Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

verschil in stack

fiets u2
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 30 aug 2012 12:50

fiets u2 14 dec 2016 13:38

Ik wilde eens vragen hoe het kan dt er veel fietsen als "comfort" worden neer gezet .
Bij de Isaac Boson is het verschil tussen stack en reach 1,47 en bv bij de trek Domane 1,64.
Kan iemand mij vertellen of dit verschil erg duidelijk is te merken in comfort.
Ik meen gelezen te hebben dat een comfort racer , het comfort ligt bij 1,54.
Maar de verschillen zijn niet noemenswaardig maar 0,17.
Of komt het allemaal weer aan op het persoonlijke gevoel bij een fiets.
I don't need "Therapy" ,I just need to go cycling.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7946
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 14 dec 2016 14:00

Geef eens de eenheden aan achter die getallen. Zoekplaatje!?

krokie
Forum-lid
Berichten: 664
Lid geworden op: 14 sep 2006 01:08

krokie 14 dec 2016 14:43

Het gaat hier neem ik aan om de stack reach verhouding dus stack:reach. Meestal wordt een verhouding boven de 1.5 als comfortabel gezien.
2 cm stack extra (van 60 naar 62 bijvoorbeeld) -wat best veel is- veroorzaakt bij een reach van 40cm een toename van 0,05 van 1,5 naar 1,55. De verschillen die jij noemt zijn dus wel degelijk heel erg groot!
Gazelle Trendy 7 speed, RVS velgen

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7946
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 14 dec 2016 14:50

Dat zal hij/zij bedoelen: een verhouding/quotient en niet een verschil. Bedankt.

fiets u2
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 30 aug 2012 12:50

fiets u2 14 dec 2016 15:05

klimmer schreef:Dat zal hij/zij bedoelen: een verhouding/quotient en niet een verschil. Bedankt.
klopt , ik zal in het vervolg duidelijker zijn.
De berekening/verhouding.quotient van de stack/ en reach kwam bij de Isaac op ca 1,47
en bij de trek Domane (62) op 1,67.
I don't need "Therapy" ,I just need to go cycling.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 14 dec 2016 16:11

En dan maakt het ook nog behoorlijk wat uit hoe iemand gebouwd is.
Verhouding beenlengte/totale lengte en armlengte bepalen welke stack nog als comfortabel wordt ervaren,. ik zou daar niet op getalletjes afgaan maar proefzitten/rijden.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16482
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 14 dec 2016 19:02

fiets u2 schreef:
klimmer schreef:Dat zal hij/zij bedoelen: een verhouding/quotient en niet een verschil. Bedankt.
klopt , ik zal in het vervolg duidelijker zijn.
De berekening/verhouding.quotient van de stack/ en reach kwam bij de Isaac op ca 1,47
en bij de trek Domane (62) op 1,67.
Ik heb nu een Specialized Roubax in maat 61 cm en ga me een Trek Domane Disc, in maat 62 cm, aanschaffen.
De Roubaix in maat 61 heeft een stack/reach verhouding van 1,61
De Domane SL Disc in maat 62 heeft een stack/reach verhouding van 1,69
I know myself like no one else
Nothing to defend

fiets u2
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 30 aug 2012 12:50

fiets u2 15 dec 2016 20:47

Lcsmet schreef:
fiets u2 schreef:
klimmer schreef:Dat zal hij/zij bedoelen: een verhouding/quotient en niet een verschil. Bedankt.
klopt , ik zal in het vervolg duidelijker zijn.
De berekening/verhouding.quotient van de stack/ en reach kwam bij de Isaac op ca 1,47
en bij de trek Domane (62) op 1,67.
Ik heb nu een Specialized Roubax in maat 61 cm en ga me een Trek Domane Disc, in maat 62 cm, aanschaffen.
De Roubaix in maat 61 heeft een stack/reach verhouding van 1,61
De Domane SL Disc in maat 62 heeft een stack/reach verhouding van 1,69
Dat zijn ook de fietsen waar ik aan zat te denken , op de bike motion wel verliefd geworden op de BMC roadmachine , maar daar is de verhouding 1,51.
Maar ga eerst maar een bikefitting laten uitvoeren , en kijken wat er daar uit komt.
I don't need "Therapy" ,I just need to go cycling.

Plaats reactie