Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Veldrijden 2016/2017

bve
Forum-lid

bve 21 dec 2016 18:35

hayes schreef:Het is geen kwestie van niet willen, maar eerder van niet kunnen.
Hij heeft niet die power om ronden aan kop te trekken.

Roeien met de riemen die je hebt.
Pauwels zit vaker dan niet 4 ronden in het wiel van Aerts, Meeusen, Sweeck of Vanthourenhout om daarna solo de derde plaats te pakken.

hayes

hayes 21 dec 2016 19:26

Ja. Wat is het alternatief?

Zoals Meeusen 3 ronden rijden op of over z'n limiet en dan op plaats 10 eindigen?
Sweeck zie ik op termijn verder raken dan Pauwels, die heeft een body, niet normaal. Pauwels is véél fragieler. Die doet wat ie kan.
Pauwels raakt stilaan ook "op leeftijd". Je merkt dat hij dikwijls maar over half cross op temperatuur raakt.

Karl66
Forum-lid

Karl66 21 dec 2016 21:23

Het is ook geen wegrit, waarbij in het wiel zitten verschrikkelijk veel oplevert. Misschien dat het in de finishstraat scheelt, maar voor de rest heb je in de meeste crossen nauwelijks voordeel van in het wiel zitten. Terwijl je op kop het tempo kan bepalen.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Fietsen?altijd
Forum-lid

Fietsen?altijd 21 dec 2016 21:28

Mentaal voordeel is er zeker en een cross gaat ook wel stukken rechtdoor waar je voordeel hebt.
Maak joe woar

Pelep
Forum-lid

Pelep 21 dec 2016 22:59

hayes schreef:Ja. Wat is het alternatief?

Zoals Meeusen 3 ronden rijden op of over z'n limiet en dan op plaats 10 eindigen?
Sweeck zie ik op termijn verder raken dan Pauwels, die heeft een body, niet normaal. Pauwels is véél fragieler. Die doet wat ie kan.
Pauwels raakt stilaan ook "op leeftijd". Je merkt dat hij dikwijls maar over half cross op temperatuur raakt.
My 2 cents! Om niet te vergeten dat Pauwels soms van ver terugkomt, doe je ook niet dr enkel in het wiel te zitten.
Het is geen praatvaar (eeuuhhhhhhh.. ) wat hem niet het charisma van andere renners geeft, maar hij zet wel consistent resultaten neer. Chapeau daarvoor!

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 22 dec 2016 09:59

Pauwels haalde zijn beste resultaten met trainer Marc Herremans (11 overwinningen in 2012, toegegeven het weer zat dat seizoen mee voor Pauwels).
Laat Herremans nu net de trainer zijn van Sweeck. Daar zit inderdaad nog progressiemogelijkheid op.

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 22 dec 2016 10:00

Karl66 schreef:Het is ook geen wegrit, ............
Heb de laatste tijd nochtans al veel crossen gezien waar je zou gaan twijfelen....

Fietsen?altijd
Forum-lid

Fietsen?altijd 22 dec 2016 10:32

De enige cross die een beetje op een wegrit leek was het EK.
Maak joe woar

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 22 dec 2016 16:58

Fietsen?altijd schreef:De enige cross die een beetje op een wegrit leek was het EK.
Euh, crossen in Neerpel, Gieten, Pont Chateua, Boom, Mol, Antwerpen,... niet gezien?? Als je de gemiddeldes bekijkt weet je genoeg. En rarara vrijdag opnieuw een wegrit in Diegem. En in Loenhout kiezen ze ervoor om de moddergedeeltes zoveel mogelijk uit het parcours te houden, stel je voor modder op een crossparcours. :o Gelukkig is er Baal nog.
Feestdaagsgewijs zou ik zeggen let it rain, let it rain, let it rain....

Fietsen?altijd
Forum-lid

Fietsen?altijd 22 dec 2016 17:33

Dan moet jij eens een snel cross parcours rijden en een wegrit. Weet je meteen het verschil.
Een snel parcours is niet per definitie slecht en let it rain hopelijk niet. Liever vriezen en dan dooi over dag dat werkt beter en houd je tenminste beter weer.
Maak joe woar

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 23 dec 2016 11:37

Fietsen?altijd schreef:Dan moet jij eens een snel cross parcours rijden en een wegrit. Weet je meteen het verschil.
Een snel parcours is niet per definitie slecht en let it rain hopelijk niet. Liever vriezen en dan dooi over dag dat werkt beter en houd je tenminste beter weer.
Wel ik denk dat ik die vergelijking wel kan maken. Ik heb als jonge gast (lang geleden dus) nog gekoerst zowel op de weg als in het veld. Jij ook?
Ik rijd nu nog regelmatig de Balenberg op, woon er vlakbij, nu met de mtb weliswaar. Ik fiets met de gewone(!) racefiets ook nog wel eens door het park van Diegem en de stukken boven de spoorweg. Ik blijf erbij, parcours zoals Diegem zijn veredelde wegritten. De Balenberg dat is veldrijden (tenzij het gevroren heeft).
Als je de geschiedenis van het veldrijden een beetje kent dan weet je dat de verschuiving naar de snelle crossen in de kempen en de parkcrossen iets is van de laatste twintig jaar. Vroeger vonden er veel crossen plaats in de regio Brabant, O-Vlaanderen waar er in de klei geploegd werd. Er werd in de weide gecrost ipv op de paadjes in het park. Mooie tijd was dat. Nu zijn we geëvolueerd naar moddervrije crossen op verzoek van de uci. En voor de duidelijkheid; in de Vlaamse taal is er een onderscheid tussen modder en slijk. (ik weet niet of in Nederland dat onderscheid gemaakt wordt) Dus wat mij betreft graag modder en geen slijk tijdens de kerst. En waarom zou het in godsnaam goed weer moeten zijn? Epische omstandigheden leveren spektakel op. Als ik snelheid en piekfijne truitjes wil zien ga ik wel naar de zesdaagse in 't kuipke kijken.

jawie
Forum-lid

jawie 23 dec 2016 13:46

Het liefst gewoon een seizoen met alle omstandigheden en types cross. Snel, zwaar, modder, zand, glad, sneeuw.... Juist mooi de afwisseling.

Plaats reactie