Gravel-racers
Aangezien de lokale Specialized dealer nog gewoon 2 Renegade in 1.8 had hangen daar voor gegaan. De breedte viel me wat tegen en daarom ook maar een 1.95 voor het voorwiel maar die was toch wel veel meer dan 0.15" breder. De 1.8 is wat smaller dan beloofd en de 1.95 wat breder.
Ik heb ze tubeless gemonteerd en dat ging echt heel makkelijk.
Vandaag de eerste keer serieus getest en met een deels bervoren en deels dooiende ondergrond waar vorige week nog een MTB toertocht overheen is geweest kan ik er twee dingen over zeggen: grip en comfort! Ook al zijn het banden bedoeld voor droge, harde ondergrond is het in vergelijking met de Nano's een hele stap voorwaarts op de natte stukken. De souplesse (de wang lijkt wel een binnenband!) en het extra volume van de band zijn ook zeer goed te merken. Zeker een aanrader als ze in je gravel racer passen!
Ik heb ze tubeless gemonteerd en dat ging echt heel makkelijk.
Vandaag de eerste keer serieus getest en met een deels bervoren en deels dooiende ondergrond waar vorige week nog een MTB toertocht overheen is geweest kan ik er twee dingen over zeggen: grip en comfort! Ook al zijn het banden bedoeld voor droge, harde ondergrond is het in vergelijking met de Nano's een hele stap voorwaarts op de natte stukken. De souplesse (de wang lijkt wel een binnenband!) en het extra volume van de band zijn ook zeer goed te merken. Zeker een aanrader als ze in je gravel racer passen!
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid
- Berichten: 1427
- Lid geworden op: 23 apr 2015 21:36
- Locatie: Amstelveen
Mooie kleur
Olympia Ikon ultegra 2015
Sparta R5T LTD 2019
Giant FASTROAD SL 1 2020
Sparta R5T LTD 2019
Giant FASTROAD SL 1 2020
Hoe bepalen jullie de maat van je gravelracer aan de hand van je 'normale' racefiets? Ik ben op zoek naar een gravelracer om vlot mee te kunnen toeren
over weg en zandpaden en ik wil niet al te diep zitten. Ik ben nu aan het kijken naar een Kona Sutra ltd en Specialized Seqoia.
Moet ik een iets langere bovenbuis en hogere stack hanteren? (stuurpennen zijn bij deze modellen vrij kort)
Als ik foto's zie van gebruikers van deze modellen zie ik vaak nauwelijks verschil tussen stuur en zadelhoogte. In ieder geval veel minder dan bij racers.
over weg en zandpaden en ik wil niet al te diep zitten. Ik ben nu aan het kijken naar een Kona Sutra ltd en Specialized Seqoia.
Moet ik een iets langere bovenbuis en hogere stack hanteren? (stuurpennen zijn bij deze modellen vrij kort)
Als ik foto's zie van gebruikers van deze modellen zie ik vaak nauwelijks verschil tussen stuur en zadelhoogte. In ieder geval veel minder dan bij racers.
Als je dezelfde maat frame (reach) neemt, maar kortere stuurpen, dan kom je automatisch (iets) meer "rechtop" te zitten. Veel is het niet natuurlijk, maar of dat genoeg is voor je dat kun je alleen zelf zeggen.
Evt kun je ook nog met extra spacers onder de stuurpen werken, of een anders gehoekte stuurpen, maar dat is weer afhankelijk van de stack, etc. En alles verschilt natuurlijk ook enorm per merk en per model.
Puur persoonlijke anecdote, weet niet of je er iets aan hebt, maar voor de volledigheid: Ik heb inderdaad mijn fiets met opzet "aan de grote kant" gekocht, een maat 57, met een (relatief) vrij korte stuurpen. Een maat 55 had voor een puur wegframe ook nog gekund voor mij, dat was m'n vorige fiets ook. Maar eigenlijk vind ik die 57 véél relaxter/stabieler rijden, ook op de weg. Op een 55 moest ik zo'n lange stuurpen zetten dat ik bij elke verkeersdrempel moest opletten dat m'n achterwiel niet omhoog vloog. Da's niet echt relaxt rijden en dat wilde ik op m'n gravelfiets/CX dus absoluut niet De langere wielbasis en minder "over het voorwiel hangen" kwam mij dus prima uit! Ik gebruik overigens dezelfde fiets voor weg/gravel/bos/MTB-routes en verander dan eigenlijk niks behalve de banden
Evt kun je ook nog met extra spacers onder de stuurpen werken, of een anders gehoekte stuurpen, maar dat is weer afhankelijk van de stack, etc. En alles verschilt natuurlijk ook enorm per merk en per model.
Puur persoonlijke anecdote, weet niet of je er iets aan hebt, maar voor de volledigheid: Ik heb inderdaad mijn fiets met opzet "aan de grote kant" gekocht, een maat 57, met een (relatief) vrij korte stuurpen. Een maat 55 had voor een puur wegframe ook nog gekund voor mij, dat was m'n vorige fiets ook. Maar eigenlijk vind ik die 57 véél relaxter/stabieler rijden, ook op de weg. Op een 55 moest ik zo'n lange stuurpen zetten dat ik bij elke verkeersdrempel moest opletten dat m'n achterwiel niet omhoog vloog. Da's niet echt relaxt rijden en dat wilde ik op m'n gravelfiets/CX dus absoluut niet De langere wielbasis en minder "over het voorwiel hangen" kwam mij dus prima uit! Ik gebruik overigens dezelfde fiets voor weg/gravel/bos/MTB-routes en verander dan eigenlijk niks behalve de banden
===========================
Free your mind and your ass will follow
===========================
Free your mind and your ass will follow
===========================
- De Windmolen
- Forum-lid
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 14 dec 2015 19:19
Mooie fiets Robakio!!!
Iemand ervaring met een setje DT Swiss R23, R24 of R32?
Ik ben van plan om een extra wielsetje te kopen voor mijn Bulls Grinder2.
De DT Swiss'en, zoals reeds vernoemt, lijken mij een betaalbaar setjes.
Allemaal voorzien van centerlock, 15x100 vooraan en 10x135 achteraan.
Enkel het pallensysteem wordt me afgeraden. Ik weet dat ik voor dit geld geen premium wielen zal hebben maar is er een specifieke reden om niet voor de Dt's te gaan?
Indien ik toch een setje koop (de goedkoopste zijn voor mij de beste), de DT's voor het bos houden of eerder reserveren voor de rollen en de baan?
Het originele setje is een set WTB velgen met een formula naaf. Zitten kort tegen de 2kg (met remschijf).
Thanks
Ik ben van plan om een extra wielsetje te kopen voor mijn Bulls Grinder2.
De DT Swiss'en, zoals reeds vernoemt, lijken mij een betaalbaar setjes.
Allemaal voorzien van centerlock, 15x100 vooraan en 10x135 achteraan.
Enkel het pallensysteem wordt me afgeraden. Ik weet dat ik voor dit geld geen premium wielen zal hebben maar is er een specifieke reden om niet voor de Dt's te gaan?
Indien ik toch een setje koop (de goedkoopste zijn voor mij de beste), de DT's voor het bos houden of eerder reserveren voor de rollen en de baan?
Het originele setje is een set WTB velgen met een formula naaf. Zitten kort tegen de 2kg (met remschijf).
Thanks
hoe bevalt de Grinder ? ik zit er ook sterk aan te denken qua geometrie komt hij samen met een Niner rlt9 het dicht bij hoe ik nu op mijn synapse zit.
twijfel alleen nog aan de kwaliteit van het frame ivm de Niner heeft iemand daar een mening over wat is/kan het verschil zijn in frame's zijn beide van aluminium met carbon vork.
ga ik het verschil tussen de frame's merken in rijgedrag ?
twijfel alleen nog aan de kwaliteit van het frame ivm de Niner heeft iemand daar een mening over wat is/kan het verschil zijn in frame's zijn beide van aluminium met carbon vork.
ga ik het verschil tussen de frame's merken in rijgedrag ?
@ etienne:
De Grinder is in mijn ogen en qua mijn gevoel best oke.
Ik ben er wel zeker van dat een Niner een stuk beter gaat zijn, ook al is dat zéér persoonlijk.
Mijn budget was beperkt en ik zocht een fiets die me niet gekluisterd hield aan de baan.
Ik heb nog nooit zoveel fun gehad met een "oversized koersfiets".
Natuurlijk besef ik dat een lichter (eventueel carbon) frame nog sneller en aangenamer zal rijden.
Het harde en stijve aluminium frame telefoneert alles van aan de naven tot topje zadel door en de afmontage is navenant.
Maar een bijna volledige Ultegra, perfecte geo en good looking (ook persoonlijk)... scherpe prijs...
Gewoonweg perfect.
Als geld geen probleem is, dan zou ik voor een Niner gaan en hem helemaal top afmonteren
Maar de Bulls zou je best een kans mogen geven. Als je bij een degelijke dealer terecht geraakt kan hij wel een Demo versieren. Kan je hem eens testen.
De Grinder is in mijn ogen en qua mijn gevoel best oke.
Ik ben er wel zeker van dat een Niner een stuk beter gaat zijn, ook al is dat zéér persoonlijk.
Mijn budget was beperkt en ik zocht een fiets die me niet gekluisterd hield aan de baan.
Ik heb nog nooit zoveel fun gehad met een "oversized koersfiets".
Natuurlijk besef ik dat een lichter (eventueel carbon) frame nog sneller en aangenamer zal rijden.
Het harde en stijve aluminium frame telefoneert alles van aan de naven tot topje zadel door en de afmontage is navenant.
Maar een bijna volledige Ultegra, perfecte geo en good looking (ook persoonlijk)... scherpe prijs...
Gewoonweg perfect.
Als geld geen probleem is, dan zou ik voor een Niner gaan en hem helemaal top afmonteren
Maar de Bulls zou je best een kans mogen geven. Als je bij een degelijke dealer terecht geraakt kan hij wel een Demo versieren. Kan je hem eens testen.