Alles over vakanties op én met de fiets

Fietsvakantie door de alpen

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 08 jan 2017 17:00

Sluit me geheel aan bij Woefdram

Zal iets van 20+ jaar geleden zijn dat mijn vriendin toch eigenlijk wel eens de Alpen in wilde. ZIj had toen nog geen ervaring met hoge bergen. Ik was al eens eerder in de bergen geweest.
In voorgaande jaren vertrokken we vaak vanuit NL richting het zuiden en op de laatste reis belanden wij in de uitlopers van de Franse Alpen. Dat triggerde wel iets bij mijn vriendin.
Het jaar daarop zijn we begonnen in Praag en richting zuiden gereden zodat we bij aankomst in de bergen al iets van een basis hadden. We reden via Gross Glockner Italie binnen richting Venetië. Daar langzaam afgebogen richting Zwitserland om daar de Bernina en de Julier pass mee te pakken. En zo door richting Nederland.

Onze stalen Vittrio's waren beladen met kampeerspul inclusief eenvoudig 1 panskookstel. We reden met 48-38-28 voor en 6 speed 14-28 achter shifters zaten op de stuurpen.
Onze dag begon vaak relatief vroeg. Meestal zorgden wij dat we om 8:00 uur of eerder als we een klim begonnen op de weg waren. Ontbijten deden we bij de eerste beste bakker of supermarkt die we tegenkwamen. Het fijne van vroeg starten is dat je rond de middag vaak al op de helft van de dagafstand zit. Psychologisch erg fijn om te weten dat je dan nog dik 5 a 6 uur hebt voor de overige kilometers.
We aten onderweg wanneer we er aan toe waren, beetje afhankelijk natuurlijk van de regio want soms weet je dat je kilometers lang niks tegen zult komen, dan moet je strategisch plannen. Dus soms sta je nog wat extra eten in je tassen te stouwen andere keren weet je dat er genoeg te krijgen is onderweg. Extra voordeel van een klein brandersetje met pan, soms kom je onderweg wel eens vast te zitten omdat de hemelpoorten even flink opengaan.
Als je dan al 30 minuten of langer schuilt kan het best lekker zijn om even iets warms naar binnen te werken.
Avond eten, meestal pannetje bij de tent, precies wat woefdram zegt, als je eenmaal neergestreken bent dan pak je niet snel de fiets meer. Niet in de laatste plaats omdat een onbeladen randonneur voor geen meter rijd.
Soms had de camping zelf een restaurant, dan wilden we daar nog wel eens aanschuiven maar dat was meer uitzondering dan regel. Daarnaast werden we soms bij mensen thuis uitgenodigd, tja, zeg daar maar eens nee tegen.
Bij supermarkten bleef een van ons altijd bij de fietsen, de ander deed de boodschappen.
Op de camping zetten we de fietsen tegen elkaar en werden vastgezet met een kabelslot. Problemen met diefstal heb ik in al die jaren nooit gehad.
Plannen deden we globaal omdat ik niet zo van vastleggen van routes houd. Regelmatig komt het onderweg voor dat door bijvoorbeeld door wegwerkzaamheden uit moet wijken en dan kan ineens een andere route in beeld komen.
We rekenden thuis met een gemiddelde van 125 km/dag, rustdagen deden we nooit aan omdat het fiets het avontuur is. In de praktijk bleek bij thuiskomst vaak dat we zo'n 150 km per dag reden. En net als bij woefdram zaten daar grote verschillen tussen. soms was het gedaan met 70 km als er veel klimwerk in de route zat, een enkele keer reed je bijna 200 km. De clou met klimmen is dat je ieder op je eigen tempo klimt en mocht je behoorlijk uitlopen dan af en toe even stopt om de ander aan te laten haken.

Ons ritje Praag deden we trouwens enkele reis naar Praag met een fietsbus, dus dat zou je ook nog kunnen overwegen. Het reizen per fietsbus is niet optimaal maar soms moet je er iets voor over hebben.

timvdn
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 feb 2011 13:48

timvdn 11 jan 2017 20:28

Thanks voor alle reacties, goed voor het enthousiasme!

Ik heb qua route nog geen concreet besluit genomen, maar 1 col per dag klinkt heel redelijk. Ik wil met mijn cyclocross/racer gaan en heb wat rondgekeken naar bagage opties. Ik heb besloten te gaan voor "bikepacking". Dus geen drager monteren maar tassen direct op je frame. Ortlieb heeft een mooi systeem uitgebracht (zoek maar op ortlieb bikepacking). Lijkt mij de beste optie als je wilt dat je fiets zo reactief als mogelijk blijft, zo veel mogelijk het sportieve gevoel. Ik hou er ook wel van om zo minimalistisch en licht mogelijk (binnen de comfort en budgetgrens:)) te gaan Daarnaast mag ik de stijl wel. Iemand ervaring met dergelijke frametassen en aanraders voor een goed merk? Anders ga ik voor de Ortlieb namelijk. Heb ook definitief besloten om geen kookspullen mee te nemen, ook wel lekker om dat meteen weg te vinken;).

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 jan 2017 20:43

Ortlieb zal vast geen rommel verkopen, maar in deze hebben ze het goed afgekeken bij de concurrentie die er een stuk eerder bij was. Bijvoorbeeld https://www.apidura.com/
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

joopi
Forum-lid
Berichten: 595
Lid geworden op: 21 jul 2008 17:33
Locatie: 020

joopi 11 jan 2017 22:29

Ortlieb is erg goed spul. Hun bike-packing "Seatpack" lijkt inderdaad erg op die van Apidura, maar is sowieso waterdicht. Apidura heeft een gewone en een waterdichte versie, die tweede is een paar tientjes duurder. De inhoud is 16 liter en dat is nog best veel en je moet hem wel redelijk goed volstouwen want halfvol hangt de achterste helft er een beetje zielig bij.

timvdn
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 feb 2011 13:48

timvdn 08 jul 2017 20:01

Hallo allemaal, het is even geleden. Over 5 weken gaan we, na het kiezen tussen en hike of fietstocht, voor de alpen tour op de fiets. Nu gaat het iets minder ambitieus worden dan vanaf wenen naar Grenoble. We hebben nu 3 weken ongeveer en daarin willen we geen tijdsdruk voelen. Wenen/grenoble zou net ff too much worden.

Het plan nu is om naar München te gaan met de trein en via een uitgestippelde route naar Grenoble (ongeveer) te fietsen. (ongeveer 900 KM) We pakken daar de trein ergens terug. Of als we nog zin hebben fietsen we eerst nog een stuk naar boven.

Mijn vraag: heeft iemand ervaring met en route vanaf Munchen naar Grenoble. Ik probeer een overzicht te krijgen van alle iconische cols (die kunnen we dan zo een beetje affietsen) maar het is lastig om dat gemakkelijk te vinden. Of in ieder geval een mooie route hiertussen.

Hopelijk kan iemand wat inzicht geven.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2375
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 08 jul 2017 20:40

Qualdich.de of cyclingcols.com zouden voldoende inspiratie moeten geven. Al geprobeerd?

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 08 jul 2017 21:21

Munchen - Garmisch - Fernpass.
Fernpass - Imst - Nauders - Reschenpass
Reschenpass - Prat am Stilfserjoch - Stelvio
Stelvio - Umbrailpass - Sta Maria - Ofenpas - Zernez
Zernez - Fluelapass - Davos

(Zoiets?)

Roelants
Forum-lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 25 jul 2015 13:14

Roelants 08 jul 2017 23:01

Nee_Nee schreef: 08 jul 2017 21:21 Munchen - Garmisch - Fernpass.
Fernpass - Imst - Nauders - Reschenpass
Fernpass lijkt me niet erg leuk met de fiets (wegens het druk doorgaand verkeer).

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 10 jul 2017 13:31

Dan via Mittenwald, Seefeld en Leutasch naar Zirl.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6189
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 10 jul 2017 13:48

Check ook even deze website voor inspiratie:
http://www.cycling-challenge.com/
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Plaats reactie