16 dagen fietsen op water en zouttabletten
Ik word liever gezond heel oud zodat ik vooral de leuke dingen in mijn leven kan doen. Het magma-gorgelen, zoutzuurhappen en snelwegkiten laat ik liever over aan mensen die gaan voor de Darwin awards, dan maar saai.
Veni. Vidi. Fietsie.
- Sweety2008
- Forum-lid
Ik ga liever normaal dood. Wat een onzin om zoiets te doen. Nee mij niet gezien.
Ghost Nivolet 6LC
Ik vind het wel een bijzonder experiment. Niet zozeer het feit om te doen, maar vooral wat het menselijk lichaam dus aan kan. Het is dus mogelijk om ruim twee weken fysieke inspanning te kunnen leveren, zonder dat het lichaam aangevuld wordt met vast voedsel. Vooral in het kader van survival.
Waar ik dan wel benieuwd naar ben is de samenstelling van het lichaam, wat van de 14 kg is hij het meeste van kwijt geraakt, vet of spiermassa?
Waar ik dan wel benieuwd naar ben is de samenstelling van het lichaam, wat van de 14 kg is hij het meeste van kwijt geraakt, vet of spiermassa?
-
- Forum-lid
Op zijn website over deze onderneming staat meer info zoals bijvoorbeeld DEXA scans van zijn lichaamscompositie: http://www.sverigetrampet.com/hur/
Op Instragram en Facebook zijn wat foto's en video's te zien hoe hij het deed. Zoals zijn mooie roze aerobars Volgens hem had hij na zijn tocht ongeveer 14% lichaamsvet en is hij normaal rond 8-10% waar hij zo te zien al weer op zit. Veel spieren lijkt hij niet kwijt te zijn geraakt.
En op Strava:
https://www.strava.com/athletes/6606455 ... r_offset=0
Zijn doel was naast laten zien wat mogelijk is met het lichaam ook geld inzamelen voor een goed doel dat bomen plant e.d. in Afrika tegen klimaatverandering: http://www.viagroforestry.org/
Hij is een coach en blogger over voeding en lichaamsbeweging en verkoopt sportvoeding. Verder heeft hij wel meer extreme experimenten met zichzelf gedaan als ik z'n social media bekijk.
Hij blogt ook over metabole flexibiliteit wat in Zweden best populair is maar op dit forum nogal omstreden Op dit blog wat meer achtergrond en zijn onderzoek over wat hij met zijn tocht wou bewijzen:
Op Instragram en Facebook zijn wat foto's en video's te zien hoe hij het deed. Zoals zijn mooie roze aerobars Volgens hem had hij na zijn tocht ongeveer 14% lichaamsvet en is hij normaal rond 8-10% waar hij zo te zien al weer op zit. Veel spieren lijkt hij niet kwijt te zijn geraakt.
En op Strava:
Zijn doel was naast laten zien wat mogelijk is met het lichaam ook geld inzamelen voor een goed doel dat bomen plant e.d. in Afrika tegen klimaatverandering: http://www.viagroforestry.org/
Hij is een coach en blogger over voeding en lichaamsbeweging en verkoopt sportvoeding. Verder heeft hij wel meer extreme experimenten met zichzelf gedaan als ik z'n social media bekijk.
Hij blogt ook over metabole flexibiliteit wat in Zweden best populair is maar op dit forum nogal omstreden Op dit blog wat meer achtergrond en zijn onderzoek over wat hij met zijn tocht wou bewijzen:
Naast alle mooie rol die echt kreeg af te schrijven, zodat gesproken over het avontuur als een gigantische bewijs dat LCHF superieur is aan andere diëten. Het is interessant hoe we de informatie aan ons te interpreteren. Er is een goede uitdrukking hiervan in Engels; narrative fallacy. Bij het zoeken naar een verbinding die onze vooroordelen ondersteunt. We hebben allemaal vooroordelen over diverse onderwerpen, het is onze eenvoudige manier waarop mensen met elkaar verbonden hoe de dingen in elkaar passen. De wereld is complex en het is moeilijk om te slagen in het zijn kritisch denken aan alles, vooral als we niet de basiskennis van het onderwerp hebben.
In deze twee-delige serie artikelen, zal ik proberen om een evenwichtig beeld van deze twee kampen te geven: vetten en koolhydraten Operation Operatie. Het is een debat als geen ander die nog steeds grote schade aanrichten, en het is echt niet gemakkelijk om hun weg te vinden in de jungle van anekdotes. Dus om niet een ander artikel op de No kant en ik zal proberen om het probleem vanuit een wetenschappelijk oogpunt te verplaatsen en beschrijven van de stand van het onderzoek in beide gebieden.
Uit deel 2:Het is hier dat de metabole flexibiliteit in het spel komt. Het is algemeen bekend dat onze vetreserves zijn enorm, bijna onbegrensd als het gaat om energie voorraden. Onze koolhydraat reserves echter onze achilleshiel met ongeveer 400g in het lichaam opgeslagen.
samenvatting:
Als het gaat om sportieve prestaties, het is geen tekort aan onderzoek over verschillende regelingen, hoewel er nog veel om te studeren. In deze twee artikelen zijn concentreerde ik me op graven in de sportieve prestaties door het veranderen van alles, van het ketogeen dieet, LCHF, LCHF waaronder koolhydraten laden en de opbouw van macronutriënten, zonder dat het veranderen van wat je eet, maar wanneer je eet.
Algemeen (ongelofelijk goed woorden) dan is er geen / weinig dat een vetrijke dieet ondersteunt in verschillende gebieden zou bijdragen tot verbeterde prestaties, zolang de competitie, je moet uitvoeren kan energie leveren, of dat je kunt, bijvoorbeeld, op de fiets. Focussen te veel op een koolhydraatarm dieet kan namelijk remmen je prestaties in de meeste gevallen en moeten individueel worden beoordeeld of dit is iets dat je voelt is de moeite waard.
Hoewel er een stuk om door verschillende vaste trainingen in de ochtend of een andere regeling met lage deposito's te krijgen. Zolang je de kaart te laden krijg je het beste uit beide werelden.
Laatst gewijzigd door matthijsln op 05 jan 2017 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid
Ik lees wel eens wat vaker over de achtergrond van metabole flexibiliteit, dus ik denk dat ik zijn conclusie zou kunnen samenvatten als:
"Als je topprestaties wil leveren op de fiets is er niets tot weinig waar een vetrijk dieet je mee kan helpen en het kan je afremmen in je prestaties. In individuele gevallen kan je beoordelen of het (tijdelijk/periodisering) de moeite waard voor je is als je je lichaamscompositie of vetverbranding wil verbeteren."
Dit laatste ben ik het wel mee eens. Het kan een middel zijn in je gereedschapskist en je kan het gebruiken om het beste van twee werelden (samen met koolhydraten) te hebben. Zijn experiment was een extreem voorbeeld van wat je lichaam kan en daarom interessant maar past uiteraard niet in een gezond of goed trainingsschema
"Als je topprestaties wil leveren op de fiets is er niets tot weinig waar een vetrijk dieet je mee kan helpen en het kan je afremmen in je prestaties. In individuele gevallen kan je beoordelen of het (tijdelijk/periodisering) de moeite waard voor je is als je je lichaamscompositie of vetverbranding wil verbeteren."
Dit laatste ben ik het wel mee eens. Het kan een middel zijn in je gereedschapskist en je kan het gebruiken om het beste van twee werelden (samen met koolhydraten) te hebben. Zijn experiment was een extreem voorbeeld van wat je lichaam kan en daarom interessant maar past uiteraard niet in een gezond of goed trainingsschema
Frans Reichelt stond niet in brand maar hij deed het toch maar even: https://www.youtube.com/watch?v=FBN3xfGrx_UTumTumTum schreef:Alles is al een keer gedaan en dit nog niet? Sommige dingen zijn nog nooit gedaan met een goede reden. Brandend van de IJffeltoren afspringen is wellicht ook nog nooit gedaan maar ik laat het aan me voorbij gaan.
We've come a long way baby...ane schreef:Frans Reichelt stond niet in brand maar hij deed het toch maar even: https://www.youtube.com/watch?v=FBN3xfGrx_UTumTumTum schreef:Alles is al een keer gedaan en dit nog niet? Sommige dingen zijn nog nooit gedaan met een goede reden. Brandend van de IJffeltoren afspringen is wellicht ook nog nooit gedaan maar ik laat het aan me voorbij gaan.
https://www.youtube.com/watch?v=WRqnTODwvEA
en dan het muziekje van fatboy slim erbij denken (right here right now)
on a serious note:
Dat het niet gezond lijkt, lijkt (ook als leek zijnde) evident. Maar....
In hoeverre zijn koolhydraten van essentieel belang bij het dagelijkse herstel als je een lange veeldaagse fietstocht (>14 dagen, 150-200km p/dag) maakt in een laag tempo (d1).
Zou je gewoon toekunnen met wat vet, eiwitten en andere essentiele bouwstoffen zoals in vruchten en groenten. Met andere woorden, zou je, als je langzaam genoeg fietst, zonder brood, rijst, aardappelen, spaghetti, chips, cola en koekjes kunnen.
Probeer het eens zou ik zeggen.BAMCAN schreef: Met andere woorden, zou je, als je langzaam genoeg fietst, zonder brood, rijst, aardappelen, spaghetti, chips, cola en koekjes kunnen.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
Voorlopig niet van plan om mijn eetgewoontes te wijzigen, maar ben gewoon benieuwd wat er met je energiesysteem gebeurd als je je normaal geachte brandstof (koolhydraten) achterwege laat en overstapt op nieuwe fossiele brandstof.Zorro schreef:Probeer het eens zou ik zeggen.BAMCAN schreef: Met andere woorden, zou je, als je langzaam genoeg fietst, zonder brood, rijst, aardappelen, spaghetti, chips, cola en koekjes kunnen.
Dit experiment van de betreffende Zweed deed me ook denken aan een documentairefilm die ik eens zag over een vergelijkbare tocht in de Rocky Mountains waarin een veganist mee deed, die de nodige moeite had om plantaardig voedsel in de shabby roadshops te vinden. Toch reed ie de tocht gewoon uit en at naar ik aanneem(?) relatief weinig kant en klare koolhydraten (zoals in het meeste verpakte voedsel). Veganisme en koolhydraten gaan natuurlijk wel goed samen maar dan meer in de vorm van volkorenbrood, volkoren pasta, aardappels, peulvruchten, groente en fruit.
Nogmaals het gaat hierbij dus om relatief lage fysieke inspanningen uitgesmeerd over lange dagen. Dan zul je wellicht toekunnen met een ander energiesysteem als je dat vergelijkt met een wedstrijdritme van een amateur/profsporter.
Zijn er hier nog veganisten in de zaal?
https://www.veganisme.org/voeding/voedi ... veganisme/
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
Tuurlijk kun je lang toe met vet en eiwitten.
Waar dit topic mee begon is iemand die 20kg aan komt (dus veel vet).
Dan veel dagen fietsen zonder fatsoenlijk te eten. En daarmee 14kg van die 20 weer verbrand.
Ergo, zijn reserves waren voldoende voor deze tocht, en zijn lichaam heeft het dan toch grootdeels gedaan op vetverbranding.
Als jij dus een meerdaagse tocht op lage inspanning wilt doen met alleen vruchten, vet en eiwitten.. zul je dan ook wel een heel eind kunnen komen.
Waar dit topic mee begon is iemand die 20kg aan komt (dus veel vet).
Dan veel dagen fietsen zonder fatsoenlijk te eten. En daarmee 14kg van die 20 weer verbrand.
Ergo, zijn reserves waren voldoende voor deze tocht, en zijn lichaam heeft het dan toch grootdeels gedaan op vetverbranding.
Als jij dus een meerdaagse tocht op lage inspanning wilt doen met alleen vruchten, vet en eiwitten.. zul je dan ook wel een heel eind kunnen komen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
- amclassic-fan
- Forum-lid HC