Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ketting te lang?

Einstein
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Einstein 05 mei 2010 19:05

Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Le Grimpeur
Forum-lid

Gebruikersavatar Le Grimpeur 05 mei 2010 22:39

body schreef:Gaat het om de onderste inbus bout ?

[IMG=http://img294.imageshack.us/img294/1337 ... achter.jpg][/IMG]

Nee dus. Voor het regelen van de kettingspanning moet je het kleine schroefje gebruiken dat - op jouw foto gezien - zich net achter de onderste inbusbout bevindt (die waar de kabel mee vastgezet wordt). Dit schroefje zit parallel aan de langsas van je frame en aan de onderzijde van het scharnierpunt van de kooi. Als je de ketting op het kleinste kettingwiel voor legt en het grootste kransje achter, moet de afstand tussen het bovenste derailleurwieltje en het grootste kransje ongeveer 7 mm bedragen, gemeten tussen de toppen van de tanden (dit is volgens Campa de juiste afstelling).
60 x Ventoux

vdbisterug
Forum-lid

vdbisterug 05 mei 2010 22:45

Ik de zelfde fiets, enkel met shimano groep, geen kettingproblemen.
Marco

Erik
Forum-lid

Erik 05 mei 2010 22:54

Kijkend naar de eerste foto heb je je voorderailleur wel erg hoog op je frame zitten - zit veel afstand tussen de derailleur en het buitenblad. Voor de afstelling kun je dit document van Campa gebruiken, komt het altijd goed.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 05 mei 2010 22:58

Le Grimpeur schreef:
body schreef:Gaat het om de onderste inbus bout ?

[IMG=http://img294.imageshack.us/img294/1337 ... achter.jpg][/IMG]

Nee dus. Voor het regelen van de kettingspanning moet je het kleine schroefje gebruiken dat - op jouw foto gezien - zich net achter de onderste inbusbout bevindt (die waar de kabel mee vastgezet wordt). Dit schroefje zit parallel aan de langsas van je frame en aan de onderzijde van het scharnierpunt van de kooi. Als je de ketting op het kleinste kettingwiel voor legt en het grootste kransje achter, moet de afstand tussen het bovenste derailleurwieltje en het grootste kransje ongeveer 7 mm bedragen, gemeten tussen de toppen van de tanden (dit is volgens Campa de juiste afstelling).

Weliicht handig om die afbeelding even aan te passen en de schroef die je bedoelt te omcirkelen. Ik rijd geen Campa en kijk maar ben niet zeker wat je bedoelt.
Een goed afbeelding is zo veel meer waard dan lappen tekst ;)

Volgens mij bedoelt Grimpeur dus het rood omcirkelde schroefje hieronder:

[img=http://img200.imageshack.us/img200/1337 ... achter.jpg]

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 05 mei 2010 23:11

Hoi,
Weliicht handig om die afbeelding even aan te passen en de schroef die je bedoelt te omcirkelen. Ik rijd geen Campa en kijk maar ben niet zeker wat je bedoelt.
Met de getoonde foto valt er niks te omcirkelen en bovendien heeft die stelschroef helemaal niks te maken met het probleem.
Die schroef dient normalerwijs helemaal ingedraaid te zijn en dat is ze vanaf fabriek dus al.
Ze dient enkel om te vermijden dat je ketting en bovenste pulley wieltje te kort bij de grootste kransjes komen te zitten waardoor het pulley wieltje niet meer vrij kan draaien.

Ik begrijp dus dat de ketting nog steeds van het grote blad afloopt? :/

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 06 mei 2010 00:00

fdegrove schreef:Hoi,
Met de getoonde foto valt er niks te omcirkelen en bovendien heeft die stelschroef helemaal niks te maken met het probleem.
Die schroef dient normalerwijs helemaal ingedraaid te zijn en dat is ze vanaf fabriek dus al.
Ze dient enkel om te vermijden dat je ketting en bovenste pulley wieltje te kort bij de grootste kransjes komen te zitten waardoor het pulley wieltje niet meer vrij kan draaien.

Ciao, ;)

Hoi,

Zal best wel wat je zegt maar ik volg puur hetgeen Grimpeur beschreef. Zoals gezegd heb ik zelf geen Campa ervaring.

Dat schroefje is dus de B-Schroef op een Shima.

Wat zou dan de schroef moeten zijn om die veerspanning te verhogen?

Mvg, Zorro
U2-11 O'Clock Tick Tock

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 06 mei 2010 00:48

Hoi,

De schroef is zichtbaar op photo 2 van de eerste post, eerste pagina en heeft een gelijkaardige functie als de B schroef van een Shimano derailleur.

Ze beperkt het mogelijke verloop van de derailleur in de hoogte en heeft dus geen invloed op het probleem van TS.

Als je ketting vooraan afloopt kijk je toch naar de voorderrie en niet naar de achterderrie, toch?

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 06 mei 2010 01:11

Dat was Grimpeur die erover begon :D
U2-11 O'Clock Tick Tock

Einstein
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Einstein 06 mei 2010 03:10

fdegrove schreef:Hoi,

Ciao, ;)

Als de ketting voor op het kleine blad ligt en achter op de grote, ligt de ketting een mm langs de kooi. Ik heb het iets bijgesteld maar dan loopt de ketting wel een beetje aan in deze stand.

Vandaag heb ik het Kopje in Bloemendaal gedaan. De steentjes liggen daar niet niet echt lekker en daar valt de ketting er vaak ook af maar deze keer bleef ie erop liggen. Ik moet natuurlijk niet in de eerste versnelling gaan rijden want dan loopt ie iets aan :/

Voorlopig laat ik het zo maar even of iemand heeft nog een goede suggestie.
Bedankt voor jullie support en kennis.
Albert Einstein

frankschneider
Forum-lid

frankschneider 06 mei 2010 09:29

Staat de voorderailleur wel evenwijdig met je voorbladen? Je kunt de v.d. ook nog iets draaien.

Einstein
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Einstein 06 mei 2010 11:01

Ik heb de voorderrie zo goed als mogelijk parallel afgesteld met het voorblad.
Daarna de voorderrie kabel losgemaakt om nog nauwkeuriger af te stellen. Ik ga straks even over wat flinke keien fietsen.
Albert Einstein

Plaats reactie