Garmin GSC10 in combinatie met nieuwe speed sensor
Mijn Garmin GSC10 werkt helaas nog maar deels: hij meet de cadans, maar de snelheid niet meer (goed). Waarschijnlijk nadat de arm een tik van de spaken heeft gehad. Ik heb een Pioneer powermeter op mijn crank zitten, dus is er geen ruimte meer voor de nieuwe cadansmeter van Garmin. Nu is mijn vraag: zou de nieuwe snelheidsmeter van Garmin (die je om de naaf bevestigt) werken in combinatie met de Garmin GSC10? De Garmin GSC10 is immers een cadans- en snelheidsmeter in één. Dit product is echter helaas nergens meer te koop...
-
- Forum-lid
Ik denk dat het voornamelijk van je fietscomputer en firmware afhangt. Zolang de sensor fysiek niet in de weg zit zal die wel werken, maar het signaal oppikken doet je fietscomputer.
Maar powermeters moeten om vermogen te berekenen ook een cadanssensor in zich hebben. De meeste geven dit ook wel door naast het vermogen. Volgens de DC Rainmaker review geldt dat ook voor de Pioneer. Kijk eens of je misschien toch nog cadans hebt als je de GSC-10 uitschakelt.
Alternatieven voor de GSC-10 zijn er wel trouwens, bijvoorbeeld van Bontrager (Wahoo heeft dezelfde). Alhoewel daarvan bij mij het rubberen elastiekje na een paar jaar brak. Gebruik nu weer de GSC-10.
Maar powermeters moeten om vermogen te berekenen ook een cadanssensor in zich hebben. De meeste geven dit ook wel door naast het vermogen. Volgens de DC Rainmaker review geldt dat ook voor de Pioneer. Kijk eens of je misschien toch nog cadans hebt als je de GSC-10 uitschakelt.
Alternatieven voor de GSC-10 zijn er wel trouwens, bijvoorbeeld van Bontrager (Wahoo heeft dezelfde). Alhoewel daarvan bij mij het rubberen elastiekje na een paar jaar brak. Gebruik nu weer de GSC-10.
Voor de cadans kun je ook de powermeter gebruiken.
Mocht je toch een losse sensor willen (zonder magneet), dan kan die ook op de rechter krank geplaats worden. (idd overal, als er maar ruimte is en je fietscomputer het signaal kan opvangen)
Wil je de GSC10 laten zitten, dan verwacht ik dat een losse snelheidsmeter gewoon functioneerd en anders haal je de spaak-magneet van je achterwiel.
(Zelf gebruik ik de GSC10 in combinatie met een Stages vermogensmeter, beide geven een signaal voor de cadans en ik krijg normale resulaten op mijn display.)
Mocht je toch een losse sensor willen (zonder magneet), dan kan die ook op de rechter krank geplaats worden. (idd overal, als er maar ruimte is en je fietscomputer het signaal kan opvangen)
Wil je de GSC10 laten zitten, dan verwacht ik dat een losse snelheidsmeter gewoon functioneerd en anders haal je de spaak-magneet van je achterwiel.
(Zelf gebruik ik de GSC10 in combinatie met een Stages vermogensmeter, beide geven een signaal voor de cadans en ik krijg normale resulaten op mijn display.)
-
- Forum-lid HC
Bij mij in elk geval ziet mijn computer een gecombineerde meter apart van een losse meter. Ik zou dus een gecombineerde meter (zoals de gsc 10) kunnen koppelen tegelijk met een losse meter, waarbij hij dus beide signalen oppakt. Op die manier zou het moeten lukken. Overigens kan ik de gsc 10 niet als losse cadans meter instellen, die moet aangemeld worden al gecombineerde meter. Hierbij gaf hij met mijn vorige horloge (timex multisport) elke keer een foutmelding dat de sensor niet werkt wanneer die geen signaal kan uitzenden ivm geen magneet in het wiel.
Wow, dank voor de snelle en uitgebreide reacties! Ik heb de Garmin GSC10 uitgezet en de cadans wordt inderdaad door de Pioneer pm gemeten. (Dom, niet aan gedacht...) Dat houdt in dat ik dan gewoon de nieuwe snelheidssensor op de naaf kan monteren en de GSC10 kan verwijderen.