Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Groetpetitie!

skimons
Forum-lid

skimons 28 apr 2010 14:40

[quote="53x11"]Als ik in een heel goede bui ben groet ik zelfs skadinezen,
;-)[/quote]

ik zwaai ook altijd vriendelijk naar de pizzabakker. wel zo aardig

sibon
Forum-lid

sibon 28 apr 2010 14:48

Laatst een zeer zeker niet representatief onderzoekje gedaan nav deze discussie. Tijdens drie tochten naar mijn werk en terug (De Bilt- Wageningen) 37 wielrenners tegengekomen (tussen 7:00 en 8:30 en tussen 17:00 en 19:00).
Alle mensen heb ik gegroet. Niet door uitgebreid te zwaaien, maar oogcontact zoeken, knikken, hand van stuur en handpalm tonen en zo afentoe een hoi er
tussendoor.

Parameters: alu-racefiets (opvallend geel), rugzak dragend, geen zonnebril, lichte stoppelbaard, cruisesnelheid ca 30 p/u. Tijdens alle tochten was het droog weer.

Resultaat:
34 keer niet teruggegroet
3 keer wel teruggegroet

Ik zal mijn onderzoek na de zomer nog eens herhalen. Kijken of de oproepen hier zijn vruchten afwerpen. ;)

En in de tussentijd sta ik ook open voor suggesties hoe ik mijn onderzoeksvaardigheden kan verbeteren. Zelf heb ik achteraf wel spijt van mijn verschillende groetmethoden. Dat kan zeker systematischer aangepakt worden!

geer
Forum-lid

geer 28 apr 2010 15:08

[quote="eelcoz"][quote="pwaverijn"]

mensen zonder helm groet ik per definitie niet trouwens[/quote]

Waarom niet? [/quote]

Gaan we weer.....! :D

race-niek
Forum-lid

race-niek 28 apr 2010 15:30

[quote="Geer"][quote="eelcoz"][quote="pwaverijn"]

mensen zonder helm groet ik per definitie niet trouwens[/quote]

Waarom niet? [/quote]

Gaan we weer.....! :D

[/quote]

ja gaan we weer :P

hij heeft wel een punt, fietsen zonder helm is omverstandig.
maar om niet te groeten is sneu.
Racefiets: Concorde R-blade full carbon 2009

IBAN
Forum-lid

IBAN 28 apr 2010 15:56

[quote="53x11"]Misschien moeten jij en pino fijn een 'wij tegen de rest van de wereld' fietskluppie oprichten

Wie heeft het over opdringen?

Stumperts[/quote]

Als je constateert dat de meerderheid van de fietsers niet terug groet, dan is het maar de vraag wie de rest van de wereld is.

Ik weet niet of je weleens op zondag over de Heuvelrug gefietst hebt, maar ik kan je verzekeren als iedereen zou groeten het een onveilige bende zou worden. Nog maar een keer, ik vind het zinloos onbekenden te groeten! Dat jij een andere mening hebt vind ik prima maar het woord Stumperts vind ik ongepast. Misschien zelfs wel een tikkie asociaal als het goed gespeld zou zijn.

@ Stinus. Dit gaat niet over lekke banden.

flabbergast
Forum-lid

flabbergast 28 apr 2010 16:05

+1

Groeten is gezellig, zou er anders een SIRE campagne tegenaan moeten over vriendelijke mensen??
Theory may inform, but practice convinces...

superrose
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar superrose 28 apr 2010 16:31

Wat ik bijzonder vind is de waarde die men aan de niet terug groet toekend. Ik ben niet zo'n groeter, nu heb ik ook zo'n beetje in alle buurten van Amsterdam gewoond, in NYC in Barcelona etc en daar is het toch niet een standaard om te groeten, dus een nadere norm.
De waarde van de een norm hangt voor mij niet af van de de waarde van de andere norm.

Daarintegen vind ik het leuk, en doe ik het ook met regelmaat, om samen op te rijden, soms als ik een mooie fiets inhaal dan zeg ik wel even "heee mooie fiets man" maar het standaard groeten van mensen it just aint my cuppa!

Sterker nog ik zie het als een net zo onpersoonlijk automatisme als die oppervlakkige gesprekjes in de stad: He hoe is het? .... heb het lef niet daar een eerlijk antwoord op te geven, het gaat om een oppervlakkige roep die automatisch is. Ik groet als ik het meen, niet omdat de norm mij verteld dit te doen. Dat heet eerlijkheid. Er is voor beide wat te zeggen, het ideaal ligt ergens in het midden.

Jammer hoe veel wel groeters hier de niet groeters veroordelen, daardoor is de enorme juistheid van het groeten al weer in het negatieve getrokken door de "self righteousness"
die erop volgt...
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

thja14
Forum-lid

thja14 28 apr 2010 16:48

Groeten of "terug groeten" is voor mij het grote verschil.
Passie voor het fietsen en de fietsen.

dickw
Forum-lid

Gebruikersavatar dickw 28 apr 2010 16:53

[quote="superrose"]Jammer hoe veel wel groeters hier de niet groeters veroordelen, daardoor is de enorme juistheid van het groeten al weer in het negatieve getrokken door de "self righteousness"
die erop volgt...
[/quote]

Ik groet ook lang niet altijd, maar meer als de overkant of wat ik passeer. Waar ik vaak het "wij" gevoel krijg met fietsen, zoals zeilers en motor rijders dat vaak ook hebben kun je inderdaad de niet groeters niet algemeen veroordelen, maar om het ons van het hufterige imago van hopelijk een kleine groep te ontdoen (zie andere recente posts) is het zeker niet slecht om wat meer groepsgevoel te kweken.

superrose
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar superrose 28 apr 2010 17:01

[quote="thja14"]Groeten of "terug groeten" is voor mij het grote verschil.[/quote]

zit wat in, maar tegen de tijd dat het tot me doordringt dat dit zo'n teruggroet situatie is dan is die ander allang weer verder, ik debiliseer namelijk na een paar uur fietsen :)
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

bibske
Forum-lid

bibske 28 apr 2010 17:08

Groeten of teruggroeten is inderdaad een verschil! Ik heb het trouwens ook wel soms dat ik gewoon een beetje laat ben met reageren. Dat schudt me wel een beetje wakker want dat betekent dat ik eigenlijk niet meer veilig aan het fietsen ben!

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 28 apr 2010 17:22

Even voor de duidelijkheid: ik veroordeel mensen niet die niet standaard groeten (al vind ik het leuk als ze het wel doen). Doe ik heus ook niet altijd op de fiets. Niet TERUGgroeten vind ik een ander verhaal. Als iemand overduidelijk (tijdig) ziet dat je groet en vervolgens het niet eens op kan brengen een knikje terug te geven, dan vind ik dat onsympathiek en grenzen aan onbeschoft en asociaal (de zwarten schrijft een paar posts terug een mooie definitie hiervan op).
Van posts als die van IBAN of pino wordt ik wel een beetje korzelig.

Ik ben dit topic gestart omdat ik vind dat er wel wat meer vriendelijkheid onder de wielrenners onderling (en naar de buitenwereld) mag bestaan. Ik koester weinig ambities over het effect van deze 'petitie'. Aan de andere kant; alle beetjes helpen, nietwaar?

@superrose: groeten onder wielrenners is lange tijd, net als groeten onder hardlopers, motorrijders, 2CV bestuurders, watersporters etc de norm geweest, dus het is maar over welke tijdsspanne je het bekijkt
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie