Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Veldrijden 2016/2017

Fietsen?altijd
Forum-lid

Fietsen?altijd 13 dec 2016 07:28

Maar daar is de top 10 niet 9 Belgen en 1 Nederlander.
Maak joe woar

beeb
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar beeb 13 dec 2016 12:59

Pelep schreef: Met zware crossen werd verwezen naar looppartijen volgens mij waar Wout een voordeel heeft.
Niet uitsluitend hoor. In de aanloop naar Overijse ook al veel mensen die Wout het voordeel gaven, omdat het vanwege de samenstelling van de ondergrond ook zonder regen "altijd een zwaar parkoers is", en er een fikse klim in zit. Ongeveer hetzelfde bij Gavere. Of het argument dat Mathieu eerder opgeeft als hij op achterstand rijdt, wat op een moeilijk parkoers natuurlijk veel sneller gebeurt. Beide argumenten bleken dit weekend gewoonweg onjuist. Lijkt me tijd voor het crosswereldje om gewoon toe te geven dat Mathieu op het moment beter is (zoals jij ook doet), en dat dit niet uitsluitend komt door de "wegkoers" omstandigheden.

Voor iedereen die nu meteen weer aan manipulatie en vooroordelen denkt: Ik heb het dan alleen over dit weekend of hoogstens de afgelopen weken. Echt de vorm van het moment dus. Dus voor de duidelijkheid: Dit alles is niks ten nadele van Wout natuurlijk. Het is zeer goed mogelijk dat hij gewoon een betere indeling van zijn seizoen heeft gemaakt en rond oud & nieuw en op het WK gewoon op het hoogste podium staat. Je ziet maar hoe het gaat bij de elite dames, waar Sanne en Sophie nu met een heel sterke periode bezig zijn en de tot voor kort onverslaanbare Thalita toch iets minder presteert.
Pelep schreef: Zelfs Pauwels vindt het vervelend :P
"mwoah" :lol: :lol:
===========================

Free your mind and your ass will follow

Quarantanove
Forum-lid

Quarantanove 13 dec 2016 16:41

Fietsen?altijd schreef:Maar daar is de top 10 niet 9 Belgen en 1 Nederlander.
Dat doet er toch niet toe. Kwaliteit heeft niets van doen met diversieteit van nationaliteiten.
De top in het snooker is toch ook niet smaller omdat daar de toptien grotendeels uit Britten bestaat.
Wat er zeker niet moet gebeuren is zoals bij het langebaan schaatsen is de sport kunstmatig internationaal te laten zijn door belangrijke wedstrijden voor nagenoeg lege tribunes in doodsaaie accommodaties in ''verwegistan'' te houden. En nog erger is de maximering van het aantal deelnemers per land. Dat alleen maar omdat men bang is de Olympische status te verliezen.
Het veldrijden heeft een paar jaar geleden een goede stap in juiste richting gemaakt door de invoering van het automatische startrecht in de WB-wedstrijden voor de eerste 50 van de UCI-ranglijst. Hopelijk wordt dit ook nog eens ingevoerd oor het WK. Immers in de grootste proeven horen de beste acteurs thuis en zou het niet mogen zijn dat potentiele toppers gestraft worden omdat ze uit een land komen waar de sport enorm leeft en kwalitatief op een hoog niveau staat.

beeb
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar beeb 14 dec 2016 15:01

Quarantanove schreef:Het veldrijden heeft een paar jaar geleden een goede stap in juiste richting gemaakt door de invoering van het automatische startrecht in de WB-wedstrijden voor de eerste 50 van de UCI-ranglijst. Hopelijk wordt dit ook nog eens ingevoerd oor het WK.
Interessante gedachte, maar ik neem aan dat je dit zegt om te chargeren? ;) ;)

Want een WB is natuurlijk wel even iets anders dan een WK (of EK). Op een WK (of EK) wordt, zoals we allemaal weten, in landenteams gereden. Significant anders dus dan bij bijvoorbeeld snooker, wat een individuele sport is. Als we die regel zouden invoeren op WKs (en EKs) krijgen we dat één topland 2x tot 3x zo veel rensters/renners mag opstellen als het tweede land.

Mannen elite
Belgium: 20
Netherlands: 7
United States: 6
Czech Republic: 4
France: 4
Germany: 3
Switzerland: 3
Great Britain: 1
Italy: 1
Spain: 1
Grand Total: 50

Dames elite
United States: 12
Belgium: 7
Netherlands: 6
France: 5
Czech Republic: 4
Great Britain: 4
Italy: 3
Spain: 2
Switzerland: 2
Austria: 1
Canada: 1
Germany: 1
Luxembourg: 1
Sweden: 1
Grand Total: 50

Met zo'n enorme numerieke overmacht is het dus zo goed als gegarandeerd winst voor dat ene land. Stel dat het WK morgen zou zijn, dan weet je dus vandaag al 99% zeker dat van Aert en Compton wereldkampioen zijn. Leuk voor Belgie en de VS, maar ze winnen dan niet op sportieve gronden, vooral op reglementaire gronden. (* zie PS1) Het wereldkampioenschap wordt daarmee een beloning voor eerdere prestaties, in plaats van een prestatie op het "toernooi" zelf. Ik ken eigenlijk geen enkele sport waar dat het geval is. Dan trek je de wereldbeker en het WK dus heel dicht tegen elkaar aan. Het is dan bijna hetzelfde, behalve dat op het WK een winnaar aangewezen kan worden van te voren door de bond.

Op zich zou een variant misschien nog wel kunnen, maar dan nog steeds gewoon met gelimiteerde team-grootte: Dus bij de heren-elite de beste 7 Belgen, de beste 6 Nederlanders, de beste 5 Amerikanen, etc. Dat zou prima kunnen werken, en wat extra zekerheid geven voor degenen die het hele seizoen goed hebben gepresteerd, en daarmee ook extra focus om het hele seizoen goed te presteren. Of was dit juist ook zoals jij het bedoelde? Zou kunnen natuurlijk ;-)

Maar dan zie ik het nut van dit óók toepassen op WKs (en EKs) weer niet helemaal. De toppers van elk land worden (in bijna alle landen) normaal gesproken toch wel geselecteerd. Volgens mij is Belgie het enige land (** zie PS2) dat op WKs (en EKs) moeilijke keuzes moet maken, en waar er altijd gedoe is over de selectie. Dat hoeft de UCI niet voor de KBWB op te lossen lijkt me. Dan kan de KBWB beter gewoon zelf de regel instellen dat de renners met de meeste UCI punten per definitie altijd eerst gevraagd worden, totdat het team vol zit. Alleen kan ik je nu al beloven dat er dan weer gezeur komt over die ene renner die niet voor de kopman wil/kan rijden, maar zijn selectie wel eerlijk verdiend heeft door in de UCI top 50 te staan. Gezeur houd je toch.

*PS1, Stel dat Sophie de Boer in zo'n situatie een Overijse'tje doet en de hele WK-cross voor 12 Amerikaansen en 7 Belgischen uit weet te rijden, dan mag ze die regenboogtrui van mij 5 jaar houden :lol:
**PS2, Ik weet althans van geen enkel ander land dat dezelfde keuzestress heeft als Belgie, maar misschien mis ik iets?

Free your mind and your ass will follow

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 14 dec 2016 17:32

Ps2: nl bij het schaatsen ;-)
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

Quarantanove
Forum-lid

Quarantanove 15 dec 2016 19:05

Rob Peeters komend weekeinde niet in actie:
http://sporza.be/cm/sporza/wielrennen/v ... /1.2845376

Quarantanove
Forum-lid

Quarantanove 15 dec 2016 19:43

@beeb: Je betoog kan ik een heel eind volgen.
Echter veldrijden is geen team sport. Het is na de tijdritten en de soortgelijke onderdelen op de piste de meest individuele wielertak.
Ook al doen er 25 Belgen mee aan het WK en stel dat Mathieu van der Poel de enige Nederlander is die mee zou mogen doen wint van der Poel, als hij die dag de beste is, toch gewoon. Komt nog eens bij dat in de praktijk is gebleken dat toprenners uit hetzelfde land vaker tegen elkaar rijden dan elkaar helpen bij die enkele keer dat het wedstrijdverloop er zich toe zou lenen. Nog een win-win situatie is dat dan de al bijna betekenisloze functie van bondscoach kan worden afgeschaft.
Mijn pleidooi is gebaseerd op het feit dat ik als toeschouwer/TV-kijker vind in het(de) belangrijkste optreden(s) van het seizoen alle potentiele toppers die er kwalitatief thuis horen daar wil zien. Overigens geldt dat wat mij betreft voor alle sporten. Ik denk daarbij o.a. aan de Afrikaanse fondlopers, de NL-schaatsers , de Oostenrijkse alpine skiers en de Chinesche tafeltennissers.

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 15 dec 2016 19:51

Quarantanove schreef:.........Komt nog eens bij dat in de praktijk is gebleken dat toprenners uit hetzelfde land vaker tegen elkaar rijden dan elkaar helpen bij die enkele keer dat het wedstrijdverloop er zich toe zou lenen...............
Uit België bedoel je. :mrgreen: :twisted:

Quarantanove
Forum-lid

Quarantanove 15 dec 2016 20:09

Theo V schreef:
Quarantanove schreef:.........Komt nog eens bij dat in de praktijk is gebleken dat toprenners uit hetzelfde land vaker tegen elkaar rijden dan elkaar helpen bij die enkele keer dat het wedstrijdverloop er zich toe zou lenen...............
Uit België bedoel je. :mrgreen: :twisted:
Ja o.a. met name uit die landen die de successen aan een rijgen en meerdere kandidaten hebben op winst.
Ik weet in ieder geval zeker dat de Zwitsers (Albert Zweifel, Peter Frischknecht, Willi Lienhard, Pascal Richard) vooral tegen elkaar reden in de periode dat ze net zo domineerden zoals de Belgen de laatste decennia.

Pelep
Forum-lid

Pelep 15 dec 2016 22:35

Quarantanove schreef:Rob Peeters komend weekeinde niet in actie:
http://sporza.be/cm/sporza/wielrennen/v ... /1.2845376
Nu is echt alle spanning weg.

tieky
Forum-lid

Gebruikersavatar tieky 16 dec 2016 09:11

Quarantanove schreef:@beeb: Je betoog kan ik een heel eind volgen.
Echter veldrijden is geen team sport. Het is na de tijdritten en de soortgelijke onderdelen op de piste de meest individuele wielertak.
Ook al doen er 25 Belgen mee aan het WK en stel dat Mathieu van der Poel de enige Nederlander is die mee zou mogen doen wint van der Poel, als hij die dag de beste is, toch gewoon. Komt nog eens bij dat in de praktijk is gebleken dat toprenners uit hetzelfde land vaker tegen elkaar rijden dan elkaar helpen bij die enkele keer dat het wedstrijdverloop er zich toe zou lenen. Nog een win-win situatie is dat dan de al bijna betekenisloze functie van bondscoach kan worden afgeschaft.
Mijn pleidooi is gebaseerd op het feit dat ik als toeschouwer/TV-kijker vind in het(de) belangrijkste optreden(s) van het seizoen alle potentiele toppers die er kwalitatief thuis horen daar wil zien. Overigens geldt dat wat mij betreft voor alle sporten. Ik denk daarbij o.a. aan de Afrikaanse fondlopers, de NL-schaatsers , de Oostenrijkse alpine skiers en de Chinesche tafeltennissers.
Volgens mij laat het Europees Kampioenschap van dit jaar bij uitstek zien dat veldrijden nog steeds voor een deel een teamsport is. Daar waren de Belgen ook in overtal aanwezig, waardoor Van der Poel niet elke aanval kon pareren. Als de Belgen niet als een team hadden gereden, had Van Aert, Aerts zo ver weg laten rijden? Dat lijkt me niet.

De vergelijking die je maakt met het schaatsen en skiën gaat dan ook helemaal mank. Bij deze sporten heb je geen voordeel van het rijden in teamverband, omdat je of helemaal alleen rijdt (skiën), of slechts tegen één tegenstander (schaatsen).

jawie
Forum-lid

jawie 16 dec 2016 16:07

Bij Worldcups zie je ineens een Venturini redelijk voorin rijden. Andere seizoenen zag je ook bijv. Mourey. Het is jammer dat de buitenlandse toppers niet mee (mogen) doen met de Superprestige en DVV trofee. Volgens mij komt dat, omdat de organisatie geen startgeld betaald aan deze "onbekende" buitenlanders met een buitenlandse sponsor. Bij Worldcups kunnen ze wel starten vanwege het startrecht, omdat ze bij de eerste 50 staan.
Andersom zijn er een aantal Belgen die UCI punten gaan sprokkelen bij buitenlandse wedstrijden. Die krijgen daardoor bij ons ook weer wat meer aandacht.

Plaats reactie