Race only: uitstervend ras?
Met race only bedoel ik uiteraard ook MTB, tijdrit, triatlon, crossers, fixies en baanfietsen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Inderdaad en vaak komt de koper pas bij de fm als het niet lukt en er al iets gesloopt is...
En daarom sterven ze dus uit, er wordt namelijk niet zoveel gesloopt aan een fiets met derailleurs. Het is eenvoudige techniek en je kunt iemand die alleen aan (moderne) derailleur fietsen sleutelt nauwelijks een vakman noemen.
Echt uitsterven zal het niet worden maar er zal wel flink uitgedund worden door het kopen op internet, meer zelf sleutelen en het groeiend aantal wegwerpfietsen dat er rond rijdt.
Echt uitsterven zal het niet worden maar er zal wel flink uitgedund worden door het kopen op internet, meer zelf sleutelen en het groeiend aantal wegwerpfietsen dat er rond rijdt.
Campagnolo Ultra Dork
Toch krijg ik steeds als ik dan een keer naar de FM ga te horen dat het toch wel heel druk is, en dat het toch wel minstens een week gaat duren voordat ze er aan toe komen.
En dan bestel ik het benodigde gereedschap, kijk ik een youtube filmpje, open ik een topic op fiets.nl en los ik het zelf op.
En dan bestel ik het benodigde gereedschap, kijk ik een youtube filmpje, open ik een topic op fiets.nl en los ik het zelf op.
Dan begrijp je niet hoe de grote merken als Trek, Specialized, BMC, ..werken:Lcsmet schreef:Om je even een praktijkvoorbeeld te geven.
Ik stuur een mail naar 4 Trekdealers om hun "scherpste prijs" voor een nieuwe Trekfiets met een adviesverkoopprijs van 3800 Euro.
Ik zet in mijn mail dat ik de "extra service" zoals perfecte afstelling, opmeting, gratis onderhoud en dergelijke niet nodig heb omdat ik alles zelf doe aan mijn fiets en de gemonteerde onderdelen er toch ga afhalen om te vervangen door andere componenten.
Krijg ik enkel van een grote winkel en een lokale fm een prijsaanbod. Beiden geven aan dat ik de fiets moet komen afhalen en dat ze de fiets ook gaan monteren want dat "in een doos" verkopen van Trek niet mag.
Een derde lokale fm geeft aan dat hij enkel een prijs kan geven als ik in de winkel langskom en een vierde winkel geeft zelfs geen antwoord.
Er zijn dus nog steeds winkeliers die denken dat "het net" niet echt nodig is zeker.
Als winkelier is het geen punt meer om deze merken te "willen verkopen" maar eerder om deze merken te "mogen verkopen".
Contractueel moeten winkeliers een bepaalde opppervlakte voorzien, ze worden verplicht de richtprijzen van het merk te volgen, mogen zelf niet online verkopen, mogen geen korting geven, moeten de volledige fiets zoals in de catalogus verkopen (geen onderdelen wisselen),....
Ken jij veel webshops waar je Specialized kan kopen, eventueel onder de winkelprijs???? Spreekt voor zich denk ik.
De fietsenwinkels die je gecontacteerd heb willen misschien wel korting geven maar mogen niet. Het enigste waarin ze zich kunnen onderscheiden van andere Trek verdelers is de service, het kopje koffie,...
Laatst gewijzigd door roelw op 19 dec 2016 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
- ophetkantje
- Forum-lid
- Berichten: 2213
- Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05
Het verdienmodel van dit soort winkels is inderdaad in de laatste 10-5 jaar volledig overhoop gehaald. Ze hadden meerdere stromen die geld opbrachten, nieuwe fietsen, tweedehands fietsen, onderdelen/accessoires/ kleding, de werkplaats. Van die vier stromen is voor velen alleen de werkplaats over en dan nog voor een kleiner aantal klanten. Of je op deze manier kunt blijven bestaan als specialist is inderdaad maar de vraag. Met veel vloeroppervlak dure voorraad enz zal dat niet meevallen. Puur op basis van vakmanschap en service is er denk ik wel een redelijke klantenkring die zelf niet wil of kan sleutelen. Ik ben er benieuwd hoe dit de komende jaren zal gaan ik kom nog steeds graag bij mijn lbs en betaal graaf voor de service en het gemak.
Bovenstaande nog los van de discussie, of het allemaal wel zo makkelijk is dat zelf sleutelen. Heb in de afgelopen 3 jaar, 4 keer een zwaar eenzijdig ongeluk mogen zien gebeuren, alle 4 van zelfsleutelaars, waarbij "onverklaarbaar"dingen afbraken die niet af mogen breken. Ook zie ik met zeer grote regelmaat sleutelblunders binnenkomen bij mijn LBS die ook zo maar tot ongelukken zouden kunnen leiden.
Bovenstaande nog los van de discussie, of het allemaal wel zo makkelijk is dat zelf sleutelen. Heb in de afgelopen 3 jaar, 4 keer een zwaar eenzijdig ongeluk mogen zien gebeuren, alle 4 van zelfsleutelaars, waarbij "onverklaarbaar"dingen afbraken die niet af mogen breken. Ook zie ik met zeer grote regelmaat sleutelblunders binnenkomen bij mijn LBS die ook zo maar tot ongelukken zouden kunnen leiden.
Ach, ik zeg ook maar wat
-
- Forum-lid
- Berichten: 491
- Lid geworden op: 03 okt 2013 17:49
Ik ben net bezig met het overnemen van een race/mtb zaak, ben me er ook wel van bewust dat het totaal anders moet dan wat veel winkels bieden.
Als ik het topic zo doorlees mag ik denk ik blij zijn met twee klanten per week die alleen maar komen om de bandjes op te pompen, dat kan natuurlijk niet via internet
Als ik het topic zo doorlees mag ik denk ik blij zijn met twee klanten per week die alleen maar komen om de bandjes op te pompen, dat kan natuurlijk niet via internet
sensa guilia
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl
Kan wel zijn maar zijn de mechaniekers in de werkplaats altijd zo ervaren?ophetkantje schreef: Bovenstaande nog los van de discussie, of het allemaal wel zo makkelijk is dat zelf sleutelen. Heb in de afgelopen 3 jaar, 4 keer een zwaar eenzijdig ongeluk mogen zien gebeuren, alle 4 van zelfsleutelaars, waarbij "onverklaarbaar"dingen afbraken die niet af mogen breken. Ook zie ik met zeer grote regelmaat sleutelblunders binnenkomen bij mijn LBS die ook zo maar tot ongelukken zouden kunnen leiden.
Ik heb ook al onderdelen weten afbreken in Pro-Tour wedstrijden met goede onderdelen en ervaren mechaniekers.
Een aandachtspunt is ook het grote aanbod dat geen enkele fietsenmaker kan en wil op voorraad nemen of zelfs aankopen in sommige gevallen.
Ik kijk persoonlijk uit naar een betaalbare stalen racer met klassieke looks maar moderne prestaties. Kom ik uit op een Ritchey Logic met Brooks Cambium zadel, stalen bidonhouders, Potenza groupset,..; dealers die al deze merken kan aanbieden bestaan gewoonweg niet. Gelukkig is er internet en ben ik handig.
Ik vertrouw mijn eigen sleutel skills meer dan die van de meeste fietsenmakers; als ik het zelf doe weet ik zeker dat alle boutjes gelijkmatig en met een momentsleutel worden aangedraaid; als de fietsenmaker het doet weet ik dat niet zeker, en ik kan me voorstellen dat dit er bij grote drukte nog wel eens bij in wil schieten.ophetkantje schreef: Bovenstaande nog los van de discussie, of het allemaal wel zo makkelijk is dat zelf sleutelen. Heb in de afgelopen 3 jaar, 4 keer een zwaar eenzijdig ongeluk mogen zien gebeuren, alle 4 van zelfsleutelaars, waarbij "onverklaarbaar"dingen afbraken die niet af mogen breken.
Een tijdje terug een gesprek met een fietsenmaker toen ik even met mijn woon-werk singlespeed langs ging:
ik: "hallo meneer de fietsenmaker, mijn ketting is versleten, heb je misschien een nieuwe voor me die op deze tandwielen past?"
Fietsenmaker: "huh, hoezo is je ketting versleten dan?"
ik: "ik heb er de hele winter op gefietst"
Fietsenmaker draait eens aan de trappers: "oh, het is net alsof je tandwiel krom is"
ik: "er zitten een paar schakels vast"
Fietsenmaker doet het testje waarbij je de schakels van het voorblad tilt: "hé, je ketting is helemaal versleten"
ik: "ja, dus ik wil graag een nieuwe"
Fietsenmaker: "maar dan moet je eigenlijk ook alle tandwielen vervangen"
ik: "geef me maar een nieuwe ketting, dan probeer ik het wel, en als het nou niet werkt kom ik voor 15 euro een nieuw tandwieltje halen."
Fietsenmaker: "ok, dat is goed".
Inmiddels, bijna een jaar later, rijd ik nog steeds op die ketting, zonder enig probleem.
Een voordeel aan webwinkels is naar mij idee dus ook dat je geen discussie hoeft te voeren met een "vakman" voordat je krijgt wat je wilt.
Wat is voor de klant het voordeel van een race only winkel?
Is dat er wel?
Een breder assortiment maar wel genoeg kennis en klantvriendelijkheid hoeft toch niet tegenstrijdig te zijn?
Ik woon in Dronten en kan er zo een aantal opnoemen waar ik goed wordt geholpen en graag kom.
Maar het is ook een beetje leven en laten leven.
Ja, ik kan de nieuwe Ultegra groep goedkoper krijgen op het net, dat meld ik dan ook keurig en dan valt er altijd te praten. Krijg het nooit zo goedkoop als via het web maar ik heb vervolgens wel een relatie met de lbs
Dat heeft mij al een hoop ellende bespaard
Is dat er wel?
Een breder assortiment maar wel genoeg kennis en klantvriendelijkheid hoeft toch niet tegenstrijdig te zijn?
Ik woon in Dronten en kan er zo een aantal opnoemen waar ik goed wordt geholpen en graag kom.
Maar het is ook een beetje leven en laten leven.
Ja, ik kan de nieuwe Ultegra groep goedkoper krijgen op het net, dat meld ik dan ook keurig en dan valt er altijd te praten. Krijg het nooit zo goedkoop als via het web maar ik heb vervolgens wel een relatie met de lbs
Dat heeft mij al een hoop ellende bespaard
Allard
Nee ik haalde per ongeluk twee topics door elkaar, maar misschien heb ik zo wel een gat in de markt gevonden.Keezx schreef:Helaas zie ik geen verband tussen wat een fietscafe doet en een fietsenzaak race-only of bedoel je dat die dingen in 1 pand gecombineerd moeten worden?
Maar ik kan er zomaar naast zitten en is het een briljant idee, ik heb alleen technische begaafdheden en geen commerciele...
Ik ben geen econoom maar ik denk wel dat het voor een fietsenwinkel bijzonder lastig zal zijn om alleen race te verkopen, dan moet je toch wel een behoorlijke populatie (hobby)wielrenners in je omgeving hebben die nergens anders terecht kunnen. Misschien als internet er niet zou zijn.
Veni. Vidi. Fietsie.