Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Voetklachten met Sidi

fietsslak
Forum-lid

Gebruikersavatar fietsslak 13 jan 2017 10:15

Als eerste: ik heb lastige voeten: smal en 'laag'.

Mijn oude Shimano's (sh-R088, dik 3 jaar oud) kan ik met dunne sokken tot de stop van de gesp aantrekken en het klittenband trekt het bovenwerk redelijk naar elkaar. Dus eigenlijk te ruim.
MAAR: ze zitten erg comfortabel (6+ uur is geen probleem).

Helaas is het mooie er wel vanaf, dus ging ik op zoek naar iets anders. Door goeie ervaring met Sidi's op de motor, de Genius 5's aangeschaft. Gewoon staand gepast en ze zitten echt goed aansluitend.

Nu heb ik met de Sidi's helaas binnen 20 minuten een stekende pijn op het knobbeltje van het buitenste middenvoetsbeentje van mn rechtervoet (die zit net voor de bevestiging van de gesp in de schoen). Links zit echt heerlijk comfortabel. Ik heb (geloof ik) geen rare afwijking tussen links en rechts.

De pijn is zo erg dat ik de Sidi's vermijd en gewoon mn ouwe schoenen pak.

Dikkere sokken, extra (dun) inlegzooltje onder standaardzool en verplaatsen/verdraaien van de cleats helpt allemaal niet. Ook losser zetten van de gesp werkt niet.

Dus, voordat ik ze in de verkoop gooi: wie kan me nog tips geven?
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 13 jan 2017 13:17

Een schaatsverkooppunt opzoeken (dan wel een goede) daar hebben ze een knobbeltang. Met zo'n knobbeltang is het drukpunt in jou schoenen zo weggewerkt

fietsslak
Forum-lid

Gebruikersavatar fietsslak 13 jan 2017 13:54

Dank voor de suggestie!
Ik kende die tangen al wel, maar ik was bang dat ik dan de gesp sloop (volgens mij kom je nl. niet weg met de ring van zo'n tang).
Daarnaast zit de gesp op een 'los' stuk bovenwerk op een soort kunstof plaat. Deze is verbonden met een flexibele verbinding met de voorkant van de schoen, waardoor je daar geen 'bult' in kunt drukken, tenzij je die hele kunststof plaat verbuigt...
Klinkt wat vaag; ik zal even kijken of ik een voorbeeldje kan vinden.

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 13 jan 2017 18:18

fietsslak schreef:Mijn oude Shimano's (sh-R088, dik 3 jaar oud)
Wat is de opvolger van deze schoen? Als die net zo goed past als je ouwe, kun je overwegen. En dan de Sidis weg doen.

fietsslak
Forum-lid

Gebruikersavatar fietsslak 15 jan 2017 18:47

Ben eerlijk gezegd ook bang dat er weinig anders op zit... :(

Rob55
Forum-lid

Rob55 16 jan 2017 12:26

scottwilko schreef:Een schaatsverkooppunt opzoeken (dan wel een goede) daar hebben ze een knobbeltang. Met zo'n knobbeltang is het drukpunt in jou schoenen zo weggewerkt
Ook al denk je dat het niet gaat lukken, ik zou toch even langsgaan. Schoenen kunnen heel veel hebben en in de winkels heb je professionals die je kunnen vertellen of het mogelijk is of niet. Wie weet dat het wel gewoon kan, het zou zonde zijn om je schoenen nu weg te moeten doen, toch.

fietsslak
Forum-lid

Gebruikersavatar fietsslak 22 jan 2017 19:29

Sorry, late reactie: inmiddels staan de schoenen op Marktplaats.
Volgens de schoenmaker gaat dat inderdaad niet lukken om deze schoenen op te plek op te rekken (zonder de gesp te slopen of die fexibele verbinding te scheuren).

Dus als iemand een paar ZGAN Sidi's maatje 42 zoekt... Ik begrijp dat er toch een hoop mensen erg gelukkig mee zijn. (ik alleen niet :( )

Plaats reactie