Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

sidewall probleem met conti's

Bravio
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 jan 2015 15:29

Bravio 04 feb 2017 21:33

Hoi.

Net mijn racer even een wasbeurt gegeven na een 'zwaar' ritje in het zadel. Moest de rit ook afsluiten met een lekke band in de laatste km.

Na inspectie bleek het lek (achtwerwiel) door zo'n superscherp steentje te zijn ontstaan. Band is een conti 4000 s 25 mm. Bij nalopen en schoonmaken band viel me wederom - is me al vaker overkomen - dat de sidewall/wang flinke slijtage vertoont (de vezels komen er door). Nu slijten banden natuurlijk, maar dit overkomt mij vaker. Banden zijn nog zeker een 2000 km te rijden gezien de 'slijtage-markers/gaatjes).

Het vreemde is. Het is altijd het achterwiel. Het is altijd de drivetrain zijde.

Mijn fiets is altijd supernetjes, gepoetst, onderhouden, ik check de remmen en afstelling vaak. Het is geen 'aanloop' schade van de rem oid. Ook de druk (max 8.5 bar volgens conti) zit meestal rond de 7 bar. En ik rijd ook niet altijd een rondjes rechtsom......

Ik heb dit alleen bij conti banden. Bv conti 4000s / conti 4000 4-seasons. Bij totaal afgereden Vittoria's of Michelin's heb ik dit nooit gehad.

Rijstijl is wel met power, en ik schuw geen klinkers, halfverhard en grindpaden.....

Iemand hier ervaring mee?
Pain is just french for bread.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7941
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 05 feb 2017 00:07

Toch wel een (slecht) teken aan de wand dat Continental dit probleem, dat ik meer dan 10 jaar geleden en bij allebei de banden (toen nog bij de 3000 serie) had, nog niet heeft aangepakt. :evil: Destijds kwamen er hele stukken weefsel los. Ik moest ze met de schaar eraf knippen. Sindsdien heb ik alleen maar Michelin en Vittoria gebruikt.

Rey953
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 26 jul 2011 21:02

Rey953 05 feb 2017 15:25

Zelf probleem hier. Ik rijd zelden lek met de mijn Conti's (4000s en 4-season), maar als ze lek zijn, dan heeft het met de wang te maken.

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 05 feb 2017 16:46

Als het specifiek de aandrijfzijde van de achterband is, lijkt me dat geen algemeen Conti-probleem. Daar moet een specifieke oorzaak voor zijn.
Vorsprung durch Pedantik

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 05 feb 2017 18:15

alien schreef:Als het specifiek de aandrijfzijde van de achterband is, lijkt me dat geen algemeen Conti-probleem. Daar moet een specifieke oorzaak voor zijn.
je zou het eens aan Conti kunnen voorleggen, maar gezien de specifieke klachten die je noemt zou het ook bij jezelfs kunnen liggen.
(Wat gebeurt er als je de band 'omdraait' en dus van kant wisselt?)

Bravio
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 jan 2015 15:29

Bravio 05 feb 2017 21:19

alien schreef:Als het specifiek de aandrijfzijde van de achterband is, lijkt me dat geen algemeen Conti-probleem. Daar moet een specifieke oorzaak voor zijn.
Andere zijde heeft het ook maar in veel mindere mate. Het is gewoon een vreemd verschijnsel. Mijn slecht weer wielset met Vittoria banden heeft hier geen last van, zelfde wielset zelfde bandbreedte.
Pain is just french for bread.

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 07 feb 2017 10:09

Bij mijn Schwalbe mtb-banden zijn de 'vezels' ook zeer snel zichtbaar door de zijwanden, zelfs als de banden relatief nieuw zijn. Maar dit heeft bij mij nog nooit tot lekke banden geleid.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2213
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 07 feb 2017 11:54

Bij continental sta ik nergens van te kijken, heb er nog wel twee liggen met een los loopvlak. Maar los daarvan kan de zijwand ook ernstig beschadigen/slijten van een te lager bandendruk. Bij mijn MTB rijd ik bewust met weinig druk en de banden zijn bij mij altijd (ongeacht merk) versleten op de wang, voordat het loopvlak ook maar in de buurt komt bij versleten. Ook het "thuis"halen op een leegloper heeft mij al twee achterbanden gekost, doordat de wang er dan inderdaad gewoon aan gaat. Dit is dan altijd de aandrijfzijde, want daar wringt hij het meest op de weg, voor heb je hier geen last van. Dus als je regelmatig met lage spanning rijdt, of nog net huis wilt halen op een leegloper, kan dat de reden zijn.
Ach, ik zeg ook maar wat

Plaats reactie