Alles over vakanties op én met de fiets

Fietsvakantie door de alpen

timvdn
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 feb 2011 13:48

timvdn 07 jan 2017 12:51

Hallo,

Ik ben van plan om (evt samen met vriendin, die moet nog besluiten;)) een deel van de alpen af te fietsen. Ik wil ongeveer vier weken hiervoor nemen. Nu heb ik een paar keer in de bergen gefietst, maar ik kan slecht inschatten wat haalbaar is in vier weken. Volgens google is de alpenlengte hemelsbreed 1200k, ik vraag me dan ook af hoe groot deel ik redelijkerwijs kan afleggen. Ik denk dat ik per dag met 60k aan de veilige kant zit, dus dan kan ik wel een berekening maken, maar ik ben vooral benieuwd naar echte ervaringen. We willen met de trein bv naar oostenrijk en dan zo via een nader te bepalen route naar Nice, of in ieder geval in de buurt uitkomen( ook even afhankelijk van waar we de trein terug kunnen nemen).

Qua campinggear zitten we door andere reizen helemaal goed, we twijfelen wel over het meenemen van kookspullen, we willen daar niet teveel mee bezig zijn en genieten daar ook niet perse van. Dus mogelijk wordt het gewoon elke dag lekker kant en klaar bij de carrefour en zo nu en dan restaurant. Ben ook daarover benieuwd of men tijdens zo'n trip genoeg tegenkomt om dat te kunnen volhouden.

En wat betreft fiets, heb een dure stale cyclocross staan, waar ik met slim pakken veel op kwijt kan, maar hoe ervaren jullie de jatgevoeligheid en wat doe je daar aan tijdens een reis? Wil niet constant daar mee bezig zijn en dan is het wellocht slimmer om een wat goedkopere fiets te kopen. Daarnaast is het misschien wel niet comfortabel genoeg, maar dat moet ik zelf even uitzoeken;)

Afijn, hopelijk kan iemand zijn/haar ervaring even delen, zou heel erg helpen richting een concreter plan!

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 07 jan 2017 16:25

In de bergen reken je vooral met hoogtemeters. Hoeveel hoogtemeters kun je per dag aan. Gezien je ervaring is mijn suggestie om éen col per dag te doen en ook delen van je tocht door dal te doen.

JDW
Forum-lid
Berichten: 249
Lid geworden op: 18 aug 2014 14:11

JDW 07 jan 2017 17:50

Zoek eens op 'Route des Grandes Alpes'.
Dit is een meerdaagse fietsroute van Genève naar Nice.
http://www.moveyouralps.com/en/route-des-grandes-alpes Hier is bijvoorbeeld al veel info te vinden.

Vier weken lijkt me wel erg ruim hiervoor, maar veel hangt af van je conditie en hoeveel bagage je mee wil nemen.

joopi
Forum-lid
Berichten: 595
Lid geworden op: 21 jul 2008 17:33
Locatie: 020

joopi 07 jan 2017 17:52

Een jaar of 3-4 (?) geleden had het Duitse fietsblad Tour een verhaal over een rit van Wenen naar Marseille. Weet niet meer precies welk nummer, sorry. Eten en drinken zul je elke dag voldoende tegenkomen, immers aan elke voet van een bergpas ligt bijna altijd een dorp met een winkel en een kroeg, dus voor fourage/onderdak zul je bijna altijd slagen. Over jatten zou ik me niet druk maken zo lang je niet in grotere steden zit maar neem wel een kabelslotje mee (zo'n uittrekbaar geval) om in ieder geval iets vast te kunnen zetten en de gelegenheidsdief af te schrikken. Ik zou wel een brandertje meenemen al is het maar om een keer een soepje/kop thee/koffie oid te kunnen maken of desnoods een portie noodles als het een keer tegen zit. Vervoer naar begin- en eindpunt is ook nog wel een dingetje, de nachttreinen City Nightline rijden helaas niet meer naar Wenen, daar zat altijd een wagon bij waar ca. 30 fietsen in konden worden opgehangen. TGV in Frankrijk kan wel een fiets in, Thalys naar NL niet, ICE in Duitsland (nog) niet. Vliegen heen lukt nog wel (kan je thuis inpakken), maar terug is alweer lastiger. Terug vanuit Nice is Soetens een mogelijkheid voor de fiets en dan zelf vliegen. http://www.fiets-vervoer.nl/diensten_bestemming.html

joopi
Forum-lid
Berichten: 595
Lid geworden op: 21 jul 2008 17:33
Locatie: 020

joopi 07 jan 2017 18:09

Gevonden! Tour Magazin van mei 2010. 2200 km, 43 passen en 43.000 hoogtemeters, verdeeld in 5 blokken van ruim 400 km. Dat nummer heb ik hier nog liggen, dus als je interesse hebt stuur me even een pm met je e-mail adres dan trek ik het artikel even door de scanner.

Gebruikersavatar
Puffdaddy
Forum-lid
Berichten: 1829
Lid geworden op: 08 jan 2008 23:58

Gebruikersavatar Puffdaddy 07 jan 2017 19:15

joopi schreef:Gevonden! Tour Magazin van mei 2010. 2200 km, 43 passen en 43.000 hoogtemeters, verdeeld in 5 blokken van ruim 400 km. Dat nummer heb ik hier nog liggen, dus als je interesse hebt stuur me even een pm met je e-mail adres dan trek ik het artikel even door de scanner.
Geweldig zo'n forum en forumleden :winkthumb:
Bikers are not alone

janthemaster
Forum-lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 19 okt 2011 00:03
Locatie: Almere

janthemaster 07 jan 2017 22:58

Je kan ook even kijken op het forum van de wereldfietsers. Daar is ook een hoop info te halen.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2375
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 08 jan 2017 11:50

Ik heb veel gefietskampeerd door de Alpen, met een maat en ook met vriendin, oa Enschede - Alpe d'Huez - Rotterdam, Enschede - Bolzano, Amsterdam - Florence, Dijon - Biarritz en wat het dichtst bij jouw plannen komt Grenoble - Wenen. Allemaal met volledige kampeeruitrusting incl kookgerei.

Het voordeel als je in Nederland begint is dat je het enigzins opbouwt, koud vanuit de trein of bus aan Alpencols beginnen is de eerste week even doorbijten, maar dat hangt dus wel af van je voorbereidende km en algemene konditie.

Als je weinig ervaring hebt en het leuk wilt houden en rekening houdt met camping zoeken, tent opzetten, eten kopen, koken etc en dan is 5-6 dagen fietsen in de week met 1 col van 2000m+ per dag (zoals Nee-Nee ook al zegt) goed te doen. De ene dag is dat 60km, de andere 110km.

timvdn
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 feb 2011 13:48

timvdn 08 jan 2017 12:25

Hele fijne reacties, kan ik wat mee. Thx! Joopi ik stuur je PB, want lijkt me indd een superhandig artikel.

Woefdram, grenoble - wenen klinkt indd zeer vergelijkbaar. Wellicht hak ik er een stuk vanaf om het fatsoenlijk en zonder al te veel uitputting in 4 weken te kunnen doen;)(eerste ervaring meot wel leuk zijn, anders doe je het wellicht nooit meer haha). Hoelang heb jij daarover gedaan en zou je zeggen dat het ook mogelijk is om dat dus zonder kookspullen te doen?

Toevallig een blog over die trip bijgehouden?

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2375
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 08 jan 2017 12:39

Destijds (...) was een blog een dagboekje en die heb ik waarschijnlijk nog wel ergens liggen met route- en overnachtings notities. Zal eens zoeken. De meeste routes die ik heb gedaan zijn in 4 weken te doen. Zonder kookspullen kan natuurlijk, maar als de tent eenmaal staat heb ik weinig zin om nog weer op de fiets te klimmen om een eetgelegenheid te zoeken. Dan heeft koken en uitbuiken voor de tent ook zijn charmes. Als je voor kant-en-klaar gaat of af en toe soep en koffie wil maken dan neem je toch gauw een brandertje mee en dan zijn die paar pannen ook niet meer het extra gewicht.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2375
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 08 jan 2017 15:07

Gevonden. Vooropgesteld dat dit geen gemiddeldes en afstanden zijn voor op de racer, het valt meer onder het eerder genoemde wereldfietsersforum. Het materiaal is 2 stalen Vittorio randonneurs resp 16kg en 18kg met 3x7v, racestuur met STI-shifters en elk zo'n 15kg kampeerbagage gok ik.

Grenoble - Wenen: 1900km, 25000hm, 28 dagen waarvan 5 rustdagen, gem 80km per dag varierend tussen 37km en 115km. Hoogste aantal hm op 1 dag was 1940hm (Grossglockner) met een dagafstand van 73km en 15km/u gemiddeld.

Dit moet je wel een beetje een richtlijn geven. Ik heb deze tocht met mevrouw Woefdram gedaan, allebei behoorlijk fit. De grootste passen in volgorde: Lautaret, Montgenevre, Mt Cenis, Iseran, Petit-Saint-Bernard, Grand-Saint-Bernard, Simplon, Aprica, Gavia, Stelvio, Reschenpass, Gerlosspass, Grossglockner, Turracher Höhe, Seebergsattel.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2375
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 08 jan 2017 15:28

En alles gekampeerd, eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat we de Mt Cenis stroomopwaarts hebben beklommen, er aan de andere kant zijn afgespoeld, waarna we 2 dagen in bad hebben gezeten in het eerste de beste ski-resort met zomer-opening om weer op temperatuur te komen. Word er nog wel eens gillend van wakker.

Plaats reactie