Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Muziek tijdens het trainen!

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8857
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 12 nov 2016 12:56

Ik fiets nagenoeg altijd met muziek, maar wel met één oortje in. En op een geluidssterkte dat ik het overige verkeer nog hoor. (Dat zal met meer elektrische auto's wel lastig worden in de toekomst.)
In Frankrijk is het verboden, maar er wordt, zoals zo vaak, niet naar omgekeken.

Gebruikersavatar
svvander
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 28 okt 2016 20:13
Contact

Gebruikersavatar svvander 12 nov 2016 14:28

Soms kan de oplossing inderdaad heel eenvoudig zijn... 1 oortje. Waarom dat ik daar nog zelf niet op kwam!

Als ervaringsdeskundige op het gebied van (auto)mobiliteit, kan ik je misschien wel geruststellen dat er momenteel nog geen overvloed is aan electrische wagens op onze wegen (zowel Nederland als België) en zal dit waarschijnlijk ook allemaal niet zo'n vaart lopen. Alhoewel dat die dekselse Tesla's meer een meer in het straatbeeld tevoorschijn komen. Nu, er zijn al merken bezig met kunstmatig motorgeluid voor hun electrische wagens.

Een ander oplossing;

https://buy.garmin.com/nl-BE/BE/sport-r ... 18151.html

Nu nog maar enkel met detectie achteraan, maar ik vermoed dat dit op middellange termijn ook zijdelings en zelf vooraan zal komen te bestaan (mits behulp van een 360° camera).
"First, never follows"
gravelracers.actieforum.com (Nieuw!)

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8857
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 12 nov 2016 14:33

@svvander Ik ben nog niet bang voor elektrische auto's, maar het wordt later natuurlijk wel een punt. Ik woon op het Franse platteland, en daar hebben ze nog wel een tijdje oude rammelkarretjes.

Gebruikersavatar
svvander
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 28 okt 2016 20:13
Contact

Gebruikersavatar svvander 12 nov 2016 15:19

Jans schreef:@svvander Ik ben nog niet bang voor elektrische auto's, maar het wordt later natuurlijk wel een punt. Ik woon op het Franse platteland, en daar hebben ze nog wel een tijdje oude rammelkarretjes.
You Lucky Bastard! :winkthumb: ;)
"First, never follows"
gravelracers.actieforum.com (Nieuw!)

i-mac

i-mac 12 nov 2016 16:02

svvander schreef:
Een ander oplossing;

https://buy.garmin.com/nl-BE/BE/sport-r ... 18151.html

Nu nog maar enkel met detectie achteraan, maar ik vermoed dat dit op middellange termijn ook zijdelings en zelf vooraan zal komen te bestaan (mits behulp van een 360° camera).
Ik fiets altijd met muziek, behalve als ik groep rij (uiteraard). Wel heb ik van die cat-ears aangeschaft, en die zorgen er voor dat mijn muziek een stuk stiller staat dan voorheen. Ook in groep zijn die katte oren een voordeel. Het ruisen van de wind is echt een pak minder.

Ik heb sinds dit jaar de oplossing die jij voorstelt. En om eerlijk te zijn, dat is een heel handig middel. Zodra achteropkomend verkeer je nadert om pakweg 150 meter, krijg je een signaal (al dan niet met een biepje naargelang je voorkeur). Die detectie van opzij werkt nu al. Dat merk ik als ik langs een kanaal rij waar de auto's aan de andere kant rijden (pakweg 30 meter). Ook dan krijg ik een signaal. Dat kan misschien een vals beeld geven, maar liever een verwittiging teveel dan één te weinig. En je moet je als fietser ook nog steeds zelf vergewissen van het verkeer die je lans achter nadert.

Een camera zal wel nog geïntegreerd worden. Dat lijkt me zelfs de logische vooruitgang van het systeem.

Wat oortjes betreft, ook in Spanje mag het iet. En daar wordt je wel bekeurd als je ze betrappen. Dat heb ik niet ondervonden, maar wel op diverse plaatsen gelezen.


Ik luister meestal naar Metal tijdens het fietsen.

Iron Maiden, Def Leppard, Ghost, Delain, Epica,
Avenged Sevenfold en Disturbed krijgen momenteel de voorkeur.

Al luister ik meestal ook in functie van het eerstvolgende optreden waar ik naartoe ga.

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 12 nov 2016 19:30

Ik heb wel eens muziek aan maar niet altijd. Ik zing wel eens maar dat is eerder gekrijs dan muziek.
Maak joe woar

_Jacques
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 sep 2016 16:36

_Jacques 16 nov 2016 00:29

Ideaal om voor 8 minuten >45 km/h te gaan:
Agoria - La Onzième marche https://www.youtube.com/watch?v=P_2enSFyqeA

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16745
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 16 nov 2016 08:50

i-mac schreef:
svvander schreef:
Een ander oplossing;

https://buy.garmin.com/nl-BE/BE/sport-r ... 18151.html

Nu nog maar enkel met detectie achteraan, maar ik vermoed dat dit op middellange termijn ook zijdelings en zelf vooraan zal komen te bestaan (mits behulp van een 360° camera).
Ik fiets altijd met muziek, behalve als ik groep rij (uiteraard). Wel heb ik van die cat-ears aangeschaft, en die zorgen er voor dat mijn muziek een stuk stiller staat dan voorheen. Ook in groep zijn die katte oren een voordeel. Het ruisen van de wind is echt een pak minder.

Ik heb sinds dit jaar de oplossing die jij voorstelt. En om eerlijk te zijn, dat is een heel handig middel. Zodra achteropkomend verkeer je nadert om pakweg 150 meter, krijg je een signaal (al dan niet met een biepje naargelang je voorkeur). Die detectie van opzij werkt nu al. Dat merk ik als ik langs een kanaal rij waar de auto's aan de andere kant rijden (pakweg 30 meter). Ook dan krijg ik een signaal. Dat kan misschien een vals beeld geven, maar liever een verwittiging teveel dan één te weinig. En je moet je als fietser ook nog steeds zelf vergewissen van het verkeer die je lans achter nadert.

Een camera zal wel nog geïntegreerd worden. Dat lijkt me zelfs de logische vooruitgang van het systeem.

Wat oortjes betreft, ook in Spanje mag het iet. En daar wordt je wel bekeurd als je ze betrappen. Dat heb ik niet ondervonden, maar wel op diverse plaatsen gelezen.


Ik luister meestal naar Metal tijdens het fietsen.

Iron Maiden, Def Leppard, Ghost, Delain, Epica,
Avenged Sevenfold en Disturbed krijgen momenteel de voorkeur.

Al luister ik meestal ook in functie van het eerstvolgende optreden waar ik naartoe ga.
Het moet niet veel gekker worden, je bijna compleet afsluiten voor de buitenwereld en op een kastje vertrouwen om de omgeving voor je in de gaten te houden. Imho heeft zo met buitensport niet veel meer te maken.

Dat een bejaarde ebiker op een 360 graden camera zit te wachten ok maar op een racefiets :? .
Campagnolo Ultra Dork

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 16 nov 2016 09:43

Om het verkeer in de gaten te houden heb je ogen en geen kastje nodig.
Maak joe woar

i-mac

i-mac 16 nov 2016 09:59

Ernie C. schreef:
Het moet niet veel gekker worden, je bijna compleet afsluiten voor de buitenwereld en op een kastje vertrouwen om de omgeving voor je in de gaten te houden. Imho heeft zo met buitensport niet veel meer te maken.

Dat een bejaarde ebiker op een 360 graden camera zit te wachten ok maar op een racefiets :? .[/quote]
Ik denk dat ik verkeerd begrepen wordt. Die camera waar ik het over heb, zou alleen dienen als bewijsmateriaal in geval er iets gebeurt. Niet om hetgeen die van achter je komt visueel in beeld te krijgen. Er bestaat trouwens als een achterlicht waar een camera is ingebouwd. Ik zou even moeten opzoeken welk merk dat precies is.

En ondanks het feit dat ik met muziek fiets, ben ik niet "totaal" afgezonderd van de buitenwereld. Ik heb van die Cat-ears, en die zorgen ervoor dat het windgeruis drastisch omlaag gaat. En als je dan, zoals ik durf te doen, met muziek gaat fietsen, dan kan je het volume door die cat-ears een heel pak stiller zetten. Met andere woorden, ik hoor achteropkomend verkeer heel goed aankomen. Zonder muziek zal dit natuurlijk nog beter hoorbaar zijn. De Garmin Varia waarschuwt je dan nog eens dat er verkeer zit aan te komen. Zodra het voertuig op ±150 meter achter je komt te zitten, krijg je een lichtwaarschuwing op de Edge, en als je dat wenst, een biep.

Natuurlijk kijk ik nog geregeld achterom, dat lijkt me evident.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8857
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 16 nov 2016 10:07

Sorry Ernie, het gaat er helemaal niet om dat je jezelf helemaal afsluit, maar het gevaar dat een auto je van achter aanrijdt.
Ik denk niet dat ik er ooit aan zal beginnen, maar ik zie ze hier in Frankrijk wel rijden. Er zijn in Frankrijk in landelijk gebied geen fietspaden, zijn ze er wel, dan wil je er niet op fietsen.

hayes

hayes 16 nov 2016 20:32

Op woon-werk traject doe ik het ook. Pur evrije tijds ritjes soms. Meestal niet.
Ik ken intussen elke scheve steen op die ww-route. Wat ik merk is dat ik sowieso véél meer rondkijk. Echt veel meer. Drie keer kijken voor ik oversteek. Ook gewoon veel opzij en achter me kijken. Is intussen ene tweede natuur geworden. Muziek staat natuurlijk niet echt luid. Voldoende om windruis weg te drukken. Ik hoor auto's als ze dicht zijn. De muziek staat net ietsje luider dan het volume windruis zonder oortjes.

Plaats reactie