Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

16 dagen fietsen op water en zouttabletten

vermeulen
Forum-lid

vermeulen 10 jan 2017 17:39

BAMCAN schreef: In hoeverre zijn koolhydraten van essentieel belang bij het dagelijkse herstel als je een lange veeldaagse fietstocht (>14 dagen, 150-200km p/dag) maakt in een laag tempo (d1).
Zou je gewoon toekunnen met wat vet, eiwitten en andere essentiele bouwstoffen zoals in vruchten en groenten.
Vruchten en groenten bevatten koolhydraten, je hebt dan dus een dieet met koolhydraten, als je er nog eiwitten en vetten bij eet heb je alles wat je nodig hebt (behalve misschien wat zout).
Dit zijn wat je metabolisme betreft dezelfde koolhydraten, eiwitten en vetten die je terugvindt in koekjes of chocopasta.

Of je het nou uit groente en fruit haalt of uit snoep zal voor de inspanning dus niet veel uitmaken, het enige verschil is de concentratie, dus je zult een wat vollere maag hebben als je geen bewerkt voedsel wilt eten.

BAMCAN
Forum-lid

BAMCAN 10 jan 2017 20:45

amclassic-fan schreef:Daarnaast 20 km/h rijden op een racefiets met opzet stuur op bijna vlak terrein? Doe mij dan maar wat koolhydraten.
Je hebt je goed ingelezen. Het snelheidsrecord van die tocht ligt rond de 20km/h (maar dan wel inclusief alle tussenstops, dat doe je niet zomaar na). Hoeveel hoogtemeters die sverigetempot heeft geen idee, maar het noorden van zweden is verre van vlak. Om dan met flink wat overgewicht te beginnen op een fiets met enige bagage zal ie toch de nodige calorieën moeten verbranden. Ik zou het niet zonder koolhydraten aandurven maar kennelijk is het lichaam tot veel in staat. Beetje zoals een beer zich voor de winter volmest om dan broodmager begin van de lente wakker te worden. Ook niet mijn hobby, wel fascinerend imho. Ons energiesysteem kent kennelijk vele wegen naar Rome.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 jan 2017 08:13

Zie de Strava link op de vorige pagina, het is allemaal met een snelheid van 20-21 km/h gegaan. Bijv: https://www.strava.com/activities/606013825

Hoeveelheid hoogtemeters valt ook wel mee met nog geen 800 op 160 km.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

BAMCAN
Forum-lid

BAMCAN 11 jan 2017 10:13

Hier nog wat info vanaf zijn strava account:

Afbeelding

Afbeelding

Nogmaals ik vind het gewoon fascinerend wat hij gedaan heeft. Hij laat zien dat het menselijk lichaam een stuk flexibeler is dan wat we vanuit onze eigen dagelijkse routine soms denken. Je vestreserves als een soort meerdaagse survivalmodus gebruiken. Maar om die vetverbranding goed te activeren zul je het toch een beetje moeten oefenenen lijkt me. Misschien is zijn experiment wel een pleidooi om soms ook eens te vasten of om soms ook eens met een nuchtere maag te sporten. Trainen is verstoren zeggen ze wel eens, dat zal dan ook wel voor ons energiesysteem gelden.

Ik heb er geen verstand van hoe het lichaam precies werkt. Ga steeds uit van de gedachte dat de lever en de spieren wel voldoende glycogeen leveren. En dat het heel verstandig is om 3x daags te eten om de insulinepieken binnen de perken te houden.

Is onderstaande link met een pleidooi om zo nu en dan nuchter te sporten.
https://www.eetpaleo.nl/tips-trucs/nuch ... -dat-doen/
Of zo'n artikel hout snijdt geen flauw idee, het internet staat vol met niet-onderbouwde artikelen. Iemand enig idee of het goed is om regelmatig nuchter te sporten om de vetverbranding te activeren. Niet bedoeld voor wedstrijdsporters maar meer bedoeld voor herintreders op sportgebied met enige vetreserve. Heb zelf ook nog wel minimaal 10-15kg overtollig vet waar ik weinig mee doe ;)

Oh en die veganist die ik eerder als voorbeeld aanhaalde deed mee aan de Divide race in de verenigde staten, 2700 miles over onverharde wegen en 7x de hoogtemeters van zeeniveau tot top mt everest. Hij at kennelijk wel voldoende koolhydraten maar dan in verse vorm. Op zich ook al een prestatie om dat zonder snelle koolhydraten (energierepen/energiedranken, snoep, chips en frisdrank etc) te volbrengen. Probeer in amerika maar eens suikerloos te eten.

vermeulen
Forum-lid

vermeulen 11 jan 2017 13:46

BAMCAN schreef: Op zich ook al een prestatie om dat zonder snelle koolhydraten (energierepen/energiedranken, snoep, chips en frisdrank etc) te volbrengen. Probeer in amerika maar eens suikerloos te eten.
In fruit zit ook suiker. Veganistisch is niet het zelfde als suikervrij of koolhydraat arm.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 jan 2017 14:40

Dadels en bananen zitten behoorlijk wat snelle suikers in.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

mao
Forum-lid HC

Gebruikersavatar mao 11 jan 2017 15:28

Waar is de man met de hamer gebleven??

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 11 jan 2017 16:07

BAMCAN schreef:
amclassic-fan schreef:Daarnaast 20 km/h rijden op een racefiets met opzet stuur op bijna vlak terrein? Doe mij dan maar wat koolhydraten.
Je hebt je goed ingelezen. Het snelheidsrecord van die tocht ligt rond de 20km/h (maar dan wel inclusief alle tussenstops, dat doe je niet zomaar na). Hoeveel hoogtemeters die sverigetempot heeft geen idee, maar het noorden van zweden is verre van vlak.
Ik vind het heel bijzonder hoe je onder de indruk van die man geraakt bent, maar er klopt niet zoveel van wat je schrijft. Dat gemiddelde is echt over de gereden tijd. Als je de werkelijke tijd neemt die hij onderweg geweest is, dus incl. stops, dan komt hij amper aan de15 km. En de hoogtemeters kun je toch gewoon aflezen op Strava? Dat zijn er echt niet zoveel. Moet je natuurlijk niet met Nederland gaan vergelijken. En die zijn ook altijd nog aan de ruime kant.
Ik heb net een rondje van bijna 60km gereden met 650 Strava hms gereden en dat is echt niet zo bijzonder.

Fietsen?altijd
Forum-lid

Fietsen?altijd 11 jan 2017 16:32

En wat hij bewijst wist iedereen al die biologie heeft gehad op school.
Maak joe woar

BAMCAN
Forum-lid

BAMCAN 11 jan 2017 18:44

Jans schreef:
BAMCAN schreef:
Je hebt je goed ingelezen. Het snelheidsrecord van die tocht ligt rond de 20km/h (maar dan wel inclusief alle tussenstops, dat doe je niet zomaar na). Hoeveel hoogtemeters die sverigetempot heeft geen idee, maar het noorden van zweden is verre van vlak.
Ik vind het heel bijzonder hoe je onder de indruk van die man geraakt bent, maar er klopt niet zoveel van wat je schrijft. Dat gemiddelde is echt over de gereden tijd. Als je de werkelijke tijd neemt die hij onderweg geweest is, dus incl. stops, dan komt hij amper aan de15 km. En de hoogtemeters kun je toch gewoon aflezen op Strava? Dat zijn er echt niet zoveel. Moet je natuurlijk niet met Nederland gaan vergelijken. En die zijn ook altijd nog aan de ruime kant.
Ik heb net een rondje van bijna 60km gereden met 650 Strava hms gereden en dat is echt niet zo bijzonder.
Record is 105uur. 2100km gedeeld door 105 is 20kmh, inclusief slapen en pitstops.

Gustavson deed er ca. twee weken over: 2100 gedeeld door 14x24=6.25km/h

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 11 jan 2017 21:35

ik kom niet aan 2100km. Wat Gustavsson gereden heeft. Maar dat is toch een heel ander verhaal dan non-stop 2100km.
Ik kan het oorspronkelijke document echt niet lezen, maar als google translate een beetje goed vertaald heeft, dan staat er alleen dat hij langs de weg niets genomen heeft. Ik zie nergens dat hij 's avonds en 's ochtends niet gegeten heeft. Oh ja, hij deed er 15 dagen over, dus je moet je berekening nog wat bijstellen

BAMCAN
Forum-lid

BAMCAN 22 jan 2017 09:45

https://www.youtube.com/watch?v=PSyWDj7 ... e=youtu.be

leuk specialized promotiefilmpje over die tocht door zweden. Ieder moet maar zijn eigen conclusies trekken. Ik krijg al honger als ik er naar zie. 16 dagen zonder eten lijkt me een hel en nooit geweten dat een lichaam dat aan kan. Hoe was het ook al weer? Minder eten dan leef je langer?

Plaats reactie