Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Jan Janssen vs Orbea

gizz
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 apr 2010 00:13

gizz 27 apr 2010 01:38

Hi,

na een tijdje op mijn stalen batavus rondgecrossed te hebben ben ik toe aan iets van deze eeuw... Met name om te toeren en af en toe een bergje. Al lezend op dit forum heb ik een wensenlijstje samengesteld:
- min. shimano 105
- triple
- ergo stuur
- blauw (vind ik mooi ja :)

Ik heb mezelf helemaal opgemeten met behulp van de fit calculator van the competitive syclist.com waaruit bleek dat ik nu op een te lage fiets zit (batavus is 60 cm c-t) en er wordt 62 cm aanbevolen, waar anderen schrijven dat 65% binnenbeenlengte goed is. Ben er nog niet over uit wat nou de beste framemaat is, ik denk dat ik me binnenkort maar profi op laat meten...

Op basis van m'n wensenlijstje, maat en budget zie ik nu 2 fietsen die zouden passen op marktplaats, de Orbea en de Jan Janssen Equipe

1) wat zou een lekkerdere fiets zijn voor iemand die graag lekker zit? Sloping of niet?
2) wat is eignelijk de betere fiets van de 2?
3) met 92 cm binnenbeenlengte en 1.89m lang, welke maat zou beter zijn; 60 of 62 cm?

tnx!

kurvenmeister
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 02 nov 2009 22:02

kurvenmeister 27 apr 2010 02:04

1) Sloping/horizontaal maakt effectief geen biet uit.

2)Die JJ is aanzienlijk beter dan de Orbea. De JJ heeft 10speed Ultegra ipv 9, de Orbea heeft duidelijk geen Ultegra uit 2008 (laatste jaar dat er 9s Ultegra nieuw geleverd werd op fietsen is 2003 uit m'n hoofd, 2004 is 10s), wielen van die fiets zijn itt de advertentie wel degelijk vernieuwd want in 2003 bestonden die dan weer niet. Overigens heb ik sowieso mijn twijfels bij de Orbea, want ook ketting+tandwielen vervangen binnen 5000km als je zondagsrijder bent? :S Klinkt al met al niet heel geloofwaardig. Daarnaast heeft de JJ een triple, de Orbea niet, terwijl je dat wel wil.

3)Laat je professioneel opmeten, een meting zegt meer. Hoe lang is bijvoorbeeld je bovenlichaam, wat is je armlengte... enzovoort. Binnenbeenlengte is een van de weinige meetpunten.

mooncrawler
Forum-lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 25 jan 2010 17:20

mooncrawler 27 apr 2010 14:23

Ik heb sinds begin 2010 ook een eigen/nieuwe racefiets. Die heb ik gekocht nadat ik proefritten had gemaakt en deze bevalt nu prima.

Vorige week ook de meting van competetiveCyclist gedaan en wat blijkt. Er klopt geen biet van ;) Ik rij op een sloping frame en de meting van de website gaat voor zover ik kan inschatten uit van een traditioneel frame dit blijkt oa uit:
- lengte zitbuis werd langer voorgesteld dan dat ik nu heb.
- lengte bovenbuis werd korter voorgesteld dan ik nu heb.
- etc
- etc

Typisch de verschillen van een sloping tov een traditioneel frame.

Moraal van het verhaal:
Koop je fiets niet op basis van een fietsmeting op internet, maar ga passen en proeven.
Hou de fietsmeting slechts ter indicatie in gedachte, maar pin je er niet direct op vast.

Succes met je keuze, maar als ik de uiteenzetting van Kurvenmeister lees is de keuze niet moeilijk ;)

gizz
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 apr 2010 00:13

gizz 27 apr 2010 22:31

@Kurvenmeister: Dank voor de uitgebreide post, ik weet niet zo uit mijn hoofd de specs van ultegra's en jaren etc lol!

@Mooncrawler: Mooie fiets! En inderdaad, ik heb het zadel van mijn huidige fiets hoger gezet omdat dat de "ideale maat" zou zijn. Na een rondje van 70km heb ik nu wel pijn in de knieholtes.... waarschijnlijk iets te hoog gezet. Ik ga voorlopig weer wat lager fietsen...

janjmagic
Forum-lid
Berichten: 1335
Lid geworden op: 21 mar 2008 21:22

janjmagic 28 apr 2010 00:33

Ik ben het helemaal met Kurvenmeister eens.
Geen zee te diep, geen berg te hoog.

Plaats reactie