Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Zwift Island, game / digitale fietswereld / indoor training

gede
Forum-lid

gede 18 jan 2017 11:42

raven14 schreef:Wat die stickiness betreft: het is natuurlijk kwestie van balans tussen in iemands wiel blijven plakken vs ervoorbij gaan dmv extra vermogen. Ik vind het op dit moment wel ok.

Vanavond is er de georganiseerde groepsrit van de Vlaamse Zwifters, TK.BE Flanders Classic ride. Daar wordt het opgegeven tempo (2-2.5W/kg) netjes gehandhaafd en voor wie wenst kan de laatste 10km/paar rondjes nog even voluit racen. Heel leuk concept. http://zwift.com/events/view/5079 . Ook zit er redelijk wat volk van ons op Discord dus kan er zo nog wat cafépraat worden verkocht.
Ik was ook al van plan aan te pikken vanavond.

Ik heb toch een paar bemerkingen die Zwift op het racevlak zouden kunnen verbeteren (waarbij ik toch wil aanstippen dat wat vandaag kan t.o.v. een aantal jaren terug, al fantastisch is):

- Als je een race meerijdt, zouden enkel de racedeelnemers op het parcours zichtbaar mogen zijn. Al degenen die trainen, zouden in een 'andere wereld' moeten zitten. Het moet ook mogelijk zijn om een duidelijker overzicht te geven van waar bepaalde groepen zich bevinden. Het zou gewoon al een verbetering zijn als hij zou aangeven hoeveel renners er in totaal voor je zitten.
- Ik heb al meermaals gelezen dat het 'draft'effect in Zwift te gering is t.o.v. de werkelijkheid. Dit merk ik zelf ook. Als je tegen 45 km/u uit iemands wiel komt, moet je in werkelijkheid volgens mij quasi 100 Watt erbij doen, wat in Zwift absoluut niet zo is. Als ze het te trappen wattage duidelijk opvoeren wanneer je naast iemand komt, ga je zeker niet meer zo snel voorbijvliegen.
- De snelheid die je in Zwift krijgt in ruil voor de wattages die je trapt, liggen veel te hoog.

opperhoofd
Forum-lid

Gebruikersavatar opperhoofd 18 jan 2017 12:04

gede schreef:...
Ik had echter een groot probleem om het overzicht tijdens de race te houden. We waren met zo'n 170 geloof ik. Ik ben van groepje naar groepje gereden en op zeker moment dacht ik in de kopgroep te rijden. Bij de 'riders nearby' gaf hij namelijk enkel nog mijn groepje aan. Helemaal op het einde gaf hij echter bij de 'riders nearby' aan dat er nog voor mij reden met meer dan een minuut voorsprong :-). Uiteindelijk werd in 16de ofzo. Is het mogelijk om op een bepaalde manier een beter overzicht te krijgen van waar de 'concurrentie' zit?
Als je aan een event deelneemt zie je ook alleen die rijders in het overzicht in de rechter kolom. Alleen is het door de drukte/groei van de afgelopen maanden vaak zo dat het rijdersoverzicht niet volledig gevuld is. Waarschijnlijk pakt Zwift de nearby riders en filtert dat. Om het aantal nearby riders te verhogen om na het filter genoeg over te houden lijkt me nogal impact te hebben op de performance (voor de Zwift servers)
gede schreef:...Bovendien reden er nog heel veel andere fietsers op het parcours die regelmatig mee begonnen rijden. Hoe zit dat eigenlijk met het draften? Kan je gewoon meedraften met iemand die niet aan de race deelneemt?
Ja.

Ik had dat afgelopen zondag. Met zo'n 15 km te gaan zat ik op 15 sec van iemand achter me. Ik reed alleen en was aan het "time trial - en" om hem voor te blijven. Via het W/kg kon ik het gat controleren zeg maar. Maar opeens kwam hij snel dichterbij zonder verschil in het vermogen. Dat kwam omdat hij door een sneller iemand was ingehaald en zo al draftend kon profiteren.
daniel1975 schreef:Zwift heeft hier en daar wat groeistuipjes volgens mij. Zeker als er weer van die stomme loterij-win acties zijn. Groepen te groot en servers vol.
Door de drukte is het wel zo dat als je wat vrij rond rijdt met een vrij constant vermogen er snel mensen aan haken, zo creeer je on the fly even een groepje waar je mee samen rijdt. :winkthumb:

De tijd dat er een avond in de wintermaanden max 35 personen online waren is geweest. :mrgreen:

DDX
Forum-lid HC

DDX 18 jan 2017 12:29

Die w/kg met groepsritten klinkt leuk, maar merendeel van die ritten is gewoon vlak
Neem zo'n sub2 groepsrit, het vlakke trapt iemand van 90kg dan 180w, voor iemand van 60kg is dat dan 3w/kg en een stuk zwaarder.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 18 jan 2017 12:35

Gewoon meer eten dan :mrgreen:
Less is bore

DDX
Forum-lid HC

DDX 18 jan 2017 12:40

Weeg zelf trouwens 70kg, en zit bij die sub2 ritten gewoon 2.5 a 3w/kg te trappen om in de wielen te blijven.
Maar ben gelukkig weer weinig in zwift te vinden, buiten fietsen gaat prima en dat is naar mijn idee veel leuker :)
Heb voorlopig nog wel even m'n abbonnement verlengd.

gede
Forum-lid

gede 18 jan 2017 12:47

DDX schreef:Weeg zelf trouwens 70kg, en zit bij die sub2 ritten gewoon 2.5 a 3w/kg te trappen om in de wielen te blijven.
Maar ben gelukkig weer weinig in zwift te vinden, buiten fietsen gaat prima en dat is naar mijn idee veel leuker :)
Heb voorlopig nog wel even m'n abbonnement verlengd.
Dat ligt niet aan je gewicht volgens mij, maar eerder aan het feit dat men dan gewoon te snel rijdt in die sub2 ritten.

Ik fiets bij een mooi lenteweertje ook wel liever buiten, maar Zwift in combinatie met mijn nieuwe Tacx Neo is toch wel een eye-opener voor mij geworden. Daarvoor moest ik mij echt naar mijn rollen toeslepen en nu doe ik het met veel meer plezier.

raven14
Forum-lid

Gebruikersavatar raven14 18 jan 2017 13:34

Op het vlakke moet je als lichtgewicht idd wel wat meer w/kg trappen, maar niet in een 1:1 verhouding met het gewicht. Met mijn 62kg moet ik misschien 0.2 (relax ritje)- 0.4w/kg (koers) meer trappen dan een eerder zware fietser.

Je kan dat goed zien hier bvb: http://www.zwiftpower.com/race.php?id=1782 ... tweede plaats op een heel vlak parcours, met gevoelig minder absoluut vermogen dat werd geleverd tov de zwaardere personen rondom me, maar wel gevoelig hogere W/kg. Ook met de luchtweerstand wordt in Zwift rekening gehouden (op basis van grootte).
Afbeelding

opperhoofd
Forum-lid

Gebruikersavatar opperhoofd 18 jan 2017 13:49

Daarentegen kan je als lichtgewicht tijdens de korte klimmetjes lekker uitrusten :P

raven14
Forum-lid

Gebruikersavatar raven14 18 jan 2017 14:01

't Is maar wat je uitrusten noemt ;)
Afbeelding

bigfloor
Forum-lid

Gebruikersavatar bigfloor 18 jan 2017 20:26

rschouten schreef:Er is geen directe koppeling tussen de laptop en de telefoon, dit lijkt misschien zo maar verloopt via Zwift.
Jawel dus, op je PC/Laptop gaat de Zwift software contact opnemen met het IP adres van je Smartphone/Tablet waar Zwift Mobile Link op draait.

Sent from my SM-T810 using Tapatalk
Canyon's in 2XL: Aeroad CF SLX '24, Ultimate CF SL '18, AL SLX '18 & Grail2 CF SL '24

Sjefkoning
Forum-lid

Sjefkoning 21 jan 2017 12:28

Ik heb deze week een FTP test gedaan met Zwift. Klopt het dat je bij de workouts in Zwift wel op de standaard parcoursen rijdt, maar dat de weerstand anders is dan het 'normale' parcours? Ik merkte namelijk dat ik makkelijker een constant wattage kon trappen ipv dat dit continue aangepast werd. Gisteren probeerde ik namelijk een bepaald wattage te trappen op het parcours Londen, alleen is dat best lastig om dat continue vast te houden.

Als het met workouts constant gehouden wordt, kan ik dus beter een workout kiezen om makkelijker op wattage te fietsen?

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 21 jan 2017 14:02

Wat me nou echt kut lijkt hè..... dat je helemaal op vakantie gaat naar Te Anu, daar gaat fietsen, en dat dan niemand gelooft dat je daar echt ben geweest.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Plaats reactie