Hallo,
Ik heb een vraag m.b.t. het smeren van de wiellagers. Ik zelf heb Fulcrum Racing 1 wielen en mijn vriendin Mavic Aksium. Ik vroeg me af hoe vaak ik de wiellagers moet smeren en/of vervangen?
Voor de Fulcrum's lijkt me dit nog eenvoudig (handleiding) maar voor de Mavic wielen (tech-mavic.com) lijkt me dit toch een stuk ingewikkelder. Op beide wielsets is zo'n 1500 km gereden momenteel.
Kan ik dit zelf?
(Qua technische achtergrond: Ik doe eigenlijk alles zelf aan mijn fiets alleen aan de wiellagers (en balhoofdlagers(ahead) ben ik nog niet geweest...)
Bedankt!,
Nick
Smeren wiellagers
-
- Forum-lid
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 14 apr 2009 15:03
-
- Forum-lid
- Berichten: 228
- Lid geworden op: 23 feb 2010 20:02
- Locatie: Mierlo
Met 1500km gereden zou ik er vooralsnog lekker vanaf blijven. Je krijgt het nooit hetzelfde zoals af-fabriek.
Ik heb onlangs mijn Neutron Ultra's na 8000km een keer opnieuw in het vet gezet. Wiellagers hoefde zeker nog niet vervangen te worden.
Ik heb onlangs mijn Neutron Ultra's na 8000km een keer opnieuw in het vet gezet. Wiellagers hoefde zeker nog niet vervangen te worden.
-aka Morpheus-
Ik kan het altijd zeer goed met mezelf eens zijn.
My gear:
DeRosa KING RS (zomer), Stevens Vuelta (winter) & Cube Reaction R1
Ik kan het altijd zeer goed met mezelf eens zijn.
My gear:
DeRosa KING RS (zomer), Stevens Vuelta (winter) & Cube Reaction R1
Volgens mij zijn het groeflagers met een 2RS afdichting. Deze kan je niet smeren maar moet je vervangen. Naja, kan wel maar de kans is groot dat je de afdichting niet meer terug krijgt.
De lagers zitten in je naaf geperst. Mocht je ze zelf willen vervangen, zorg er dan wel voor dat je niet je naaf beschadigd en de lagers er ook weer recht in perst. Dus als er geen speling in zit zou ik er niets aan doen. Weet niet hoe de afdichting van de aksium naaf is, maar volgens mij moeten ze nog wel langer mee kunnen gaan.
Kosten van vervangen zijn trouwens niet zo hoog. Vorig jaar bij mijn voorwiel (Kysrium SL) de lagers laten vervangen en ik was iets van 15 euro kwijt. Volgens mij zijn dat dezelfde lagers.
De lagers zitten in je naaf geperst. Mocht je ze zelf willen vervangen, zorg er dan wel voor dat je niet je naaf beschadigd en de lagers er ook weer recht in perst. Dus als er geen speling in zit zou ik er niets aan doen. Weet niet hoe de afdichting van de aksium naaf is, maar volgens mij moeten ze nog wel langer mee kunnen gaan.
Kosten van vervangen zijn trouwens niet zo hoog. Vorig jaar bij mijn voorwiel (Kysrium SL) de lagers laten vervangen en ik was iets van 15 euro kwijt. Volgens mij zijn dat dezelfde lagers.
W(viva) Italia LIbera E Redenta - Wilier
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13689
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik kijk mijn industrielagers (met afdichting) twee keer per jaar na komt neer op 4000 a 5000 km. doe er dan wat vet bij of spuit ze eerst schoon.
Zeker het bracket kan wel wat extra vet gebruiken.
Maar je moet wel een beetje weten wat je doet met de seals anders gaan ze er wellicht niet goed meer op. Ik haal ze eraf met een stanleymesje.
Als je niet of bijna niet in de regen/plassen rijd zou ik er lekker vanaf blijven.
Zeker het bracket kan wel wat extra vet gebruiken.
Maar je moet wel een beetje weten wat je doet met de seals anders gaan ze er wellicht niet goed meer op. Ik haal ze eraf met een stanleymesje.
Als je niet of bijna niet in de regen/plassen rijd zou ik er lekker vanaf blijven.
-
- Forum-lid
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 14 apr 2009 15:03
Ik denk dat ik er voorlopig vanaf blijf, echter mocht de tijd daar zijn dan wil ik het werk toch zelf doen.
Bedankt voor de tips!
Nick
Bedankt voor de tips!
Nick