Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Fietstechnicus opleiding

Fietsen?altijd
Forum-lid

Fietsen?altijd 07 jan 2017 17:58

Ik heb in Mei mijn examens van de HAVO. Dus ook een opleiding of studie kiezen.

Maar ik heb eigenlijk niet zo veel skik om naar het hbo te gaan. Ik wil bezig met mijn passie en dat is fietsen. Later nog een hbo opleiding kan altijd nog. Ik had technische bedrijfskunde gevonden op het HBO maar dat lijkt me steeds minder leuk. Daarom zat ik te kijken naar de opleiding fietstechnicus 3. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Bikeflex bied een verkorte variant aan van 8 weken maar dat lijkt me een fietstechnicus 2 opleiding. Misschien zijn er ook mensen die daar ervaring mee hebben?

Zijn er überhaupt mensen die ervaring hebben om van de Havo naar het mbo te gaan?

Alvast bedankt!
Maak joe woar

Douglas
Forum-lid

Gebruikersavatar Douglas 07 jan 2017 18:49

En als jet nu eens omdraait? Eerst een HBO en dan fietstechnicus.
Je kunt beter eerst zorgen voor wat goede papieren die in je verdere carriere van pas kunnen komen. Als je er na een paar jaar achterkomt dat je als fietstechnicus geen droog brood kunt verdienen krijg je mogelijk spijt. En naast je HBO kun je hobby matig ook wel wat technicus skills leren.
o'7o

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 07 jan 2017 18:54

Beste Fietsen?altijd, Wat wil je eigenlijk? Ik lees er eigenlijk uit dat je niet zoveel zin hebt om te leren, maar je het er een beetje makkelijk van af wilt maken. En dan veel tijd hebben om te fietsen???
Als je bij Bikeflex een opleiding gaat doen, kun je lekker snel gaan werken. Is dat wat je wilt?
Je hebt de laatste tijd zelf gereageerd op items over bedrijven die verdwijnen, zodat je ook kunt weten dat het niet zo eenvoudig is om als fietsenmaker/handelaar het hoofd boven water te houden.

En je zinnetje "Later nog een hbo opleiding kan altijd nog". Misschien reageren er hier nog mensen die het ook gedaan hebben, maar een hbo opleiding naast een baan, je kunt het fietsen dan wel uit je hoofd zetten, daar is gewoon te weinig tijd voor.
Maar sta je er op de HAVO goed genoeg voor, of is het een beetje een omleiding om dan maar makkelijk naar het MBO te kunnen gaan? Ik neem aan dat je volgende week met toetsen begint. Ik zou morgen nog maar een dag flink gaan leren.

p.s. Terwijl ik dit zat te tikken is Douglas me voorgegaan en eigenlijk heeft hij mijn idee wat korter op papier gezet.

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 07 jan 2017 19:09

Ga maar technische bedrijfskunde doen. In de werkplaats van de fietsenmaker heb je het snel genoeg gezien. Daar zijn geen mogelijkheden. Je kan er je boterham mee verdienen, maar daar houd het dan ook wel mee op.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Fietsen?altijd
Forum-lid

Fietsen?altijd 07 jan 2017 19:20

Dat bikeflex leek me niet zoveel waard aangezien dat meer een snelle cursus sleutelen lijkt. Daarom vroeg ik als mensen er ervaring mee hebben.

Ik wil graag wat doen met mijn handen. Op het hbo is dat er niet want het is gewoon meer theorie.

Dat ik snel klaar wil is ook niet zo en de HAVO doe ik ook niet als omleiding om makkelijk naar het mbo te gaan. Ik ben na de 3e van het VWO naar HAVO gegaan want het was te moeilijk. Het gaat me nu goed af en ik sta er ook goed voor.

Maar wat ik echt leuk vind is fietsen. Eraan werken of natuurlijk het werkwoord. De opleiding die ik wou op het HBO bied wel de mogelijkheid om uiteindelijk in de fietsenbranche te kunnen werken maar dan kom je meer te staan aan de management kant. En ik weet niet als ik dat wel leuk vind.

Ik weet ook dat als ondernemer een zaak opstarten moeilijk is maar ik weet ook dat er een tekort is aan mensen die aan sportfietsen kunnen werken. Met een opleiding die hier op aan sluit wordt je nou eenmaal sneller aangenomen.

Ik weet hoeveel tijd het kost om een opleiding naast je werk te volgen. Dit is dan ook in de toekomst en dat het fietsen dan op een lager pitje staat 'so let it be'. Dat is maar tijdelijk.
Maak joe woar

EmPeHa
Forum-lid

Gebruikersavatar EmPeHa 07 jan 2017 19:26

Als je met techniek bezig wilt zijn, in lijn met fietsen, kun je beter HBO (HTS) werktuigbouw of autotechniek kiezen dan technische bedrijfskunde. Het sleutelen aan fietsen kun je daarnaast wel leren. Vrijwel alle studenten Autotechniek sleutelen in hun vrije tijd aan auto's, motorfietsen en fietsen. Dit naast de praktijk opdrachten. Tevens voldoet dit om een eigen bedrijf/zaak te beginnen, ook met fietsen.

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 07 jan 2017 19:47

Tja, wat wil je met je leven?

Sleutelen aan fietsen is leuk als het je hobby is, als het je werk wordt is het dan ook nog leuk?
Het aantal banen waar je op HBO met fietstechniek bezig bent zijn op 1 hand te tellen, dat is niet voor niks.

Later alsnig je hbo gaan doen valt niet mee, niet alleen omdat je het met wat pech naast een fulltime baan zult moeten doen. Na een paar jaar werken opnieuw in een schoolse omgeving komen gaat niet iedereen even goed af.
Nu zit je in een schoolritme, dan is het makkelijker om het leren voort te zetten.

Als je graag wilt sleutelen zou je eens bij de lbs kunnen vragen of je er geen zaterdagbaantje kunt krijgen.
Kun je alvast een beetje sparen voor je latere studie.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 07 jan 2017 19:54

Als je met je handen wilt werken, kun je ook nog laboratoriumtechniek gaan doen, maar dan moet je natuurlijk al wel bèta vakken gedaan hebben op de Havo.

kenicky
Forum-lid

kenicky 07 jan 2017 20:33

Fietsen?altijd schreef:Ik heb in Mei mijn examens van de HAVO. Dus ook een opleiding of studie kiezen.

Maar ik heb eigenlijk niet zo veel skik om naar het hbo te gaan. Ik wil bezig met mijn passie en dat is fietsen. Later nog een hbo opleiding kan altijd nog. Ik had technische bedrijfskunde gevonden op het HBO maar dat lijkt me steeds minder leuk. Daarom zat ik te kijken naar de opleiding fietstechnicus 3. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Bikeflex bied een verkorte variant aan van 8 weken maar dat lijkt me een fietstechnicus 2 opleiding. Misschien zijn er ook mensen die daar ervaring mee hebben?

Zijn er überhaupt mensen die ervaring hebben om van de Havo naar het mbo te gaan?

Alvast bedankt!
De kans dat je spijt krijgt als je niet direct de HBO doet is vele malen groter dan dat je het andersom doet.

Ik heb zelf voor de keuze gestaan na de MBO, HBO of werken. Ik was het geleuter van leraren zat, en heb voor werken gekozen. Heb er na al die jaren inmiddels spijt van dat ik niet 3 jaartjes (inmiddels 4?) heb doorgezet.
Er zijn geen slechte omstandigheden, alleen slechte excuses.

Douglas
Forum-lid

Gebruikersavatar Douglas 07 jan 2017 20:41

En als je echt van wielrennen houdt dan weet je ook dat de voldoening van even doorzetten en een tandje er bij zetten vele malen groter is dan de makkelijke weg kiezen.
o'7o

Fietsen?altijd
Forum-lid

Fietsen?altijd 07 jan 2017 23:14

Bedankt voor de reacties!
Ik heb geen Bèta vakken behalve bio dus dat lukt niet. Maar ik neem jullie reactie mee in mn beslissing. Ik denk dat ik sleutelen maar als hobby houd, ik kan altijd wat blijven schuiven in fietsen. Nu doe ik ook wel eens wat voor iemand.
Maak joe woar

pietjeekes
Forum-lid

pietjeekes 08 jan 2017 02:33

Verstandige keuze

Verstuurd vanaf mijn EVA-L09 met Tapatalk

Plaats reactie