Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

16 dagen fietsen op water en zouttabletten

BAMCAN
Forum-lid

BAMCAN 04 jan 2017 09:53

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23031679.ab

http://www.trelleborgsallehanda.se/trel ... e-cyklist/

Ik weet niet wat ik ervan moet denken, maar fascinerend is het zeker.

Broodje aap of is de Sverigetempot alleen maar bergaf met wind in de rug?

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 jan 2017 10:28

Ik kan 't niet lezen.

Vraag me vooral af waarom je dat in vredesnaam zou willen? Gezond is het in ieder geval niet.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

BAMCAN
Forum-lid

BAMCAN 04 jan 2017 10:38

vrij vertaald volgens google translate;

Fietsen van Treriksröset tot Smygehuk is een prestatie die veel beheerd. Maar Simon Gustavsson ervoor gekozen om de uitdaging een stap verder - en deed het op een lege maag.
TEXT LINE CAMPBELL
A A
Het artikel werd gepubliceerd 20 juni 2016.

Het gekke idee was Simon Gustavsson uit Borås in 2012, samen met zijn vriend en collega Tommy Ivarsson.

- Het is een persoonlijk experiment. Ik hou van uitdagingen en ik wil laten zien wat het lichaam in staat is, zegt Simon Gustavsson.

Voor de start, ging hij 20 kilo in gewicht door het eten van LCHF dieet voor 45 dagen. Dit is een vet reserve die helemaal zou duren krijgen. Langs de weg, heeft hij alleen het drinken van water en het eten van zouttabletten en bicarbonaat.

Toen hij me vertelde over zijn project, heeft hij vele sceptische opmerkingen gemaakt. Maar Simon, die een diploma heeft in de medische biologie, weet wat er nodig is om te gaan met dergelijke stress.

- Het is een gecontroleerde hongersnood en ik heb altijd gesimuleerd dat er geen voedsel. Als je kunt doen die groeit de hele tijd met de uitdaging, hoef je alleen maar een dikke frontale bot hebben. Het lichaam is een geweldige machine.

De reis door Zweden hebben op het goede gerold, en Simon Gustavsson heeft gedaan van zowel de schade en puncties. Daarnaast heeft het project bijna 25 000 tot Vi Agroforestry, die zullen bijdragen tot het planten van 1200 bomen in Afrika verzameld.

Op maandagmiddag, 15 dagen na de start, ging de hongerige fietser om te scoren Smygehuk 14 kg lichter. TA slaat hem in Beddinge toen hij eindelijk krijgt om te genieten van de welverdiende calorie bomb: kebab pizza met frieten.

- Het smaakt absoluut geweldig. Welke smaakt, zegt een tevreden Simon Gustavsson.

BAMCAN
Forum-lid

BAMCAN 04 jan 2017 10:41

Hij is dus medisch bioloog en nam hiervoor een dieet van 45 dagen om 20kg aan te komen. Naderhand (16 dagen sverigetempot ca 2200km) een 14kg lichter.

Het lichaam kan dus wel een stootje hebben zo te lezen.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 jan 2017 14:26

Dan weten we nu dat het kan, ga ik zo nog maar eens een banaantje eten ;)

Geloof niet dat 't erg gezond is en waar het goed voor was?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 04 jan 2017 18:39

amclassic-fan schreef:Geloof niet dat 't erg gezond is en waar het goed voor was?
Precies. Wat een mafkees.

BAMCAN
Forum-lid

BAMCAN 04 jan 2017 20:38

amclassic-fan schreef:Dan weten we nu dat het kan, ga ik zo nog maar eens een banaantje eten ;)

Geloof niet dat 't erg gezond is en waar het goed voor was?
De extremen in de sport opzoeken is altijd een individuele queeste toch?
Alles is al een keer gedaan, dit nog niet, dus dat is an sich al een goede reden voor deze betreffende man. Maar los van het waarom (wat mij persoonlijk niet zo triggered), ligt bij mij persoonlijk meer de vraag dat het uberhaupt mogelijk was. Ik dacht altijd dat vetverbranding en koolhydraat/glucose verbranding redelijk gelijk op ging, waarbij in een rustig tempo fietsend je relatief meer vet dan koolhydraat verbrand (maar in absoluut aantal weer minder dan bij een hoog tempo). Kan me dan zo voorstellen dat ook al fiets je in een laag tempo uiteindelijk ook je glucose voorraad opraakt (en dus moet bij eten, ook al heb je nog voldoende vetreserve). Als je dan wel doorfiets dan zou je dus (dacht ik ooit ergens gelezen gehoord te hebben) je spieren (eiwitten) opeten. Wat gebeurt er met je energiesysteem in deze extreme situatie? Is dit de ultieme manier om af te vallen, of breek je meer af dan dat je "gezond" afvalt. 1kg per week afvallen zou relatief gezond/verantwoord zijn in tegenstelling dus tot dit experiment van 14kg in 16 dagen.

Ik heb zelf wel een keer de ervaring gehad bij een fietsvakantie op de racefiets (met bagage en heuvels) dat ik aan het eind van die vakantie 200km kon fietsen op een enkele chocoladereep. Maar 16 dagen achter elkaar op water en zouttabletten? Iemand enig idee wat er met je energiesysteem gebeurt in deze extreme situatie?

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 04 jan 2017 21:11

BAMCAN schreef:. . . . . Iemand enig idee wat er met je energiesysteem gebeurt in deze extreme situatie?
Als er geen brandstof binnenkomt dan eet je gewoon je eigen lichaam op. Het lichaam probeert vooral (vet)reserves aan te spreken maar als dat niet (voldoende) beschikbaar is dan is spierweefsel het volgende.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 04 jan 2017 21:50

BAMCAN schreef:Is dit de ultieme manier om af te vallen, of breek je meer af dan dat je "gezond" afvalt.
Het lijk mij zeker niet de ultieme manier want hij weegt 6kg meer dan waar hij mee begon en hij zal ook nog de nodige spieren hebben afgebroken...
Campagnolo Ultra Dork

vermeulen
Forum-lid

vermeulen 05 jan 2017 09:39

BAMCAN schreef: Ik heb zelf wel een keer de ervaring gehad bij een fietsvakantie op de racefiets (met bagage en heuvels) dat ik aan het eind van die vakantie 200km kon fietsen op een enkele chocoladereep. Maar 16 dagen achter elkaar op water en zouttabletten? Iemand enig idee wat er met je energiesysteem gebeurt in deze extreme situatie?
Ik heb net als die meneer waar het over gaat medische biologie (tegenwoordig biomedische wetenschappen) gestudeerd, alleen heb ik niet veel geleerd over metabolisme.

Maar als ik het me goed herinner ga je op den duur ook vet afbreken voor gluconeogenese:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gluconeogenese
Een hele inefficiente manier om toch nog een beetje suiker in je bloed te houden; hiervoor heb je alleen wel aminozuren nodig, en die zullen daardoor dus ook in mindere mate beschikbaar zijn voor andere processen, zoals herstel.

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 05 jan 2017 10:22

Alles is al een keer gedaan en dit nog niet? Sommige dingen zijn nog nooit gedaan met een goede reden. Brandend van de IJffeltoren afspringen is wellicht ook nog nooit gedaan maar ik laat het aan me voorbij gaan.
Veni. Vidi. Fietsie.

robbebopper
Forum-lid HC

Gebruikersavatar robbebopper 05 jan 2017 10:49

Maar TumTumTum, je weet toch dat je in je leven alles een keer gedaan moet hebben ;)

Plaats reactie