Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Gravel-racers

th0m
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 04 jun 2009 23:56

th0m 16 nov 2016 19:41

svvander schreef:
hayes schreef:Mooie fiets!

Ik vond gravel racers ook eerst een "we gaan nog eens een nieuw segmentje creëren"-fiets. Maar ik heb onlangs m'n mountainbike én oude racefiets vervangen door een tweedehands cyclocrosser en dat bevalt me uitstekend.

Er zijn nog geen tweedehands gravelracers te vinden, anders waren die zeker ook in aanmerking gekomen.
Er zit toch nog een immens verschil tussen een gravel-racer en een cyclocross fiets hoor... niet om te muggenziften, maar een Downhill MTB is ook geen XC MTB.
Kun je even uitleggen voor de leek over welke immense verschillen je het dan hebt?

hayes

hayes 16 nov 2016 20:22

Als je de cyclocrosser gebruikt voor 50% asfalt, 30% gravel weggetjes en misschien 20% echt in het bos, dan denk ik dat een gravel racer ook perfect zou kunnen.

sieger
Forum-lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 03 mei 2015 18:13

sieger 16 nov 2016 21:30

th0m schreef:
svvander schreef:
hayes schreef:Mooie fiets!

Ik vond gravel racers ook eerst een "we gaan nog eens een nieuw segmentje creëren"-fiets. Maar ik heb onlangs m'n mountainbike én oude racefiets vervangen door een tweedehands cyclocrosser en dat bevalt me uitstekend.

Er zijn nog geen tweedehands gravelracers te vinden, anders waren die zeker ook in aanmerking gekomen.
Er zit toch nog een immens verschil tussen een gravel-racer en een cyclocross fiets hoor... niet om te muggenziften, maar een Downhill MTB is ook geen XC MTB.
Kun je even uitleggen voor de leek over welke immense verschillen je het dan hebt?
Volgens mij valt het allemaal wel mee met die immense verschillen. De "gemiddelde" gravel racer zal een iets langere bovenbuis en hoger balhoofd hebben, en de mogelijkheid tot iets bredere banden ten opzichte van een klassieke cyclocrosser. Echter zijn de verschillen tussen merken misschien wel groter...

mixel
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 03 mei 2015 15:19

mixel 16 nov 2016 21:45

etienne schreef:Hoi

ik ben me ook aan het oriënteren voor een gravel bike en heb ook de x-trail op mijn lijstje staan vraagje heeft een van jullie al eens banden van 40 mm geprobeerd ? en past dit ?

Ik heb laast een x-trail bekeken en vond de front derailleur nogal dicht bij de band zitten met de standaard 36C banden
Ik heb de fiets nog maar net dus rijd met de meegeleverde 36mm banden wat voor mij ook genoeg is. Volgens de Ridley website is het frame gemaakt voor banden tot 36mm. Ik kan morgen nog wel even kijken of er genoeg ruimte is voor 40mm.

Gebruikersavatar
svvander
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 28 okt 2016 20:13
Contact

Gebruikersavatar svvander 16 nov 2016 21:50

Alleen al de geometrie van een gravelracer t.o.v. een cyclocros is al enorm verschillend (nu ja, enorm...). Een gravelracer is meer allround (lees op comfort ingesteld) en stuurt hierdoor iets "luier". Ook qua gewicht is de gravelracer normaal gezien zwaarder. En, misschien ook wel niet onbelangrijk: een gravelracer is in heel veel gevallen uitgerust met "nokken" om eventueel spatborden of extra bidons te monteren.
Ik las juist in een extra uitgave van het Belgische tijdschrift Grinta (over Offroad) een heel mooi artikel. (http://www.grinta.be/nl/product/577/spe ... -road-2016). Hier testen ze de Ridley X-trail (Gravelracer) t.o.v. de X-ride (crosser). Ik verschoot zelf van de verschillen.
"First, never follows"
gravelracers.actieforum.com (Nieuw!)

Punk86
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 06 dec 2012 14:56

Punk86 16 nov 2016 22:26

Zelfde euvel met verschil tussen racefietsen en gravelracers. De meeste gravelracers zijn een stuk sportiever dan mijn racefiets :-S (Trek Domane), terwijl dit juist volgens de definitie en marketingpraat andersom zou moeten zijn.

wachtwoord
Forum-lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 17 apr 2014 23:26

wachtwoord 16 nov 2016 22:50

Heeft misschien iemand het artikel uit grinta?.

MonkeyRider
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 30 apr 2015 17:25

MonkeyRider 16 nov 2016 23:16

Je kunt van mij aannemen dat ook tussen gravelracers onderling er nogal wat verschillen zitten in rijgedrag. Ik heb intussen een Pinnacle Arkose, Jamis Renegade en sinds kort Mangobikes Point AR gereden. De een is een heel rustig sturende meer op offroad (bikepacking) gerichte fiets (Renegade), de ander meer een relaxed sturende endurance racer met ruimte voor brede banden (Arkose) en de Point AR heeft een veel speelsere "gooi&smijt" geometrie. Ook scheelt een 28mm op 4-5 bar of 42mm band op 2.5-3.0 bar aanzienlijk in rijgevoel.
"Gravelracers" zijn natuurlijk ook niet zo vast gedefinieerd als CX bikes of UCI racers; er worden in de USA gravelraces gereden op CX, starre 29ers, endurance racers en gravelbikes, voornamelijk afhankelijk van ondergrond en omstandigheden. Schijfremmen, wat hogere zit voor, mogelijkheid voor nog wat bredere banden en evt spatborden zijn vlgs mij de belangrijkste verschillen met een CX.

Smart Sam 42mm is trouwens een erg fijne modder/winterband die het ook op de weg behoorlijk doet. Er staat hier een leuke review http://www.dirty-pages.net/nieuws/item.php?id=64193

Gebruikersavatar
svvander
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 28 okt 2016 20:13
Contact

Gebruikersavatar svvander 17 nov 2016 07:09

wachtwoord schreef:Heeft misschien iemand het artikel uit grinta?.
Ik probeer (maar beloof niets), om het straks in te scannen. Ik weet alleen niet hoe ik het hier moet aanhangen. Of ik moet het als [img] plaatsen. Ik doe straks een poging.
"First, never follows"
gravelracers.actieforum.com (Nieuw!)

dale c
Forum-lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 feb 2013 09:21

dale c 17 nov 2016 08:44

Smart Sam 42mm is trouwens een erg fijne modder/winterband die het ook op de weg behoorlijk doet
+1

anpa
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 10 mar 2015 13:48
Locatie: Olen

anpa 17 nov 2016 11:25

Mijn Grinder 2 met Clement MXP's erop.
Geeft iets meer grip en vertrouwen nu de bossige ondergrond doorweekt is.

Wat bandenbreedte en het frame betreft; veel banden vallen anders uit dan geadverteerd.
De mxp's zijn 33c en meten 35.6mm. De originele G one's zijn ook een goeie 3 mm breder dan de 40mm zoals ze zijn aangegeven.
ik zou eens graag een degelijke 45mm willen passen in mijn frame. Volgens mij super comfy.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16734
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 17 nov 2016 19:49

sieger schreef: Volgens mij valt het allemaal wel mee met die immense verschillen. De "gemiddelde" gravel racer zal een iets langere bovenbuis en hoger balhoofd hebben, en de mogelijkheid tot iets bredere banden ten opzichte van een klassieke cyclocrosser. Echter zijn de verschillen tussen merken misschien wel groter...
Als je in dit geval de cyclocrosser een maatje groter neemt wordt het vanzelf een gravelracer :mrgreen: .

Het is dus vooral de vraag of je die brede banden nodig hebt. Pak je regelmatig wat modder en los zand mee dan is het zeker prettig. Anders kun je prima af met een cyclocrosser. Zeker de Amerikaanse modellen liggen echt niet ver van een crosser af.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie