Kettingblad combinaties 50/39, 50/38 ipv 50/34?
Omdat ik mijn klimfiets (tevens vlakland-fiets) recent een upgrade heb gegeven, heb ik mijn 2e fiets - die voornamelijk in heuvelachtig terrein wordt gebruikt - ook een upgrade kunnen gegeven met de compact 50/34 die voorheen op mijn klimfiets zat.
Voorheen had de heuvelfiets een triple met 30/39/52 (of 53, dat weet ik eigenlijk niet). Vroeger gebruikte ik nog wel eens de 30, maar de laatste twee jaar is die eigenlijk nooit niet meer gebruikt en deed ik het meeste werk op de 39 (met 28 als kleinste voor de stijle klimmetjes, maar die zijn allemaal zo kort dat het eigenlijk altijd op de macht prima lukt). Nu met de 34/50 merk ik dat ik wel erg vaak aan het switchen ben tussen 34 en 50, en dat bevalt me eigenlijk niet zo. Op het vlakke fiets ik 95% van de tijd in de 50, maar dat is met heuvels niet te doen.
Het liefst zou ik enkel de 34 willen vervangen door bijvoorbeeld een 38 of 39, maar ik weet niet of dat zomaar mogelijk is; hier en daar lees je over dat enkel combinaties van 34/50, 36-52, en 39/53 mogelijk zijn, maar is het echt niet mogelijk (of wenselijk ivm eventuele schakelproblemen) om een 39/50 te hebben? In hoeverre zijn die bladen op elkaar afgesteld? Om het nog wat moeilijker te maken; het zijn Rotor Q-ring bladen...
Voorheen had de heuvelfiets een triple met 30/39/52 (of 53, dat weet ik eigenlijk niet). Vroeger gebruikte ik nog wel eens de 30, maar de laatste twee jaar is die eigenlijk nooit niet meer gebruikt en deed ik het meeste werk op de 39 (met 28 als kleinste voor de stijle klimmetjes, maar die zijn allemaal zo kort dat het eigenlijk altijd op de macht prima lukt). Nu met de 34/50 merk ik dat ik wel erg vaak aan het switchen ben tussen 34 en 50, en dat bevalt me eigenlijk niet zo. Op het vlakke fiets ik 95% van de tijd in de 50, maar dat is met heuvels niet te doen.
Het liefst zou ik enkel de 34 willen vervangen door bijvoorbeeld een 38 of 39, maar ik weet niet of dat zomaar mogelijk is; hier en daar lees je over dat enkel combinaties van 34/50, 36-52, en 39/53 mogelijk zijn, maar is het echt niet mogelijk (of wenselijk ivm eventuele schakelproblemen) om een 39/50 te hebben? In hoeverre zijn die bladen op elkaar afgesteld? Om het nog wat moeilijker te maken; het zijn Rotor Q-ring bladen...
Is gewoon mogelijk. Zie de vele identieke topics hierover. Zoekfunctie!
-
- Forum-lid
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 20 sep 2013 20:20
Ik weet dat op dit forum daar weleens vaker over gediscussieerd is en daar werd aangegeven dat Shimano dit met klem niet adviseert en dat sommige mensen dit toch hadden gedaan naar tevredenheid. Toch waren er reacties waar sommige aangaven dat de ketting niet lekker schakelde.
Ik zou zeggen gebruik de zoekfunctie in dit forum en wellicht kom je dat iets meer te weten.
Ik zou zeggen gebruik de zoekfunctie in dit forum en wellicht kom je dat iets meer te weten.
Het probleem bij Shimano is, als je een 39 gaat monteren de afstand tussen de 2 bladen groter word. Hierdoor is het mogelijk dat in sommige situaties de ketting tussen de 2 bladen in kan vallen. Als de ketting tussen de bladen zit kan dit gevolgen hebben. Exit crankstel.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
In het kader van een mogelijkheid op een kans dat eventueel een geval optreed waarin het zou kunnen gebeuren dat iets wellicht niet gaat zoals bedoeld. Met een eventuele, potentiele schade tot gevolg.jossie schreef:...is het mogelijk .. in sommige situaties .. kan vallen...
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Ik heb op de winterfiets 2 stokouwe TA bladen nogal ver uit elkaar zitten
Af en toe loopt de ketting over de tanden van het kleine blad i.p.v. tussen de tanden.
Wat zou daar voor schade door moeten ontstaan.....er gebeurt niks mee.
Laat staan exit crankstel
Een ketting komt ook nooit tussen echt de bladen terecht, dat kan helemaal niet, zelfs bij een 11 speed ketting op een 30 jaar oude crankset.
Af en toe loopt de ketting over de tanden van het kleine blad i.p.v. tussen de tanden.
Wat zou daar voor schade door moeten ontstaan.....er gebeurt niks mee.
Laat staan exit crankstel
Een ketting komt ook nooit tussen echt de bladen terecht, dat kan helemaal niet, zelfs bij een 11 speed ketting op een 30 jaar oude crankset.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
En toch is het gebeurt bij een DA crankstel. Als je goed kijkt naar het buitenblad "loopt" deze iets weg (word ruimer) waardoor de mogelijk ontstaat dat de ketting er toch tussenvalt. Wanneer de ketting er tussenvalt en je veel kracht zet zullen er bij het binnenblad de boutjes uit worden getrokken (zelf gezien). Zelf rijd ik al jaren met een Campa crankstel waarvan ik ook de 34 voor een 39 heb gewisseld. Wellicht is hier het buitenblad "rechter" en komt het niet voor. In veel gevallen zal dat bij Shimano ook niet voorkomen, maar toch. "Flauwekul" is een beetje kort door de bocht omdat je zelf met een ander crankstel rijd.
Maar je schakelt voor toch uberhaupt niet als er veel kracht op de pedalen staat? Ik niet althans.
Ik zou wel eens het vermeende verschil kleine blad/grote blad voor beide combo's willen zien (50/39 en 50/34) maar ga daarvoor mijn 34 niet terug leggen.
Vraag me af of mensen dat binnenblad dan niet verkeerd om gemonteerd hebben.
Lees volgend topic maar eens. Post van tjerk1121
Verder schakelt mijn 105 5800 met 50/39 perfect.
Ik zou wel eens het vermeende verschil kleine blad/grote blad voor beide combo's willen zien (50/39 en 50/34) maar ga daarvoor mijn 34 niet terug leggen.
Vraag me af of mensen dat binnenblad dan niet verkeerd om gemonteerd hebben.
Lees volgend topic maar eens. Post van tjerk1121
Verder schakelt mijn 105 5800 met 50/39 perfect.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
Dan ben je dus met groot voorblad het begin van de klim ingegegaan en hebt te laat terug geschakeld na eerst waarschijnlijk achter van kleine krans naar grootste krans bent gegaan.
Achakelen ik ook anticiperen en niet doen op het moment dat het echt moet.
Achakelen ik ook anticiperen en niet doen op het moment dat het echt moet.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock