Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Beginnersadvies training 5u/week

psycheanalyst
Forum-lid

psycheanalyst 04 dec 2016 11:20

Dag allemaal,

Voor jullie me direct naar mogelijke overige topics doorverwijzen: deze zijn ondertussen grotendeels doorgenomen en heb me ook aardig weten in te lezen. Omdat ik het idee heb dat er grofweg een tweekamp bestaat aan opvattingen in trainingsleer zou ik graag eens van de (ervarings)deskundigen hier willen horen hoe het nu zit. Dat mag zowel vanuit de trainingsleer zijn maar natuurlijk ook vanuit eigen ervaring.

Mijn situatie is simpel. Door overige verplichtingen kom ik niet toe aan meer dan gemiddeld 5 uur fietsen in de week. Dat is meestal verdeeld over 2 dagen, waarbij ik er zo'n 2 a 3 rustdagen tussen heb zitten. Dus: gemiddeld 2 ritten a 50-70 km in de week. Ik train met hartslagmeter en ken m'n zones, en wil me hier aan houden (geen powermeter).

Dan nu de tegenstelling aan opvattingen zoals ik die opmerk.

Enerzijds hoor je men zeggen dat als je maar zó weinig uren in de week kan fietsen (laten we voor het gemak zeggen alles < 5 uur) dat je houden aan de onderverdeling D1, D2, D3/interval etc. 'nutteloos' is. Hierbij wordt dan gesuggereerd dat je net zo goed elk ritje maar in D2 kan gaan fietsen, en bijvoorbeeld een onderverdeling in 1 lange rit D1 en 1 kortere D1/D2 interval of D2 constant of D2/D3 interval géén zin heeft. Je moet volgens deze groep "gewoon lekker gaan fietsen" en dan word je vanzelf wel beter naargelang de kilometers die je maakt.

Anderzijds lijken er voorstanders te zijn van het feit dat trainingszones, mits uiteraard kloppend, gemiddeld gezien zeer bepalend zijn voor de kwaliteit van je trainingen en dus ook gelden als je maar weinig kunt fietsen. Dit wordt verbonden aan aanbevelingen dat je als een soort piramide het meeste van je trainingen in D1 (zeker in de huidige winterperiode), dan D2, slechts enkele D3 trainingen en al helemaal weinig moet trainen op weerstand -> oftewel het meeste aeroob, en veel minder anaeroob. Volgens deze opvatting heeft het in de zones trainen altijd wel degelijk zin, en is het "doe maar een dotje gehalte - want we trainen toch te weinig uren per week" van de idee hierboven juist zinloos.

En dan heb je nog een groep die het (voor zichzelf?) heel simpel houdt, met de stelling dat waar je op traint, je beter in wordt. Dus wil je duur -> ga lang(zaam) trainen, wil je snelheid doe intervallen, eigenlijk ook ongeacht het aantal trainingsuren dus.

----------

Vraag: gezien mijn situatie en mijn voorkeur voor meten/in zones rijden: heeft het nu wel of geen zin hoe ik train? Natuurlijk snap ik dat als ik meer zou trainen, zoiets ook meer zin zou hebben. Maar dat is mijn vraag niet. Mijn vraag is: gegeven mijn situatie en de huidige (ervarings)kennis over trainingen, heb ik dan wel wat aan het aanhouden van m'n trainigszones, of niet. Nu bijv. veel D1. En dan in aanloop naar de zomer intervallen gaan implementeren, etc. Met gemiddeld 5 uur training per week.

Alvast dank voor de reacties. :winkthumb:

Trainings- of fietsdoel

Algemeen: gezond bezig zijn, maar met een zelfverbeterend element. Denk aan de toerrijder (solist) die er op kickt om zo efficiënt mogelijk te kunnen trainen en die niet alleen naar zijn km/h en afstand kijkt, maar daarnaast ook zo effectief mogelijk a.d.h.v. hartslag wil trainen.
Concreter: -steeds iets- langere toerritten kunnen rijden, tegen een -iets- hogere snelheid (referentie nu vs pak 'm beet de zomer, en zo steeds de referentie verleggend met een ruim tijdsinterval) --> waarbij ik langzaam mezelf aan de hand van de data kan zien verbeteren. Zonder wedstrijdintenties.
Laatst gewijzigd door psycheanalyst op 04 dec 2016 13:06, 4 keer totaal gewijzigd.

JM_H
Forum-lid

Gebruikersavatar JM_H 04 dec 2016 12:10

Volgens mij mist er nog iets; waarom fiets je? Wat is je doel?

Los van je doel is afwisselende intensiteit en duur van je ritjes sowieso nooit verkeerd.
Afbeelding

csteenbe
Forum-lid

Gebruikersavatar csteenbe 04 dec 2016 12:44

Heb geen enkele kennis van trainingsleer maar met 5 uur gemiddeld per week, afhankelijk van je leeftijd zou ik me niet bezighouden met D1 en D2 en weet ik allemaal. Gewoon lekker fietsen en tevreden gevoel achteraf is denk ik het beste/leukste!
YFood !!!

psycheanalyst
Forum-lid

psycheanalyst 04 dec 2016 12:53

[Trainings- of fietsdoel is toegevoegd aan openingspost]

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 04 dec 2016 16:13

Als je de cijfertjes leuk vindt moet je die vooral inzetten, nut om beter te worden heeft ut amper.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

k33z
Forum-lid

k33z 04 dec 2016 16:40

Mijn trainingsleer is plezier hebben op de fiets. Of dat nu betekent voluit rijden, of juist rustig, dat bepaalt geen enkel schema voor mij. Mijns inziens gaat plezier boven de minimale winst die er te behalen is. Tenslotte zijn we over het algemeen genomen toch allemaal prutsers als je het vergelijkt met de profs.

Gooi die hartslagmeter in de prullenbak en doe waar je zin in hebt. Luister naar je lichaam en maak plezier.

ottorongo
Forum-lid

ottorongo 04 dec 2016 17:02

Hier missen we de commentaar van A. Smeets, toch? :evil:

raven14
Forum-lid

Gebruikersavatar raven14 04 dec 2016 17:38

Afbeelding

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 04 dec 2016 18:21

ottorongo schreef:Hier missen we de commentaar van A. Smeets, toch? :evil:
Ik niet hoor, ik kan zelf wel bepalen hoe ik wil/moet fietsen....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 04 dec 2016 19:22

Hoe veel of weinig of veel je ook traint, afwisseling is het magische woord.

svvander
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar svvander 04 dec 2016 20:28

Leuk om te horen dat de meesten onder ons hier door hebben, dat je het meeste effect hebt als je plezier beleeft aan je hobby (lees positieve motivatie is even belangrijk als cijfertjes). Maar... (dat ik dit nu juist zeg): meten is weten en als je correct traint (maar ook correct rust en eet), zal je sneller (lees veel sneller) vooruitgang boeken. De cijfertjes mogen absoluut geen obsessie worden, want daar gaan er heel veel in de fout. Gebruik een persoonlijk trainingsschema als leidraad, maar zeker niet als maatstaf. Durf eens te zeggen: "vandaag geen duurtraining, maar gewoon een rustig ritje en genieten van uitzicht"). Wat ik je zeker wel kan aanraden: probeer regelmatig te trainen. En als je dan toch eens tussendoor interval wenst te trainen, doe dit dan gerust. (Bekijk je trainingsschema eens op maandbasis i.p.v. op weekbasis... scheelt ook een pak!)
"First, never follows"
gravelracers.actieforum.com (Nieuw!)

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 04 dec 2016 20:37

5 uur per week en gemiddeld 120 km afgelegd in 2 ritten dus snel gerekend gemiddeld 24km/u.
Nu zegt die snelheid niet veel afhankelijk van het terrein waar je in rijdt.
Ook weten we niet in welke zones je rijdt je leeftijd en in welke omgeving.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

Plaats reactie