FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Neen, ik heb me vergist, dat is een meerwaardeMarkVeenstra schreef:En een bergverzet steken staat dus meteen gelijk aan een terugval....
Wonen er mensen in Nederland? Ik dacht dat er daar Nederlanders woonden
Ik geef niet toe... Ik geef aan dat ik begrijp dat, en waarom, mensen een voorkeur voor een tripel zouden hebben.
En dan je laatste opmerking "niet iedereen woont in Nederland" Als dat een argument is waarom een compact een terugval is tov een tripel, dan kan je datzelfde argument 1 op 1 omdraaien. "er zijn ook mensen die wel in Nederland wonen."
Ongerustheid is het niet. Het is gewoon ontevredenheid.
Volgens mij wil ik je in 1e instantie je ongerustheid over beschikbaarheid van je spullen weg te nemen. En daarbij - naar mijn mening - ook aan te geven dat een dubbel of compact niet zo erg is icm de huidige 11 speeds. Maar kennelijk wil je dat niet horen.
- netperk.eu
- Forum-lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 24 jan 2017 02:37
Hoi Fietsers,
Ik wil een racefiets alleen voor in de bergen. In Nederland rij ik gewoon lekker op mijn Santos Trekking comfort met Rholoff naaf.
Daar heb ik inmiddels ook mee op de Galibier, de Telegraph en de Croix de Fer gestaan plus nog een handjevol col's (Alpe d'Huez zou ik bijna vergeten)
Maar ik neem heel wat extra kilo's mee, hij weegt met alles mee meer dan 24 kilo. Niet vreemd met die Rholoff, maar dat is nou eenmaal zo.
Maar nu de vraag:
Als ik een fiets wil alleen voor de bergen, wat is dan jullie mening, dubbel, triple of toch compact?
Ik denk aan een fiets van tussen de 1000 en de 1500 euro. En als je letters over hebt geef ook je mening over het soort versnelling.
Alvast bedankt,
Netperk.eu
Ik wil een racefiets alleen voor in de bergen. In Nederland rij ik gewoon lekker op mijn Santos Trekking comfort met Rholoff naaf.
Daar heb ik inmiddels ook mee op de Galibier, de Telegraph en de Croix de Fer gestaan plus nog een handjevol col's (Alpe d'Huez zou ik bijna vergeten)
Maar ik neem heel wat extra kilo's mee, hij weegt met alles mee meer dan 24 kilo. Niet vreemd met die Rholoff, maar dat is nou eenmaal zo.
Maar nu de vraag:
Als ik een fiets wil alleen voor de bergen, wat is dan jullie mening, dubbel, triple of toch compact?
Ik denk aan een fiets van tussen de 1000 en de 1500 euro. En als je letters over hebt geef ook je mening over het soort versnelling.
Alvast bedankt,
Netperk.eu
Dubbels worden niet meer verkocht, dus die kan je afstrepen.
Triple of compact kan beide. Het maakt niet veel uit en beide hebben hun voor- en nadelen. Fietsen met triple worden bijna niet meer verkocht. Er is heel weinig aanbod, want er is weinig vraag. Bij Shimano moet je helemaal terug naar Tiagra om nog triple te kunnen rijden (op zich weinig mis met Tiagra overigens).
Ik zou voor een compact gaan. Welk verzet je erop schroeft is moeilijk te zeggen. Dat hangt af van je niveau, je gewicht, het stijgingspercentage en de gewenste trapfrequentie. De meeste renners komen met 34x28 wel boven. Tandje lichter kan geen kwaad.
Triple of compact kan beide. Het maakt niet veel uit en beide hebben hun voor- en nadelen. Fietsen met triple worden bijna niet meer verkocht. Er is heel weinig aanbod, want er is weinig vraag. Bij Shimano moet je helemaal terug naar Tiagra om nog triple te kunnen rijden (op zich weinig mis met Tiagra overigens).
Ik zou voor een compact gaan. Welk verzet je erop schroeft is moeilijk te zeggen. Dat hangt af van je niveau, je gewicht, het stijgingspercentage en de gewenste trapfrequentie. De meeste renners komen met 34x28 wel boven. Tandje lichter kan geen kwaad.
Ook op een fiets van 24 kilo?havana schreef: De meeste renners komen met 34x28 wel boven. Tandje lichter kan geen kwaad.
De meeste renners hebben fiets van 8 kg....
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Tuurlijk worden die nog wel verkocht, alleen net zoals triple bijna niet meer.havana schreef:Dubbels worden niet meer verkocht, dus die kan je afstrepen.
Meeste merken verkopen nu 52/36 of 50/34.
Maar even als voorbeeld de trek emonda h1 die gewoon met 53/39 komt :
http://www.trekbikes.com/gb/en_GB/bikes ... 1000-2016/
Maar dat is geen dubbel. Feitelijk bestaat de dubbel niet meer. 130/135 steek heb ik het over.
SRAM voert de klassieke 130 steek nog toch? En campa verkoopt Veloce ook nog gewoon met 135 BCD.
Ik zit er hard aan te denken om een dubbel te zetten op Kermit/jouw oude 'dale. Gewoon, omdat het kan
Ik zit er hard aan te denken om een dubbel te zetten op Kermit/jouw oude 'dale. Gewoon, omdat het kan
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Och er zijn nog fabrikanten die m maken, maar ze zijn schaars...
- netperk.eu
- Forum-lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 24 jan 2017 02:37
Hoi Fietsers,
Ten eerste bedankt voor de reacties.
Als ik jullie commentaren zo lees en rondgoogle op triple, compact en dubbel dan kom ik tot de conclusie dat ik moet gaan voor een compact of supercompact. Het word immers een 'dedicated' bergfiets.
De tandwielverhoudingen wil ik verder even buiten beschouwing laten. De Engelse term 'Granny Gear' spreekt me aan. Ik wil boven komen, de rest is van geen belang.
Ik ben 55 jaar, heb overgewicht en maak gemiddeld 150 tot 200 foto's op mijn fietstochten. Ik streef er naar minstens 2 keer te stoppen voor koffie en Tarte eax Myrtille. Laat snelheid dus maar buiten beschouwing. Naar boven dieselen in een geschikt tempo'tje is het credo. Overigens zijn mijn kracht en conditie, mede vanwege schaatsen in de winter (baan) aanzienlijk beter dan gemiddeld.
Volgende vraag over versnellingen ging niet primair over verzet of tandwielverhoudingen (wetenschap op zich) maar over het merk. Campagnolo, SRAM of Shimano (105?)
Ik hoop dat jullie hier nog iets zinnigs kunnen zeggen. Vriendelijk verzoek al te technische discussies te vermijden want dat snap ik al snel niet meer.
Alvast bedankt.
Netperk
Toch even linken, de mooiste tocht ooit gemaakt:
http://www.netperk.eu/col-du-galibier-via-de-lautaret/
Ten eerste bedankt voor de reacties.
Als ik jullie commentaren zo lees en rondgoogle op triple, compact en dubbel dan kom ik tot de conclusie dat ik moet gaan voor een compact of supercompact. Het word immers een 'dedicated' bergfiets.
De tandwielverhoudingen wil ik verder even buiten beschouwing laten. De Engelse term 'Granny Gear' spreekt me aan. Ik wil boven komen, de rest is van geen belang.
Ik ben 55 jaar, heb overgewicht en maak gemiddeld 150 tot 200 foto's op mijn fietstochten. Ik streef er naar minstens 2 keer te stoppen voor koffie en Tarte eax Myrtille. Laat snelheid dus maar buiten beschouwing. Naar boven dieselen in een geschikt tempo'tje is het credo. Overigens zijn mijn kracht en conditie, mede vanwege schaatsen in de winter (baan) aanzienlijk beter dan gemiddeld.
Volgende vraag over versnellingen ging niet primair over verzet of tandwielverhoudingen (wetenschap op zich) maar over het merk. Campagnolo, SRAM of Shimano (105?)
Ik hoop dat jullie hier nog iets zinnigs kunnen zeggen. Vriendelijk verzoek al te technische discussies te vermijden want dat snap ik al snel niet meer.
Alvast bedankt.
Netperk
Toch even linken, de mooiste tocht ooit gemaakt:
http://www.netperk.eu/col-du-galibier-via-de-lautaret/
Een gewone compact heeft 50/34 tanden. Of je Shimano, SRAM of Campa pakt maakt geen bal uit.
Wil je een mini-compact (ook wel supercompact) dan moet je gaan kijken naar andere merken voor het crankstel, met één uitzondering. Een SRAM Rival 22 groep pakken en dan de spider wisselen met een MTB spider. Kost je 40 euro voor de spider + een paar MTB bladen. De huidige bladen (en spider) kun je verpatsen.
Er zijn ook nog andere opties maar die passen dan weer niet in ieder frame. Wat is je budget voor complete fiets?
Wil je een mini-compact (ook wel supercompact) dan moet je gaan kijken naar andere merken voor het crankstel, met één uitzondering. Een SRAM Rival 22 groep pakken en dan de spider wisselen met een MTB spider. Kost je 40 euro voor de spider + een paar MTB bladen. De huidige bladen (en spider) kun je verpatsen.
Er zijn ook nog andere opties maar die passen dan weer niet in ieder frame. Wat is je budget voor complete fiets?
Laatst gewijzigd door havana op 25 jan 2017 09:55, 1 keer totaal gewijzigd.