Nieuwe fiets: electrisch en/of schijfrem
Ik ben op zoek naar een nieuwe fiets.
Ik kijk naar Venge oud model, tarmac 2017 of Canyon aeroad.
Nu loop ik tegen twee zaken aan:
- schijfrem ja/nee
- electrisch ja/nee
Welke kant gaat op?
Wat zijn voordelen?
Ik fiets met name in Zuid Holland en rijd in juni Bikegear The Ride.
Graag jullie hulp advies.
Mark
Ik kijk naar Venge oud model, tarmac 2017 of Canyon aeroad.
Nu loop ik tegen twee zaken aan:
- schijfrem ja/nee
- electrisch ja/nee
Welke kant gaat op?
Wat zijn voordelen?
Ik fiets met name in Zuid Holland en rijd in juni Bikegear The Ride.
Graag jullie hulp advies.
Mark
Specialized tarmac
-
- Forum-lid
- Berichten: 1399
- Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
- Locatie: Arnemuiden
Schijfrem zou mijn voorkeur zijn.
Electrisch is mooi, maar ik schakel ook goed mechanisch.
Remmen kan altijd beter, en dat is zeker met schijven. Ook bij slecht weer.
Marc
Electrisch is mooi, maar ik schakel ook goed mechanisch.
Remmen kan altijd beter, en dat is zeker met schijven. Ook bij slecht weer.
Marc
people are strange when you\'re a stranger
http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Als ik nu een fiets zou aanschaffen zou ik voor electrisch schakelen en voor schijfremmen gaan. Ben met name nog niet helemaal overtuigd van het laatste en bovendien zijn schijfremmen en alles daaromheen nog volop in ontwikkeling dus wacht nog even lekker af wat de "norm" gaat worden!
No pain no gain, no guts no glory!
Voor beiden geldt dat ik de gewichtspenalty vandaag nogal groot vind in verhouding met wat schijven/electronisch schakelen toevoegen, bij de groepen dan vooral bij de mid range (Ultegra Di2). Op een wegfiets zou ik daarom geen schijfremmen nemen (zeker als je voldoende vertrouwen en techniek hebt om te dalen in de bergen), en alleen Dura Ace Di2 of ETAP (natuurlijk als budget het toelaat) indien electronisch. Alles natuurlijk geheel persoonlijk. Geef mij de keuze tussen Ultegra Di2 en Dura Ace mechanisch (ongeveer budget-neutraal) en ik kies met grote overtuiging voor mechanisch.
Laatst gewijzigd door raven14 op 27 jan 2017 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Qua prestaties zeg ik schijfremmen + elektronisch maar hoe overprijsd zijn schijfremmen?
Op een Aeroad met mechanische ultegra zit 600 euro verschil als je voor schijfremmen kiest, 600! Voor 175 euro koop je een setje XT remmen voor je mountainbike. En dan krijg je er ook nog 600gr gewicht bij.
Ik had gedacht om deze zomer een nieuwe koersfiets te kopen maar ik ben er nog niet uit wat het wordt. Schijfremmen is sowieso de toekomst maar er is nog werk aan.
Op een Aeroad met mechanische ultegra zit 600 euro verschil als je voor schijfremmen kiest, 600! Voor 175 euro koop je een setje XT remmen voor je mountainbike. En dan krijg je er ook nog 600gr gewicht bij.
Ik had gedacht om deze zomer een nieuwe koersfiets te kopen maar ik ben er nog niet uit wat het wordt. Schijfremmen is sowieso de toekomst maar er is nog werk aan.
voor ons als stervelingen maakt het niet veel,
volgens mij als je veel de bergen in gaat; ook met minder mooi weer, lijkt mij dat elektronisch en schijven the way to go.
nederland is plat zelfs in limburg/ardennen er wordt niet veel geschakelt en kort en minimaal (hard) geremd, dan vind ik klassiek the way to go. (mijn persoonlijke voorkeur)
ik ben bang dat fabrikanten over 5-10 jaar alles monteren met schijf en elektronisch schakelen is. onder het mom: "omdat de markt het wenst"
probeer het eens uit huren of lenen, het rijdt en voelt anders en fietsen doe je toch met gevoel.
bij specialized is dit volgens mij mogelijk per dagdeel.
volgens mij als je veel de bergen in gaat; ook met minder mooi weer, lijkt mij dat elektronisch en schijven the way to go.
nederland is plat zelfs in limburg/ardennen er wordt niet veel geschakelt en kort en minimaal (hard) geremd, dan vind ik klassiek the way to go. (mijn persoonlijke voorkeur)
ik ben bang dat fabrikanten over 5-10 jaar alles monteren met schijf en elektronisch schakelen is. onder het mom: "omdat de markt het wenst"
probeer het eens uit huren of lenen, het rijdt en voelt anders en fietsen doe je toch met gevoel.
bij specialized is dit volgens mij mogelijk per dagdeel.
Elektrisch schakelen is al heel lang op de markt en heeft de mechanische groepen nog lang niet naar het 2e plan verwezen, in tegendeel.
Je kunt je geld maar 1 keer uitgeven, dus je moet prioriteiten stellen:
- Hoe vaak kom je remkracht tekort met velgremmen?
- Hoe vaak gaat het schakelen sub-optimaal met mechanisch schakelen?
- Hoeveel waarde hecht je aan een set mooie (velgrem-)wielen, een mooi frame en een (mechanische) groep?
Ik zou het wel weten (nog los van de voordelen die velgremmen hebben t.o.v. schijven en mechanisch schakelen heeft t.o.v. electronisch)
- Hoe vaak kom je remkracht tekort met velgremmen?
- Hoe vaak gaat het schakelen sub-optimaal met mechanisch schakelen?
- Hoeveel waarde hecht je aan een set mooie (velgrem-)wielen, een mooi frame en een (mechanische) groep?
Ik zou het wel weten (nog los van de voordelen die velgremmen hebben t.o.v. schijven en mechanisch schakelen heeft t.o.v. electronisch)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Schijfremmen alleen in een fiets waar ook wat bredere banden in passen zoals een gravelracer (kan met racebandjes even goed zijn al een echte racefiets). Als je alleen met smalle bandjes rijdt dan betaal je voor schijven relatief veel geld voor een klein voordeel (een beetje beter remmen) en een klein nadeel (gewicht). Zeker voor The Ride zou ik voor de meest eenvoudige techniek kiezen en dus voor velgremmen gaan. Het zou zonde zijn als je een deel moet missen vanwege een defect dat niet direct op te lossen is.
Elektronisch schakelen moet je ding zijn, daar kun je weinig zinnigs over adviseren.
Elektronisch schakelen moet je ding zijn, daar kun je weinig zinnigs over adviseren.
Campagnolo Ultra Dork
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16465
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Als geld een rol speelt dan neem je mechanisch en velgremmen.
Als het is om je zelf te verwennen neem je electronisch schakelen ism velgremmen.
Als het toch maar geld is dat niets staat te doen op een spaarrekening dan neem je en electronisch schakelen en schijfremmen.
Als je het jezelf wil verkopen omdat het nodig is, niet doen.
Als je conditie in orde is kan je met een goede alu fiets met mechanische Tiagra/veloce groep ism velgremmen elke koers/training/toertocht tot een goed einde brengen.
Als het is om je zelf te verwennen neem je electronisch schakelen ism velgremmen.
Als het toch maar geld is dat niets staat te doen op een spaarrekening dan neem je en electronisch schakelen en schijfremmen.
Als je het jezelf wil verkopen omdat het nodig is, niet doen.
Als je conditie in orde is kan je met een goede alu fiets met mechanische Tiagra/veloce groep ism velgremmen elke koers/training/toertocht tot een goed einde brengen.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Ben ook op zoek naar een nieuwe racer. M'n huidige fiets is nu 10 jaar oud en als kadootje voor mezelf na 30 jaar fietsen mag het wat kosten.
Voor mij wordt het én elektronisch schakelen én discs. Waarom?
Ten 1e: wil toch weer een lange tijd, zo'n 10 jaar, met de fiets doen, dan blijft het nog redelijk 'bij de tijd'. Heb zelf ervaren dat o.a. Di2 en vooral Etap zó mooi werkt, ik wil gewoon niet anders meer.
Ten 2e: Als je een dagje dicht bij huis de Ardennen of de Eifel ingaat, dan heb je daar met die discs in de afdaling echt wel profijt. Je kunt, bij goed weer, zó veel later remmen voor de bochten. Daar ligt veel voordeel. En natuurlijk bij nat heb je zo wie zo meer controle over de fiets.
Voor mij wordt het én elektronisch schakelen én discs. Waarom?
Ten 1e: wil toch weer een lange tijd, zo'n 10 jaar, met de fiets doen, dan blijft het nog redelijk 'bij de tijd'. Heb zelf ervaren dat o.a. Di2 en vooral Etap zó mooi werkt, ik wil gewoon niet anders meer.
Ten 2e: Als je een dagje dicht bij huis de Ardennen of de Eifel ingaat, dan heb je daar met die discs in de afdaling echt wel profijt. Je kunt, bij goed weer, zó veel later remmen voor de bochten. Daar ligt veel voordeel. En natuurlijk bij nat heb je zo wie zo meer controle over de fiets.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16465
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Etap disc is het nog een tijdje wachten.imarc schreef:.............. en vooral Etap zó mooi werkt, ik wil gewoon niet anders meer.
................
De voorziene datum is nu al opgeschoven naar juni 2017.
Ik heb nu kabelbediende hydraulische TRP Hy/rd remmen gemonteerd ism een Sram Etap.
Ze zijn nu nog maar enkel gemonteerd op mijn fiets en moet ze nog afstellen.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend