maar €75,- ofzo. Dan gaat het nog niet eens om hoe functioneel alles is, maar gewoon iets dat tussen de oren zit.

Allez is overigens een prima frame om later nog te upgraden, in tegenstelling tot een Sensa of Bulls. Een losse 105-5800 groep kost zo'n €375 wat nog te doen is mocht je de sport echt leuk vinden. Houdt er dan wel rekening mee dat je ook een 11s wielset nodig bent.

(Ps. het moge duidelijk zijn dat ik voor de Skoda Octavia in een luxe uitvoering zou kiezen).

Edit: Tiagra 11s bestaat (nog) niet
Laatst gewijzigd door DeletedUser02 op 14 nov 2016 23:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 14 nov 2016 23:31

Tiagra is nog steeds 10 speed dus helemaal up to date wordt het nooit.

Een Allez frame is niks bijzonders qua stijfheid, demping of gewicht. Het is alleen een soort van Swett in het kwadraat als het op marketing aankomt. Een alu frame van een budgetmerk kun je evengoed upgraden.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie